Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εκκινεί τη διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων στα ΑΕΙ, έπειτα από σχετική επιστολή που εστάλη τις προηγούμενες μέρες στα πανεπιστήμια για να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Η προθεσμία που έδωσε στα ΑΕΙ το υπουργείο ολοκληρώνεται τέλη Μαρτίου. Οι προτάσεις των ΑΕΙ θα μελετηθούν σε συνδυασμό με τις προτάσεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ) και θα γίνει δημόσια διαβούλευση.
Έτσι, η συνήθης χρονική κωλυσιεργία στη λήψη αποφάσεων σε αυτό το δύσκολο πολιτικά θέμα, το οποίο παγίως προκαλεί αντιδράσεις από βουλευτές, τοπικές κοινωνίες και τα ΑΕΙ, ενισχύει την άποψη όσων κρατούν… μικρό καλάθι για άμεσες και σημαντικές αλλαγές στον πανεπιστημιακό χάρτη –οι οποίες θα αποτυπωθούν στο μηχανογραφικό δελτίο των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων– παρά τις στρεβλώσεις που υπάρχουν.
Ειδικότερα προχθές, με επιστολή της προς τους πρυτάνεις των ΑΕΙ, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, κάλεσε τα ιδρύματα «να καταθέσουν την πρότασή τους, αξιολογώντας μια σειρά από στοιχεία που αφορούν στην οργάνωση, τη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σπουδών. Οι διοικήσεις των ΑΕΙ καλούνται να υποβάλουν τα σχέδιά τους, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση, όπως καταργήσεις τμημάτων, συγχωνεύσεις τμήματος/τμημάτων με άλλο/α τμήμα/τμήματα του ίδιου ή άλλου ιδρύματος, ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών».
Η υπουργός στην επιστολή προς τους πρυτάνεις υπογραμμίζει ότι «η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας», προσθέτοντας ότι κρίνεται επιβεβλημένη εξαιτίας των αλλαγών που επήλθαν στα ΑΕΙ πριν από λίγα χρόνια, με κυριότερη την άκριτη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ και την ίδρυση νέων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς προηγούμενη γνώμη από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και χωρίς να υφίστανται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητά τους.
Συνακόλουθα έχουν ανακύψει σημαντικές στρεβλώσεις, όπως π.χ. η αλληλοεπικάλυψη αρκετών γνωστικών αντικειμένων από διαφορετικά ΑΕΙ, η ύπαρξη συγγενών τμημάτων εντός του ίδιου Ιδρύματος και ο κατακερματισμός των γνωστικών αντικειμένων σε επιμέρους τμήματα, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Από την άλλη, παρά την από το Σεπτέμβριο του 2021 διακήρυξη του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε αναδιάταξη του πανεπιστημιακού χάρτη, ελάχιστα ΑΕΙ έχουν μελετήσει το θέμα.