Άλλη μία – ίσως και τελευταία- ευκαιρία έχει πλέον η Μεσσηνία για την κατασκευή του δρόμου Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα, με την υλοποίηση του έργου «Μπλε Διάδρομος», που τις προηγούμενες ημέρες ξεμπλόκαρε και έπειτα από δεκαετίες προσπαθειών εντάχθηκε τελικά σε χρηματοδότηση από το επενδυτικό πλαίσιο των Δυτικών Βαλκανίων (WBIF), στο πλαίσιο των έργων που θα στηρίξουν την ένταξη των Δυτικών Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Αδριατικής – Ιονίου, γνωστό ως «Μπλε Διάδρομο» (Blue Corridor), που είναι ένα φιλόδοξο έργο και στο οποίο αρχικά λίγοι πίστεψαν και ακόμα λιγότεροι στήριξαν. Εκτείνεται σε περίπου 1.500 χιλιόμετρα και θα συνδέει οδικώς την κεντρική Ευρώπη με ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια της Ηπείρου: τις ακτές της Αδριατικής και του Ιονίου.
Ο οδικός αυτός άξονας προβλέπεται ότι θα εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία, θα διασχίζει τα δυτικά Βαλκάνια και μέσω της Ιόνιας οδού και του Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα θα φτάνει στο νότιο άκρο της Πελοποννήσου.
Έργα σε Κροατία και Αλβανία
Το έργο παρουσιάζει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Πατρίς» στης Ηλείας και όπως τονίζει, εμπλέκονται συνολικά οκτώ χώρες: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία. Τα έργα κατασκευής στην Κροατία έχουν προχωρήσει σε σημείο που εκτιμάται πως το κροατικό τμήμα του «Μπλε Διαδρόμου» θα παραδοθεί έως τα τέλη του έτους.
Στην Αλβανία, η κατασκευή επρόκειτο να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2020, ωστόσο η πανδημία έβαλε το πρότζεκτ στον «πάγο». Το αλβανικό τμήμα του «Μπλε Διαδρόμου» έχει, συνολικά, μήκος 315 χιλιομέτρων.
Τελευταία ευκαιρία για τη Μεσσηνία
Ελλάδα και Μαυροβούνιο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα. Στην Ελλάδα αναλογεί η σύνδεση των 60 χιλιομέτρων από τα Ιωάννινα έως την Κακαβιά με ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Το σχέδιο προβλέπει 1+1 λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, με συνολικά 14 ανισόπεδους κόμβους. Ο δε «Μπλε Διάδρομος» θα συνεχίζει στην Ιόνια Οδό.
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, συναντήθηκε τις προηγούμενες μέρες με την υπουργό Ενέργειας και Υποδομών της Αλβανίας, Μπελίντα Μπαλούκου και δεσμεύτηκε ότι ο σχετικός διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τους επόμενους μήνες, με στόχο τα έργα κατασκευής να ξεκινήσουν έως τα τέλη του 2022.
Όλο το δίκτυο των Δήμων της Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Πελοποννήσου που ανήκουν στο γεωγραφικό τόξο από την Τεργέστη έως την Καλαμάτα, θα επωφεληθούν και με συντονισμένες δράσεις θα πρέπει να επιδιώξουν να εξασφαλίσουν, εντός των χρονοδιαγραμμάτων, την άμεση κατασκευή όλων των έργων που υπολείπονται (Γιάννενα- Κακαβιά και Πάτρα – Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα- Καλαμάτα).
Ο «Μπλε Διάδρομος» στην Ελλάδα
«Συζητήσαμε για τα έργα υποδομών που υλοποιούνται στην Ελλάδα και την Αλβανία, με έμφαση στον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά. Η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στην υλοποίηση του “Blue Corridor” με τη δημοπράτηση του συγκεκριμένου οδικού άξονα ταχείας κυκλοφορίας, προϋπολογισμού 300 εκατομμυρίων ευρώ, εντός του 2022», σημείωσε ο Γ. Καραγιάννης, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές και πρόσθεσε: «Η Ελλάδα προσδοκά ότι το έργο θα συμβάλλει σημαντικά στην οδική ασφάλεια, την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη όλης της περιοχής. Η βελτίωση της σύνδεσης Ελλάδας – Αλβανίας θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις σχέσεις των δύο χωρών, καθώς μέσω του οδικού άξονα θα εξυπηρετείται και το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, ενώ η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά θα εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος όγκος χρηστών.
Σε τοπικό επίπεδο, ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά θα αναβαθμίσει την κίνηση στην πόλη των Ιωαννίνων, θα εξασφαλίσει την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό της περιοχής της Κόνιτσας και, κατ’ επέκταση, των περιοχών της Φλώρινας και της Καστοριάς. Εκτός, όμως, από τις συγκοινωνιακές δυνατότητες της περιοχής, θα δώσει νέα πνοή στην οικονομική δραστηριότητα».
Της Βίκυς Βετουλάκη