Υψηλότερος μεν σε σύγκριση με το 2020, όταν τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά, αλλά αρκετά χαμηλότερος σε σύγκριση με το 2019, ήταν ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο, με τους περιορισμούς για την είσοδο των καταναλωτών στα καταστήματα, αλλά και τις ανατιμήσεις που ροκανίζουν το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα, να αποτελούν τους κύριους παράγοντες για τη μειωμένη αγοραστική κίνηση.
Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας
Σύμφωνα με δηλώσεις στο “Θ” του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Γιώργου Εγγλέζου, η παραπάνω εικόνα αντικατοπτρίζει απόλυτα και την κατάσταση που επικράτησε στην περιοχή μας. “Κανείς επαγγελματίας δεν έμεινε ικανοποιημένος από τον τζίρο της εορταστικής περιόδου, αφού η γενικότερη κατάσταση με την πανδημία δε δημιούργησε την απαραίτητη ψυχολογία στον κόσμο για αγορές. Βέβαια και το… ράλι της αύξησης των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης έστρεψε τους περισσότερους πολίτες πρώτα στην αγορά των απαραίτητων για το σπίτι.
Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση στην αγορά με την αύξηση του κόστους ζωής επιβάλλει από την κυβέρνηση τη λήψη άμεσων μέτρων για την τόνωσή της. Επιβάλλεται να υπάρξει κάποια επιδότηση για την παραμονή του προσωπικού, προκειμένου να συγκρατηθεί η ανεργία, η εκπόνηση προγράμματος για να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά, αλλά και μέτρα ρύθμισης των δόσεων. Διαφορετικά, η κατάσταση στην αγορά τους επόμενους μήνες θα είναι ζοφερή.
Βέβαια, επειδή τα πάντα στην αγορά είναι ψυχολογία, σώφρον θα ήταν οι επαγγελματίες- έμποροι να προσαρμοστούν γρήγορα στα νέα δεδομένα, να χαράξουν μια νέα στρατηγική, όπως, επίσης, να καταλάβουν ότι θα πρέπει να δώσουν αγώνα για την επιβίωσή τους. Ο συνδυασμός των παραπάνω θεωρώ ότι θα αλλάξει την κατάσταση προς το καλύτερο.
Επίσης, θα πρέπει και οι πολίτες να καταλάβουν ότι ενισχύοντας τις πολυεθνικές είναι σαν να βάζουν τα χέρια στα μάτια τους για να τα βγάλουν. Διότι, αν δεν κινηθούν τα τοπικά καταστήματα, δεν πρόκειται να υπάρξει και ανάπτυξη στον τόπο μας. Το βασικότερο είναι, όμως, να καταλάβουν ότι αγοράζοντας από ένα τοπικό κατάστημα, τα χρήματα που δίνουν θα επιστραφούν με τη σειρά τους στην πόλη”
Έρευνα της ΙΝΕΜΥ- ΕΣΕΕ
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ), το 68% των επιχειρήσεων είχε χαμηλότερο τζίρο την εορταστική περίοδο του 2021 σε σύγκριση με αυτήν του 2019.
Τις χαμηλές επιδόσεις στη διάρκεια των εορτών διαδέχεται ακόμη μία, πιο υποτονική από πλευράς ζήτησης, εκπτωτική περίοδος, με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών να κάνει λόγο για τζίρο μειωμένο κατά 50% την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ προκύπτει ότι για το 43% των επιχειρήσεων η κίνηση κατά την εορταστική περίοδο 2021 ήταν μέτρια. Αντίθετα, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες (43%) δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι. Μόνο μία στις επτά επιχειρήσεις εμφανίζεται πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη από τις επιδόσεις της κατά την εορταστική περίοδο.
Ενδιαφέρον έχει, επίσης, το γεγονός ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις είχε μικρότερο τζίρο κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο σε σύγκριση με αυτήν του 2020, παρά το γεγονός ότι το 2020 τα φυσικά καταστήματα λειτουργούσαν μόνο με τη μέθοδο του click away (από τις 13 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020). Άνοδο πωλήσεων τα Χριστούγεννα του 2021 κατέγραψε το 36% των επιχειρήσεων, ενώ στα ίδια επίπεδα παρέμειναν οι πωλήσεις για το 31%.
Η έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει και τη σημαντική συμβολή του ηλεκτρονικού εμπορίου στον τζίρο των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις που είχαν τη δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικών καταστημάτων (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Συγκεκριμένα, αύξηση πωλήσεων κατέγραψε τα Χριστούγεννα του 2021 το 41% και μείωση το 27%. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι από αυτές το 32% απέκτησε τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πωλήσεις εκτός φυσικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για τον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων, τέσσερις στους δέκα εκτιμούν ότι αυτός θα είναι μειωμένος και μόλις ένας στους δέκα αναμένει άνοδο.
Α.Π.