Στις επερχόμενες εκπτώσεις ελπίζει η αγορά από τις 10 Ιανουαρίου έως και τις 28 Φεβρουαρίου
Με την Όμικρον να έχει ήδη απλώσει «χέρι» στα ταμεία των καταστημάτων, καθώς την εβδομάδα πριν την Πρωτοχρονιά οι καταναλωτές έβαλαν φρένο στις εξόδους και στα έξοδα όχι μόνο λόγω της μεγάλης διασποράς του κορωνοϊού, αλλά και γιατί έπρεπε να πληρώσουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου για μικρή τόνωση της αγοραστικής κίνησης στρέφονται πλέον στην περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων.
Ωστόσο και εφέτος οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν την επόμενη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου, δεν θα γίνουν σε περίοδο κανονικότητας.
Πέρσι, για πρώτη φορά στα 100 χρόνια της ιστορίας του θεσμού των εκπτώσεων, η χειμερινή εκπτωτική περίοδος ξεκίνησε με κλειστά τα εμπορικά καταστήματα λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά του κορωνοϊού και εφέτος η παραλλαγή Όμικρον απειλεί να τινάξει την αγορά στον αέρα.
Για μεγάλη ζημιά στην αγορά εάν η αύξηση των κρουσμάτων συνεχιστεί και πέραν του επόμενου 15νθήμερου, έκανε λόγο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, όταν ήδη ο εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι η μείωση του τζίρου το 2021, σε σύγκριση με το 2019, ήταν μεσοσταθμικά της τάξης του 30%, με τα πράγματα να χειροτερεύουν την τελευταία εβδομάδα της χρονιάς.
Αν κρατήσει η κατάσταση αυτή για 15 ημέρες η ζημιά στην αγορά θα είναι μικρή αλλά αν κρατήσει περισσότερο θα είναι μεγάλη ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης στον ΣΚΑΪ, ενώ επιβεβαίωσε τους εμπόρους σημειώνοντας ότι ήδη την τελευταία εβδομάδα η αγορά υπέστη μια μικρή κάμψη.
Υπενθυμίζεται ότι την Κυριακή 16 Ιανουαρίου τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά, βάσει της νομοθεσίας που ισχύει για τις εκπτώσεις.
Τα μέτρα
Όσον αφορά τα επιπλέον μέτρα λόγω της αύξησης του αριθμού των κρουσμάτων, «πλην την γενικής καραντίνας, δεν αποκλείω κανένα άλλο μέτρο, όπως η επέκταση του υποχρεωτικού εμβολιασμού», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης. Από την πλευρά τους οι καταστηματάρχες απεύχονται το σενάριο της περαιτέρω αυστηροποίησης των μέτρων για τη λειτουργία των μαγαζιών, καθώς, όπως λένε, θα είναι καταστροφή.
Πώς διαμορφώνεται διαχρονικά ο τζίρος των εκπτώσεων
Ο χειμερινός εκπτωτικός τζίρος τα χρόνια της κρίσης κυμάνθηκε από 4,5 έως 5,5 δις ευρώ, ενώ το 2020 με 5,3 δις ευρώ είχε παρουσιάσει ετήσια αύξηση με 8% τον Ιανουάριο και 4,5% τον Φεβρουάριο.
Πέρσι εκτιμάται ότι χάθηκαν περίπου 3,5 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2019, καθώς τα καταστήματα στην Αττική, όπου καταγράφεται σχεδόν ο μισός συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου ολόκληρης της χώρας, λειτούργησαν κανονικά μόλις 12 ημέρες κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και το υπόλοιπο διάστημα, είτε ήταν εντελώς κλειστά, είτε εφαρμόστηκε τo click away και το click inside.
«Κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα προσφέρουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές, με άψογη εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό. Πληροφορούμε επίσης το καταναλωτικό κοινό ότι οι εταιρίες -μέλη μας έχουν λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πιστή τήρηση όλων των υγειονομικών κανόνων», αναφέρει ο ΣΕΛΠΕ.
H Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος έχει καταρτίσει πέντε βασικούς κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούν οι καταναλωτές, ώστε να μην εξαπατηθούν στις αγορές τους.
Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή: Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.