Πεζοδρόμια: Το θέμα είναι σοβαρό και ο Δήμος πρέπει να ενημερώσει τι έχει κάνει και τι θα κάνει

Πεζοδρόμια: Το θέμα είναι σοβαρό και ο Δήμος πρέπει να ενημερώσει τι έχει κάνει και τι θα κάνει

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα- και- στην πόλη της Καλαμάτας αφορά στα πεζοδρόμια, που σε πολλά σημεία είναι είτε εξαφανισμένα είτε σε κακή κατάσταση, αν και οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια βελτίωσης στο συγκεκριμένο θέμα.

Αφού, λοιπόν, δεχτούμε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 24 του Κτηριοδομικού Κανονισμού, για την κατασκευή και συντήρηση ενός πεζοδρομίου είναι υπόχρεοι οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων, θα πρέπει ο Δήμος – και της – Καλαμάτας να απαντήσει σε βασικά ερωτήματα…

Αρχικά σε σημεία που δεν υπάρχουν πεζοδρόμια, έχει πιέσει τους ιδιοκτήτες να τα κατασκευάσουν; Αν ναι, υπάρχουν στοιχεία;

Έπειτα, το περίφημο άρθρο 24 αναφέρει ότι σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης δε συμμορφωθεί, ο Δήμος τα φτιάχνει ή επισκευάζει και ζητά από τον ιδιοκτήτη το κόστος κατασκευής. Αυτό έχει γίνει;

Επίσης, με ποιο σκεπτικό κατασκευάζεται ένα πεζοδρόμιο στο σημείο χ και όχι στο σημείο ψ; Κι ας μην «το πάμε» με βάση πόσο κόσμο εξυπηρετεί ένα σημείο, γιατί υπάρχουν σημεία- ακόμα και στο κέντρο της Καλαμάτας ή στην παραλία- που τα πεζοδρόμια είτε δεν υπάρχουν είτε είναι σε κακή κατάσταση, παρ’ όλα αυτά βλέπουμε ο Δήμος να κατασκευάζει ή να επισκευάζει σε άλλα.

Υπάρχουν περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες έχουν κατασκευάσει το πεζοδρόμιο μπροστά στην ιδιοκτησία τους με ό,τι υλικό αυτοί θέλουν (πολλές φορές ακατάλληλο αλλά και άσχετο με τα διπλανά, αφού έχουμε δει μέχρι και πλακάκια που είναι επικίνδυνα όταν βρέχει). Άραγε, ο Δήμος έχει παρέμβει, έχει πιέσει και, στη χειρότερη περίπτωση, έχει σπάσει πεζοδρόμιο για να γίνει από την αρχή σωστά;

Υπάρχουν ξεκάθαρες προδιαγραφές για το πώς πρέπει να είναι τα πεζοδρόμια ανά οδό; Κι αν ναι, τις έχει κάνει γνωστές στους ιδιοκτήτες;

Οι αρμόδιοι γνωρίζουν ότι υπάρχουν ιδιοκτησίες που ανήκουν στο Δήμο και μπροστά από αυτές δεν υπάρχουν πεζοδρόμια, άρα με βάση το περίφημο άρθρο θα έπρεπε να υπάρχουν;

Όπως μπορείτε να καταλάβετε, «γεννιούνται» πολλά ερωτήματα και θα μπορούσαμε να γεμίσουμε τουλάχιστον μια σελίδα. Απλά αναφέρουμε κάποια βασικά, γιατί, τελικά, όπως φάνηκε, ο Δήμος (όχι μόνο της Καλαμάτας) κάνει χάρη στα όρια της αυθαιρεσίας, όταν επισκευάζει ή κατασκευάζει πεζοδρόμια.

Ας ελπίσουμε άμεσα οι του Δήμου να ενημερώσουν τι, τελικά, ισχύει και τι περιγράφει το περίφημο άρθρο 24, γιατί πρέπει όλοι να ξέρουν, ειδικά οι ιδιοκτήτες.

Εμείς αντιγράφουμε το άρθρο 24, όπως το βρήκαμε στο διαδίκτυο, για να έχουν μια εικόνα οι ιδιοκτήτες, όπως και όλοι οι δημότες, και περιμένουμε άμεσα επίσημη ενημέρωση, γιατί στην τελική είναι άδικο να κατηγορούμε συνεχώς το Δήμο για κάτι που δε φταίει.

ΑΡΘΡΟΝ-24 ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ
1. Τα πεζοδρόμια των κοινόχρηστων χώρων κατασκευάζονται, ανακατασκευάζονται, επισκευάζονται και συντηρούνται με σκοπό να διασφαλίζεται η συνεχής, ασφαλής και χωρίς εμπόδια κυκλοφορία των πεζών σε όλη την επιφάνειά τους και η χρήση τους από άτομα με ειδικές ανάγκες, εφόσον επιτρέπεται από τη μορφολογία του εδάφους.

2. ΥΠΟΧΡΕΟΙ
2.1. Υπόχρεοι για την κατασκευή και συντήρηση των πεζοδρομίων και των τεχνικών έργων που τα αποτελούν (κράσπεδα, ρείθρα, υπόστρωμα και επίστρωση ή επικάλυψη) είναι οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων μπροστά στα οποία βρίσκονται.

2.2 Σε περίπτωση καταστροφής, αχρήστευσης και εκσκαφής από το Δημόσιο ή τον οικείο (ΟΤΑ.). Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης των πεζοδρομίων που υπάρχουν πριν από είκοσι τουλάχιστον χρόνια, στα πλαίσια γενικής ανακατασκευής ή αναδιαρρύθμισης των οδών και πλατειών ώστε να ικανοποιούν καλύτερα τις ανάγκες του οικισμού, η δαπάνη αποκατάστασης, επισκευής ή ανακατασκευής των πεζοδρομίων βαρύνει τους παρόδιους ιδιοκτήτες.

2.3. Σε κάθε άλλη περίπτωση καταστροφής ή αχρήστευσης ή εκσκαφής των πεζοδρομίων από την εκτέλεση εργασιών, υπόχρεος για την αποκατάσταση, επισκευή ή ανακατασκευή του είναι ο φορέας εκτέλεσης των εργασιών αυτών, εκτός αν εκτελούνται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση αυτού τούτου του παρόδιου ακινήτου, οπότε υπόχρεος είναι αποκλειστικά ο ιδιοκτήτης του.

2.4. Η κατασκευή, ανακατασκευή ή επισκευή των πεζοδρομίων μπορεί να γίνεται από τον οικείο ΟΤΑ σε βάρος και για λογαριασμό είτε των ιδιοκτητών των παρόδιων ακινήτων είτε φορέων εκτέλεσης έργων εφόσον αυτά δεν έχουν κατασκευασθεί ή επισκευασθεί ακόμα, ή δεν έχουν τηρηθεί οι προδιαγραφές που ισχύουν για την κατασκευή ή επισκευή τους.

3. ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
3.1. Προδιαγραφές
Σε κάθε περίπτωση στις προδιαγραφές των πεζοδρομίων καθορίζονται οι διαστάσεις, το είδος κατασκευής και το είδος των υλικών των κρασπέδων, των ρείθρων, του υποστρώματος και της επίστρωσης ή της επικάλυψής τους. Επίσης καθορίζονται το είδος της φυτείας, οι διαστάσεις και τα άλλα στοιχεία των τμημάτων των πεζοδρομίων που διατίθενται για φύτευσή τους.

3.1.1. Τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται σύμφωνα με προδιαγραφές που καθορίζονται με απόφαση του οικείου Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου.

Σε οικισμούς που έχουν χαρακτηρισθεί παραδοσιακοί η πιο πάνω απόφαση εκδίδεται με σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (ΕΠΑΕ).

3.1.2. Σε οικισμούς με πληθυσμό πάνω από 20000 κατ. και εφόσον τα πεζοδρόμια αποτελούν σημαντικό στοιχείο διαμόρφωσης των πολεοδομικών ή κυκλοφοριακών συνθηκών οδού, πλατείας ή περιοχής, οι προδιαγραφές κατασκευής στο σύνολο ή σε μέρος τους καθορίζονται με απόφαση του αρμόδιου νομάρχη που εκδίδεται με τήρηση της διαδικασίας τους άρθ-3 ΝΔ/17-7-23

3.1.3. Σε οικισμούς στους οποίους δεν έχουν καθορισθεί οι πιο πάνω προδιαγραφές, τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται σύμφωνα με τις οδηγίες του οικείου Δήμου ή Κοινότητας που περιλαμβάνονται στην άδεια της παρ.4.1. του παρόντος άρθρου.

3.2. Σε κάθε περίπτωση οι επιφάνειες των πεζοδρομίων έχουν αντιολισθηρή διαμόρφωση και είναι προσπελάσιμες από τις αναπηρικές πολυθρόνες, με κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) πλάτους τουλάχιστον 0,80 m, που κατασκευάζονται σε κατάλληλες θέσεις, εφόσον αυτό επιτρέπεται από τη μορφολογία του εδάφους.

3.3. Η κλίση κατά μήκος των πεζοδρομίων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 12%. Για τη αποφυγή μεγαλύτερης κλίσης κατασκευάζονται σε κατάλληλες θέσεις βαθμίδες σε όλο το πλάτος του πεζοδρομίου μέγιστου ύψους 0,15 m

3.4. ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ
3.4.1. Έξω από τη ρυμοτομική γραμμή απαγορεύεται να κατασκευάζονται βαθμίδες για την εξυπηρέτηση των κτηρίων. Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η κατασκευή τους, ύστερα από άδεια του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, αν μετά την ανέγερση του κτηρίου έχει μεταβληθεί η υψομετρική στάθμη του δρόμου. Η κατασκευή αυτή πρέπει να εξασφαλίζει την ασφάλεια της κυκλοφορίας των πεζών και των αναπηρικών πολυθρόνων στην επιφάνεια που απομένει.

Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται στα πεζοδρόμια η κατασκευή σκαλοπατιών που κατέρχονται προς το κτήριο, για εξυπηρέτησή του, αλλά επιβάλλεται τα σκαλοπάτια αυτά να αρχίζουν ένα (1) μέτρο μέσα από τη ρυμοτομική γραμμή ή από την οικοδομική γραμμή σε περίπτωση ύπαρξης προκηπίου που είναι σε συνέχεια του πεζοδρομίου και χρησιμοποιείται από το κοινό.

3.4.2. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου έχουν εφαρμογή και σε υφιστάμενες κλίμακες ή βαθμίδες κλιμάκων.

Κλίμακες ή βαθμίδες κλιμάκων που αντίκεινται στις διατάξεις της παρ. αυτής είναι επικίνδυνες από άποψη κυκλοφορίας, η δε άρση του κινδύνου γίνεται με εφαρμογή των διατάξεων “περί επικινδύνων οικοδομών” από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία.

3.5. Φύτευση δένδρων, θάμνων κ.λπ.
3.5.1. Κατά τη διαμόρφωση των πεζοδρομίων για τη φύτευση δένδρων, θάμνων κ.λπ. οπωσδήποτε αφήνεται ελεύθερη δίοδος, πλάτους τουλάχιστο 0,60 m για τη διέλευση των πεζών.

Ειδικά σε πεζοδρόμιο πλάτους μεγαλύτερου ή ίσου των 1,50 m, η ελεύθερη δίοδος πρέπει να έχει πλάτος 0,80 m.

Ο κορμός των δένδρων τοποθετείται τουλάχιστον 0,50 m εσώτερα από τη ακμή του κράσπεδου.

3.5.2. Όπου η ρυμοτομική γραμμή συμπίπτει με την οικοδομική ανάλογα με το ριζικό σύστημα των δένδρων, πρέπει να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή βλάβης των κτηρίων και δομικών κατασκευών.

3.6. Κάτω από τα πεζοδρόμια απαγορεύεται η κατασκευή ή η τοποθέτηση δεξαμενών για οποιονδήποτε σκοπό (αποθήκευση, συγκέντρωση υγρών κ.λπ..).

Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται μόνον η τοποθέτηση εγκαταστάσεων των αρμόδιων φορέων για τη σύνδεση των κτηρίων με τα δίκτυα ηλεκτρισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης, τηλεφώνου, αερίου πόλης, καθώς και σωληνώσεων απορροής στους κοινόχρηστους χώρους των βρόχινων νερών των κτηρίων.

4. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ – ΑΝΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ
4.1. Για την κατασκευή ή ανακατασκευή καθώς και για την εκσκαφή των πεζοδρομίων απαιτείται άδεια του οικείου Δήμου ή της Κοινότητας, στην οποία αναφέρονται οι αντίστοιχες προδιαγραφές ή αν δεν υπάρχουν οι σχετικές οδηγίες.

4.2. Οι δαπάνες κατασκευής, ανακατασκευής, επισκευής ή συντήρησης των πεζοδρομίων που γίνονται από τον οικείο ΟΤΑ ή το Δημόσιο, εισπράττονται από τους παρόδιους ιδιοκτήτες ή τους φορείς εκτέλεσης εργασιών, που είναι υπόχρεοι ανάλογα με την περίπτωση, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για την είσπραξη των Δημοσίων Εσόδων.

4.3. Στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου η δαπάνη που αναλογεί σε κάθε παρόδιο ακίνητο υπολογίζεται από τον οικείο ΟΤΑ ή το Δημόσιο με βάση το μήκος του προσώπου που έχει στη ρυμοτομική γραμμή και την τιμή του τρέχοντος μέτρου που έχει η σχετική δαπάνη.

4.4. Τυχόν ενστάσεις ενάντια στις καταλογιστικές πράξεις υποβάλλονται στην αρχή που τις έκδωσε, μέσα σε προθεσμία 15 ημερών από την κοινοποίησή τους στους υπόχρεους ιδιοκτήτες.

Στις ενστάσεις αυτές αποφασίζει το οικείο Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο ύστερα από εισήγηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΟΤΑ ή της Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΥΔΚ) του νομού αν δεν υπάρχει Τεχνική Υπηρεσία.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση