Λίγες μέρες πριν η έλευση της φετινής άνοιξης σηματοδοτήσει την έναρξη της τουριστικής περιόδου για τη χώρα μας, οι εμπλεκόμενοι με τον Τουρισμό στη Μεσσηνία προσμένουν μια χρονιά εξαιρετικών επιδόσεων, ενώ το ιδανικό σενάριο είναι να ξεπεραστούν οι αριθμοί του 2019.
Για τη Μεσσηνία, η τουριστική περίοδος αναμένεται να ξεκινήσει λίγο νωρίτερα από ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς η πρώτη αναχώρηση εξωτερικού από το αεροδρόμιο Καλαμάτας, με προορισμό το Μόναχο Γερμανίας, είναι προγραμματισμένη για αύριο Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου.
Σήμερα, λοιπόν, η θεματική αντιπεριφερειάρχης Άννα Καλογεροπούλου μιλάει στο «Θ» και δίνει απαντήσεις σχετικά με το προσεχές άνοιγμα του τουρισμού σε επίπεδο Μεσσηνίας, τα πεδία και τις δράσεις προώθησής του από πλευράς Περιφέρειας Πελοποννήσου, ενώ εν συντομία κάνει έναν απολογισμό της περσινής τουριστικής χρονιάς.
-Αν κάνατε ένα γενικό απολογισμό της περσινής χρονιάς, ποιος θα ήταν αυτός;
Δεδομένων των συνθηκών, είμαστε ικανοποιημένοι από την εξέλιξη της τουριστικής δραστηριότητας κατά την περίοδο την πανδημίας. Κατά τη διετία 2020 – 2021 έχουμε καταγράψει καλύτερους ρυθμούς ανάκαμψης της τουριστικής δραστηριότητας από τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Σε επίπεδο Περιφέρειας Πελοποννήσου, η κατάσταση εξελίχθηκε ομαλότερα απ’ ό,τι στην επικράτεια, καθώς χαρακτηριστικά του προορισμού, όπως η οδική πρόσβαση των επισκεπτών, η εγγύτητα με την αγορά στόχευσης της Αθήνας, το μεγάλο ποσοστό Ελλήνων επισκεπτών και ανεξάρτητων ταξιδιωτών, αλλά και το, εν γένει, ήπιο προφίλ του προορισμού, συνέβαλαν σε αυτή την κατεύθυνση.
Επίσης, οι εύστοχες επιλογές αναφορικά με τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, συνέτειναν στην εμπέδωση της Πελοποννήσου ως ενός υγειονομικά ασφαλούς προορισμού, ενώ οργανώσαμε και δράσεις σχετικής επιμόρφωσης των εμπλεκομένων στην παραγωγή του τουριστικού προϊόντος.
-Επιτεύχθηκαν οι προσδοκίες ή υπήρξαν ανασταλτικοί παράγοντες πέραν του κορωνοϊού;
Η έκτακτη υγειονομική κατάσταση απετέλεσε μια τεράστια πρόκληση, ιδιαιτέρως δε για τον τομέα του τουρισμού, ο οποίος βασίζεται στην κινητικότητα των ανθρώπων. Η Ελλάδα κατά την περίοδο αυτή αναδείχθηκε διεθνώς «πρωταθλήτρια» στην ανάκαμψη της τουριστικής δραστηριότητας και η Περιφέρεια Πελοποννήσου συνέδραμε σε αυτό.
Τη διετία 2020 – 2021 η Περιφέρεια Πελοποννήσου αύξησε το μερίδιό της σε σχέση με την προ υγειονομικής κρίση κατάσταση:
•στις επισκέψεις αλλοδαπών ξεπερνώντας κατά μέσο όρο το 3%, από 2,3%
•στα τουριστικά έσοδα ξεπερνώντας κατά μέσο όρο το 3%, από 2,43%
•στην ανάκαμψη του τουριστικού ΑΕΠ η οποία ήταν καλύτερη απ’ ό,τι σε επίπεδο χώρας.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα αυτά, μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι και ότι οι προσδοκίες μας επιτεύχθηκαν, χωρίς βεβαίως αυτό να αλλοιώνει τους φιλόδοξους στόχους που έχουμε μακροπρόθεσμα.
-Πού πιστεύετε ότι οφείλεται ο περιορισμένος αριθμός κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν πλέον στη Μεσσηνία;
Η αγορά κρουαζιέρας είναι μία από τις σημαντικότερες τουριστικές αγορές της Μεσογείου και η νότια Πελοπόννησος μπορεί να αποκτήσει σημαντικό μερίδιό της. Βεβαίως, η αύξηση της κίνησης κρουαζιέρας στο λιμάνι της Καλαμάτας είναι κυρίως θέμα υποδομών, για τη βελτίωση των οποίων υπάρχει ήδη εν εξελίξει διαδικασία, η οποία σήμερα βρίσκεται στη φάση οριστικοποίησης του master plan. Σε δεύτερο επίπεδο απαιτούνται οι κατάλληλες βελτιώσεις σε άλλες υποδομές, όπως είναι το οδικό δίκτυο και οι επισκέψιμοι αρχαιολογικοί χώροι, με στόχο ποιοτικότερη τουριστική εμπειρία για τους επισκέπτες του λιμανιού της Καλαμάτας.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση και ενισχύει την τουριστική της προβολή.
-Ποιος είναι ο φετινός σχεδιασμός για τον Τουρισμό στη Μεσσηνία;
Κατά την προηγούμενη κύρια τουριστική περίοδο, είχαμε τη θετική εμπειρία με την καμπάνια «Peloponnese: Greece beyond the obvious», η οποία όχι μόνο λειτούργησε σε επικοινωνιακό επίπεδο, αλλά πέτυχε και αξιόλογες ψηφιακές επιδόσεις σε πλήθος αντικειμενικών δεικτών αξιολόγησης. Στόχος για το 2022, όπως και για κάθε έτος, είναι να πραγματοποιηθούν δύο καμπάνιες, μία για τη διευρυμένη κύρια τουριστική περίοδο και μία για τη λεγόμενη «χειμερινή», ή μη κύρια περίοδο.
Άλλες δράσεις που σχεδιάζονται είναι:
-Θεσμοθέτηση και υλοποίηση ενός Φεστιβάλ Γαστρονομίας Πελοποννήσου σε συνεργασία με τοπικούς φορείς
-Πιλοτική θεσμοθέτηση, σχηματοποίηση και προβολή τριών θεματικών πολιτιστικών διαδρομών, στο πρότυπο των πολιτιστικών διαδρομών του Συμβουλίου της Ευρώπης, και στην ενίσχυση των δύο ήδη υπαρχουσών τέτοιων (Olive Tree Route, Iter Vitis Route) σε συνεργασία με τους ήδη εμπλεκόμενους φορείς
-Σχεδιασμός ενός αποδοτικού συστήματος διαχείρισης του προορισμού (στη βάση του νέου νόμου) και ορισμός της «ΜΟΡΙΑΣ Α.Ε. Α.Ο.Τ.Α.» ως Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού
-Εγκατάσταση του DMS: Ενός ψηφιακού συστήματος το οποίο θα συνδράμει στην προβολή και στη διαχείριση του προορισμού και στην τουριστική έρευνα
-Σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου προγράμματος για το επιμέρους προϊόν του Γαστρονομικού Τουρισμού και ένταξή του στη νέα Προγραμματική Περίοδο
-Σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου Προγράμματος για το επιμέρους προϊόν του Οικοτουρισμού και του Τουρισμού Υπαίθρου και ένταξή του στη νέα Προγραμματική Περίοδο
-Σχεδιασμός και εκκίνηση εφαρμογής ενός πιλοτικού τεχνικού προγράμματος ήπιων παρεμβάσεων σε σημεία και τόπους τουριστικού ενδιαφέροντος, εκτός των ανωτέρω αναφερθέντων προς σχεδιασμό Προγραμμάτων της νέας Προγραμματικής Περιόδου
-Περαιτέρω ενίσχυση των ψηφιακών καναλιών τουριστικής επικοινωνίας ιδιοκτησίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
-Πόσο σημαντικός είναι ο Τουρισμός για την Περιφέρεια Πελοποννήσου;
Η Πελοπόννησος, ως τουριστικός προορισμός, κατέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια ούτως ώστε να αποτελέσει το επίκεντρο της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας για τα προσεχή έτη, καθώς προσφέρει την ποιότητα και την αυθεντικότητα που αποζητούν οι σύγχρονοι ταξιδιώτες. Το εύκρατο κλίμα, η ασφαλής φύση, η οικουμενικής αξίας πολιτιστική και φυσική κληρονομιά, τα εξαιρετικά ποιοτικά προϊόντα και η διασύνδεσή τους με τη γαστρονομία, συνθέτουν ένα σύνολο χαρακτηριστικών τα οποία συνάδουν απολύτως με τις σύγχρονες αλλά εδραιωμένες απαιτήσεις για αειφόρο Τουρισμό.
Με κατάλληλες ενέργειες, στρατηγική, όραμα, σαφείς στοχεύσεις, συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα και καινοτομίες μπορούν να αυξηθούν τα οφέλη από τον τουρισμό, οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά και παράλληλα να διαχυθούν στις τοπικές κοινότητες, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων και, κατ’ επέκταση, των επισκεπτών.
Το τουριστικό μέλλον της Πελοποννήσου μόνο θετικό μπορεί να είναι και μόνο προς αυτήν την κατεύθυνση εργαζόμαστε.
Της Χριστίνας Μανδρώνη