Ο δήμαρχος Καλαμάτας για το λιμάνι: Τι προβλέπει το master plan

Ο δήμαρχος Καλαμάτας για το λιμάνι: Τι προβλέπει το master plan

Καμία παρέμβαση στον προλιμένα, έχουν δημιουργηθεί λανθασμένες εντυπώσεις

Θύματα λανθασμένης πληροφόρησης είναι όσοι κι όσες διαμαρτύρονται στην Καλαμάτα για όσα προβλέπονται στον προλιμένα στο λιμάνι σύμφωνα με το προγραμματικό σχέδιο (master plan).

Αυτή είναι η ουσία της χθεσινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος και ο αντιδήμαρχος Νίκος Μπασακίδης. Όπως τόνισαν, στις προθέσεις της Δημοτικής Αρχής δεν είναι ούτε η “τσιμεντοποίηση” του προλιμένα ούτε η παρεμπόδιση των κολυμβητών.

Βέβαια, από την άλλη πλευρά, η μετατροπή του χώρου ανατολικά του “Πανελληνίου” σε ναυταθλητικό κέντρο μπορεί και να είναι αρχή της μετεξέλιξής του. Το προγραμματικό σχέδιο – που βρίσκεται στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο- άλλα… αφήνει να εννοηθούν. Γι’ αυτό πριν η πόλη βρεθεί προ τετελεσμένων θα πρέπει να έχει προαποφασίσει για τα πάντα.

Η συνέντευξη Τύπου
Καμία παρέμβαση δεν προβλέπεται στη χερσαία ζώνη του Λιμένα Καλαμάτας, διευκρίνισαν χθες, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Δημοτικής Αρχής, ο δήμαρχος Καλαμάτας Θανάσης Βασιλόπουλος και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νίκος Μπασακίδης.

Απαντώντας σε φήμες, διαμαρτυρίες και αιτιάσεις που ακούγονται το τελευταίο διάστημα, ο δήμαρχος αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό του θέματος, ξεκαθάρισε ότι δεν προβλέπεται να γίνει καμία παρέμβαση στον προλιμένα, ενώ ανέλυσε διεξοδικά το ζήτημα του λιμανιού και του master plan.

Συγκεκριμένα ο κ. Βασιλόπουλος ανέφερε: «Ο στρατηγικός σχεδιασμός για το λιμάνι μας αναμφίβολα αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα για την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων που έχουν τεθεί. Ένα master plan που έρχεται να μας δείξει την κατεύθυνση, τις προοπτικές, τους κινδύνους και τους τρόπους για να φτάσουμε στο αποτέλεσμα.

Το master plan δεν απασχολεί την τοπική μας κοινωνία τώρα, αλλά από το 2004. Το 2007 το λιμάνι είχε χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας. Η αρχική μελέτη ξεκίνησε το 2008 και το 2012 την παραλάβαμε. Έρχεται μετά η νέα νομοθεσία, ο νόμος του 2013, που προέβλεπε την επικαιροποίηση όλων των προγραμματικών σχεδίων που αφορούσαν σε λιμάνια διεθνούς ή εθνικής σημασίας, όπως της Καλαμάτας, και το 2016 το αρμόδιο υπουργείο ανέθεσε τη μελέτη αυτή σε μελετητική εταιρεία.

Το Φεβρουάριο του 2018 γίνεται η πρώτη ευρεία διαβούλευση με φορείς και συλλόγους, και το Μάρτιο του ’18 το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας συνεδρίασε, υιοθέτησε επί της ουσίας όλες τις προτάσεις και τις έστειλε στους μελετητές.

Αυτοί το Φεβρουάριο του 2020 μας έστειλαν τις προτάσεις τους, μέσα σε αυτές συμπεριελάμβαναν και τη δόμηση χερσαία ζώνη του Λιμένα. Το Μάρτιο του 2020 το Δημοτικό Συμβούλιο συνεδρίασε, έβαλε τις κόκκινες γραμμές οι οποίες προστάτευαν ακόμη περισσότερο τη χερσαία ζώνη, και τα στείλαμε αυτά στους μελετητές.

Τον Ιανουάριο του 2022 το Δημοτικό Συμβούλιο συνεδρίασε και με αυτή την ομόφωνη σχεδόν απόφαση – μόνο ο κ. Οικονομάκος ψήφισε κατά- εγκρίναμε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Ας δούμε, όμως, τι πραγματικά λέει το master plan και σε ποια σημεία εκφράζονται αντιρρήσεις και, κυρίως, πόσο αυτές οι αντιρρήσεις ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Κατά πρώτον, η βούληση έχει εκφραστεί και είναι ότι το λιμάνι μας επιθυμούμε να έχει χαρακτήρα κυρίως τουριστικό. Σε αυτή την κατεύθυνση προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη πρωτοβουλιών προσέλκυσης τουρισμού μέσω υποδομών υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, μέγα γιότ και υδροπλάνων, χωρίς βέβαια να καταργείται και η δυνατότητα εμπορικής δραστηριότητας με ταυτόχρονη εξασφάλιση όλων των απαιτούμενων σύγχρονων λιμενικών υποδομών.

Ενισχύεται ο τομέας του Ναυταθλητισμού που έχει παράδοση, αλλά και ειδική δυναμική για περαιτέρω ανάπτυξη. Εμείς πιστεύουμε στο Ναυταθλητισμό και στις προοπτικές για την πόλη μας. Επίσης, προβλέπονται έργα ενίσχυσης και προστασίας του προσήνεμου μόλου και ολοκλήρωσης και ενίσχυσης του υπήνεμου.

Άλλη σημαντική πρόταση είναι η κατεδάφιση των αποθηκών που υπάρχουν σήμερα και η απελευθέρωση αυτού του μετώπου για χρήση από τους κατοίκους και τους επισκέπτες, με την παράλληλη δημιουργία μικρότερων αποθηκών στη δυτική πλευρά, αλλά και χώρων υποδοχής για mega yacht, για υδροπλάνα και κρουαζιερόπλοια, αλλά και για τους επισκέπτες που έρχονται μέσα από τις συνθήκη Σένγκεν.

Στις διαφορές τώρα: Η πρώτη αφορά στο χώρο μπροστά από το χώρο μπροστά από τις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις και τη δημιουργία κρηπιδώματος το οποίο θα επιτρέπει την καθέλκυση των σκαφών στη θάλασσα. Το κρηπίδωμα που θα δημιουργηθεί θα στηρίζει εκεί προφανώς τις ανάγκες του ναυταθλητικού τουρισμού, την προσέλκυση μεγάλων αγώνων –είπαμε ότι εμείς το πιστεύομε και το υποστηρίζουμε αυτό- στην πόλη μας.

Το τι εικόνα θα έχει, λοιπόν, και ποια κατασκευή θα γίνει, θα αποφασιστεί κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού. Δηλαδή, προφανώς και δε λέμε όχι σε μια φιλική προσέγγιση, δηλαδή να είναι με ξύλο και όχι με τσιμέντο για να συνάδει με το περιβάλλον και αυτό που πρέπει να γίνει στην περιοχή. Εκείνο που λέμε είναι ότι προφανώς και χρειάζονται κρηπιδώματα για να μπορούν να γίνονται οι ναυταθλητικοί αγώνες και να λειτουργούν απρόσκοπτα τα ναυταθλητικά σωματεία. Και βέβαια να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν πειράζεται κανένα δέντρο στην αμμουδιά, ποτέ δεν τέθηκε τέτοιο ζήτημα και αυτά ειπώθηκαν και στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά στα κτήρια για τη στέγαση των ναυταθλητικών εγκαταστάσεων, 750 τ.μ. το καθένα που οι μελετητές είχαν συμπεριλάβει στην πρότασή τους.

Εμείς δώσαμε τις προτάσεις αυτές στους μελετητές από το 2018. Υιοθετήσαμε τις προτάσεις που κατέθεσαν οι φορείς. Χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να υλοποιήσουμε αυτά που συμπεριλαμβάνονται στο Master Plan. Το Master Plan είναι μια πρόταση και ειδικά όσον αφορά στη Χερσαία Ζώνη, για να μπορέσει να υλοποιηθεί απαιτείται: εισήγηση του υπουργού Ναυτιλίας, σύμφωνη γνώμη της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων), Προεδρικό Διάταγμα και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Έχουμε δουλειά για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.

Όπως και να έχει όμως, την ώρα που πρόκειται να κατασκευαστούν τα δύο κτήρια των Σωματείων, θα πρέπει να δούμε αν πράγματι χρειάζονται αυτές οι δύο εγκαταστάσεις – μπορεί να χρειάζεται μία, μπορεί καμία.

Σίγουρα η κατάσταση που υπάρχει σήμερα με τις λυόμενες εγκαταστάσεις, δεν τιμά κανέναν, το ξέρουμε όλοι, χρειάζεται κάτι να γίνει. Εμείς, λοιπόν, λέμε πως ό,τι και να γίνει εκεί, πρέπει να συνάδει με το περιβάλλον. Και αυτή την παρατήρηση την είπαμε φωναχτά στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά, δυστυχώς, δεν έχει ακουστεί! Το ξεκαθαρίσαμε αυτό.

Και η τρίτη διαφορά είναι η περιοχή του προλιμένα. Μετά, δηλαδή, τις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις μέχρι τον υπήνεμο μόλο εκεί στου Κοιλάκου. Προφανώς, αυτό το σημείο δεν πειράζεται! Παραμένει όπως πριν. Όπως κάνανε μπάνιο, έτσι θα κάνουν και μετά. Άλλωστε, η απόφαση του 2018 έλεγε ρητά ότι πρέπει να παραμείνει ο χώρος αυτός όπως ήταν.

Τώρα, αν χρειάζεται ανάπλαση γενικότερα όλη η περιοχή, θα πρέπει να κάνουμε μια μελέτη ιδεών για το παραλιακό μας μέτωπο -για ένα διαγωνισμό μιλώ- κι εκεί θα συμπεριλάβουμε διάφορες αναπλάσεις που θα κάνουν πιο ελκυστικό το παραλιακό μας μέτωπο. Όμως, οποιαδήποτε ανάπλαση κάνουμε δε χρειάζεται να αναφέρεται στο master plan. Έρχεται μετά με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας. Δε χρειάζεται τώρα να κάνουμε κάτι. Ο προλιμένας παραμένει όπως ήταν και αυτό έχει ξεκάθαρα τονιστεί από το 2018, επικυρώθηκε το 2020 και ενισχύθηκε αυτό. Θα παραμείνει όπως ήταν.

Θέλω να πω, λοιπόν, κι αυτό: είναι σημαντικό για μια κοινωνία να έχει πολίτες που συμμετέχουν στην εξέλιξη της πόλης, να καταθέτουν προτάσεις, να επιχειρηματολογούν, να ασχολούνται με τα κοινά. Θα πρέπει, όμως, να συμμετέχουμε εποικοδομητικά στο διάλογο, να λέμε αλήθειες και να δίνουμε σωστή πληροφόρηση».

Mega yachts και ανάπτυξη
Διευκρινίσεις για επί μέρους θέματα έδωσε στη συνέχεια ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νίκος Μπασακίδης, που είπε: «Τις τελευταίες ημέρες έχει γίνει πάρα πολλή συζήτηση, εκτιμώ εκ των υστέρων, διότι έχουν προηγηθεί δημόσιες διαβουλεύσεις τα προηγούμενα χρόνια και έχουν αναδειχθεί ορισμένα προβλήματα τα οποία αναμασώνται διαρκώς.

Το Δημοτικό Συμβούλιο, εδώ και αρκετόν καιρό, έχει ξεκαθαρίσει ποιος θα είναι ο χαρακτήρας του λιμανιού: είναι τουριστικός. Και δε χρειάστηκε πολύ για να το ξεκαθαρίσει αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο, λόγω του γεγονότος ότι όλες οι μελέτες δείχνουν ότι η εμπορική κίνηση έχει μειωθεί δραματικά, ενώ η τουριστική όλο και αυξάνει. Άρα, οι προοπτικές ανάπτυξης του Λιμένα Καλαμάτας είναι προς την τουριστική πλευρά.

Τι θέλουμε να είναι το λιμάνι; Μια πύλη εισόδου επισκεπτών από τη θάλασσα. Έτσι, και το προηγούμενο, το εγκεκριμένο master plan, αλλά και το επικαιροποιημένο, προβλέπει δημιουργία υποδομών στην αρχή του Λιμενοβραχίονα, στο “Χιλιόμετρο” δηλαδή, για να μπορούν να δένουν φορτηγά, επιβατηγά, οχηματαγωγά, κρουαζερόπλοια και, τώρα τελευταία, προστέθηκε και το υδροπλάνο.

Τώρα τελευταία ακούγονται και φωνές για την αποθήκη που λένε ότι πρέπει να παραμείνει στη θέση της αφού την καλλωπίσουμε. Όμως, αυτό πάλι έχει αποφασιστεί και στο εγκεκριμένο master plan του ’12 και στο προτεινόμενο τώρα: η αποθήκη να φύγει. Η αποθήκη δεν είναι τυχαίος χώρος σε ένα λιμάνι, διότι εξυπηρετεί τις ανάγκες του Τελωνείου και απαγορεύεται να βρίσκεται εκτός Λιμενικής Ζώνης.

Η πρόταση που κατατέθηκε από συμπολίτες μας να πάει η αποθήκη εκτός Λιμένος δεν μπορεί να γίνει δεκτή. Για τις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις: πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι Ναυταθλητισμό θέλουμε; Θέλουμε μεταξύ μας, τοπικού χαρακτήρα, θέλουμε εθνικού, θέλουμε διεθνούς;

Όταν η Καλαμάτα διαθέτει ένα υγρό στίβο από τους καλύτερους που υπάρχουν διότι διαθέτει τον ζητούμενο, από τους αθλητές, άνεμο την ώρα που πρέπει, δε θα πρέπει να κλείνουμε τα μάτια. Άρα, θα πρέπει να δημιουργήσουμε κάποιες ναυταθλητικές εγκαταστάσεις που θα μπορούν να εξυπηρετούν και πολύ μεγάλους αγώνες. Άλλωστε, αυτό είναι και το ζητούμενο για τους ανθρώπους που ασχολούνται με το ναυταθλητισμό.

Αφού, λοιπόν, ξεκαθαρίσουμε αυτό, μετά υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν οι όποιες παρεμβάσεις σε ένα χώρο που δεν είναι ιδιοκτησία κανενός, και αυτό πρέπει να ειπωθεί: σε ένα χώρο που έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο να γίνουν οι όποιες παρεμβάσεις ώστε με φιλικό τρόπο να μπορέσει να λειτουργήσει και ο ναυταθλητισμός σε ένα υψηλό επίπεδο.

Κι εδώ θέτω ένα ερώτημα: γιατί οι ναυταθλητικές εγκαταστάσεις να λειτουργούν διαφορετικά απ’ ό,τι το κλειστό στην Τέντα και το κλειστό της Παραλίας, σε ό,τι αφορά τη χρήση των χώρων;

Το άλλο θέμα που αναφέρω, προς απάντηση των όσων ακούστηκαν τον τελευταίο καιρό, είναι τα “μέγα γιότς”. Γιατί, μας ενοχλούν; Αυτά φέρνουν εισόδημα, φέρνουν πλούτο. Υπάρχουν τέτοια κωλύματα; Μακάρι να έχουμε 25 θέσεις να είναι αραγμένα όλο το χρόνο εκεί. Μόνο τα τέλη ελλιμενισμού που θα εισπράξει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα είναι πάρα, πάρα πολλά!

Να προσθέσω και κάτι που αφορά στις συνδυασμένες μεταφορές: για να υπάρχει ένα μέγα γιότ στην Καλαμάτα σημαίνει ότι θα χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο, θα υπάρχει κίνηση, ανεφοδιασμός κ.λπ.

Να αναφέρω και μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το Νοέμβριο στην εφημερίδα “Θάρρος”, που αναφέρει ότι για κάθε εβδομάδα ένα τέτοια σκάφος θέλει 100.000 ευρώ για τα έξοδά του. Από αυτά, ένα μέρος δε θα πάρει το λιμάνι υποδοχής; Δε θα βγουν οι επιβάτες και οι επισκέπτες του έξω; Δε θα πληρώσει τέλη ελλιμενισμού, δε θα ανεφοδιαστεί; Προφανώς. Άρα, λοιπόν, εμείς πρέπει να θέλουμε να πηγαινοέρχονται τα μέγα γιότς και να μένουν όσο θέλουν, αρκεί να λειτουργούμε όπως όλοι οι χώροι υποδοχής αυτών των σκαφών.

Να συμπληρώσω για τον προλιμένα ότι έχει πάρει απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο: δεν παρεμβαίνουμε πουθενά! Από εκεί και πέρα, τι ονειρεύονται και τι λένε κάποιοι είναι άξιον απορίας.

Αυτή τη στιγμή το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία, εκ των πραγμάτων, υποστηρίζει τα Λιμενικά Έργα που είναι:

-Οι υποδομές στο Λιμενοβραχίονα στο “Χιλιόμετρο” και η επισκευή του νέου μόλου στο “Τετράγωνο”. Το δεύτερο είναι πως όλα τα κτηριακά που αναφέρθηκαν και είναι η αποθήκη, οι χώροι υποδοχής των επισκεπτών για την κρουαζιέρα, αλλά και για τα μέγα γιότς στη θέση της παλιάς αποθήκης, και τα κτήρια του ναυταθλητισμού. Όλα αυτά για να γίνουν θέλουν άλλου είδους διαδικασία και άλλου είδους μελέτη».
Α.Π.