Στις αρχές κάθε χρόνου η Άγκυρα κάνει δύο σταθερές κινήσεις έναντι της Αθήνας:
-Ανακοινώνει τις μόνιμες ασκήσεις που θα κάνει στο Αιγαίο, μέσα στο FIR Αθηνών, για έναν ολόκληρο χρόνο, καταλαμβάνοντας μονίμως και προκλητικά εθνική κυριαρχία, επιμένοντας στη διεθνή παρανομία της και αδιαφορώντας για τις νόμιμες αντιδράσεις της Αθήνας, αφού έχει μόνο αυτή, με τη σύμφωνη γνώμη και της Τουρκίας, τη διεθνή αρμοδιότητα έκδοσης αγγελιών ασκήσεων στο FIR Αθηνών.
-Καλεί την Αθήνα σε διμερή πολιτικό διάλογο για τη λύση των ελληνοτουρκικών θεμάτων, αφού στο προηγούμενο και επόμενο διάστημα βρίζει συνεχώς την Αθήνα για τις «παρανομίες» της.
Έτσι και το 2022 η Άγκυρα, πιστή στην παράδοσή της, και ασκήσεις για ολόκληρο το χρόνο ανακοίνωσε, καταλαμβάνοντας μονίμως ελληνική κυριαρχία, και κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση σε διμερή διάλογο.
Με μια ακόμα προσθήκη. Από φέτος η Τουρκία στις ασκήσεις έχει περιλάβει και τη χρήση των UAV (μη επανδρωμένα αεροσκάφη), κάτι που αυστηρώς απαγορεύεται σε διεθνές πλαίσιο και αφήνει μόνον μια νόμιμη αντίδραση ανοιχτή, δηλαδή την κατάρριψη των UAVs.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη πρέπει ήδη να έχει βγάλει τα συμπεράσματά της από την περσινή απόπειρα διμερούς πολιτικού διαλόγου Αθήνας-Άγκυρας.
Η κυβέρνηση Ερντογάν, ύστερα από τις ατυχείς δηλώσεις Δένδια στην Άγκυρα το Μάιο 2021 για χρήση στρατού στα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου για την αντιμετώπιση της τουρκικής απειλής, κεφαλαιοποίησε τις ατυχείς ελληνικές δηλώσεις και κατηγορεί πλέον ανοιχτά και διεθνώς την Ελλάδα για παραβίαση της Συνθήκης της Λωζάννης (ενώ η ίδια παραβιάζει ανοιχτά και ασυστόλως τη Συνθήκη).
Μέσα στο 2021 η τουρκική κυβέρνηση έχει ήδη στείλει στον ΟΗΕ τέσσερις επίσημες καταγγελίες σε βάρος της Ελλάδας για παραβίαση των Συνθηκών Λωζάννης και Παρισίων- υλικό ιδιαιτέρως χρήσιμο νομικά για την Τουρκία, αν ποτέ τα ελληνοτουρκικά θέματα οδηγηθούν σε διεθνές δικαστήριο. Η Ελλάδα, αντιθέτως, ουδέποτε έχει τολμήσει να καταγγείλει επισήμως την Τουρκία στον ΟΗΕ για τις πολλαπλές παραβιάσεις Διεθνών Συνθηκών και Συμφωνιών απέναντί της.
Η Άγκυρα προχώρησε ακόμα πάρα πέρα, εγείροντας και θέμα ιδιοκτησιακού καθεστώτος για τα ελληνικά νησιά που δεν αναγράφονται στις Συνθήκες. Και με το αιτιολογικό ότι τα νησιά αυτά δεν ανήκουν σε κανέναν, θέλει το… μοίρασμά τους ανάμεσα στην Ελλάδα και το Αιγαίο.
Κι επειδή θεωρεί ότι τα νησιά εκτός Συνθηκών δεν ανήκουν στην Ελλάδα, δεν ανήκουν σε κανέναν, η Τουρκία απαιτεί από την Ελλάδα να μην κάνει ασκήσεις στα νησιά αυτά γιατί δεν της ανήκουν, δηλαδή απαιτεί η Ελλάδα να μην εξασφαλίζει την εθνική ασφάλεια στα νησιά του Αιγαίου ανατολικά του 25ου μεσημβρινού.
Με αυτή την ατζέντα προκλητικά απλωμένη, η Άγκυρα θέλει διμερή διάλογο με την Αθήνα, δηλαδή, για την αποστρατιωτικοποίηση των νήσων του Αν. Αιγαίου, τον καθορισμό του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των νήσων, νησίδων και βραχονησίδων εκτός Συνθηκών (σ.σ. οι Συνθήκες δεν αναφέρονται καθόλου σε νησίδες και βραχονησίδες στο Αιγαίο) και, φυσικά, την κατάργηση των 10 νμ εθνικού εναερίου χώρου, τον οποίο έτσι και αλλιώς η Άγκυρα καταπατά επί δεκαετίες.
Η τροπή που παίρνουν τα πράγματα- από τη στιγμή που η κυβέρνηση με τις πιέσεις του Βερολίνου δέχθηκε πέρσι πολιτικό διάλογο επί παντός θέματος- αδυνατίζει πολύ τη μέχρι τώρα ελληνική θέση για διάλογο μόνον για τα θέματα καθορισμού της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο. Και τούτο, διότι η Άγκυρα – ελέω της ελληνικής ακινησίας- έχει ήδη φροντίσει να βάλει στο τραπέζι το σύνολο των θεμάτων για τη συνολική αμφισβήτηση του καθεστώτος και της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο.
Της Κύρας Αδάμ