«Ούτε το όνομα του Δήμου Τριφυλίας αναγράφεται σωστά και όχι μόνο σε ένα σημείο, αλλά πολλές φορές» η μομφή του Γιάννη Μερκούρη προχθές το μεσημέρι στην Οικονομική Επιτροπή κατά τη διάρκεια συζήτησης του θέματος «Καθορισμός όρων της ανοικτής ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας άνω των ορίων “Αντικατάσταση δικτύου υδραγωγείου Συνδέσμου Ύδρευσης ΚΑΠΕΤΑΝ ΤΕΛΟΣ ΑΓΡΑΣ”».
O κ. Μερκούρης τόνισε: «Κατ’ αρχάς, για άλλη μία φορά δυστυχώς διαπιστώνουμε ότι έρχεται προς έγκριση μία διακήρυξη με λάθη, ασάφειες και ατέλειες, ορισμένες από τις οποίες αποτελούν λόγους κατάπτωσής της στα αρμόδια όργανα (ούτε το όνομα του Δήμου αναγράφεται σωστά και όχι μόνο σε ένα σημείο, αλλά πολλές φορές). Είναι χαρακτηριστικό ότι χρησιμοποιούνται λανθασμένες διατάξεις του Ν.4412/2016 σε όλο το κείμενο της διακήρυξης! Μπορεί να μην ήταν καταρτισμένος ή προσεκτικός ο συντάκτης της διακήρυξης, ήταν όμως ιδιαίτερα επιμελής στο να επιλέξει να δημοπρατήσει ένα σύνηθες τεχνικό έργο με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, όχι βάσει τιμής, αλλά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμή όπως προκύπτει από ορισμένα κριτήρια αξιολόγησης.
Προκύπτουν λοιπόν ορισμένα σοβαρά ερωτήματα: Δε γνωρίζει ο εμπνευστής της διακήρυξης ότι η επιλογή της βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής ως κριτήριο ανάθεσης είναι μία ειδική διαδικασία που πρέπει να επιλέγεται όταν απαιτείται από τη σχετική σύμβαση; Αγνοούν οι εμπνευστές και οι συντάκτες του κειμένου ότι πολυάριθμες ανάλογες διακηρύξεις με κριτήρια βαθμολόγησης έχουν ακυρωθεί έπειτα από χρόνια νομικών διαδικασιών (ΑΕΠΠ, Διοικητικά Εφετεία, ΣτΕ κ.λπ.); Για ποιον λόγο πιστεύουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τεχνικών έργων στη χώρα μας δημοπρατούνται με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή; Συνδέονται τα οριζόμενα κριτήρια βαθμολόγησης και τα λοιπά κριτήρια επιλογής άμεσα με το αντικείμενο της συγκεκριμένης σύμβασης; Ικανοποιούν τους σκοπούς της; Ο νόμος ορίζει ότι στις περιπτώσεις διακηρύξεων με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, τα κριτήρια συμπεριλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ποιοτικά, περιβαλλοντικά και/ή κοινωνικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με το αντικείμενο της συγκεκριμένης σύμβασης. Ειδικότερα ορίζεται ότι: “Τα κριτήρια ανάθεσης δεν έχουν ως αποτέλεσμα την παροχή απεριόριστης ελευθερίας επιλογής στους αναθέτοντες φορείς. Διασφαλίζουν τη δυνατότητα αποτελεσματικού ανταγωνισμού και συνοδεύονται από προδιαγραφές που επιτρέπουν την αποτελεσματική επαλήθευση των πληροφοριών που παρέχονται από τους προσφέροντες, προκειμένου να αξιολογείται ο βαθμός συμμόρφωσής τους προς τα κριτήρια ανάθεσης. Σε περίπτωση αμφιβολίας, οι αναθέτοντες φορείς επαληθεύουν αποτελεσματικά την ακρίβεια των πληροφοριών και αποδείξεων τις οποίες παρέχουν οι προσφέροντες” (παρ. 4 άρθρο 311 του Ν.4412/2016.
Στη συγκεκριμένη σύμβαση ορίζονται ασαφή και αόριστα κριτήρια, στα οποία δεν ορίζονται οι απαιτήσεις και ο τρόπος συμμόρφωσης σε αυτά, παρά μόνο γενικόλογες περιγραφές. Ζητούνται από τους συμμετέχοντες τεχνικές μελέτες, τεχνικές εκθέσεις και έρευνες, χωρίς πουθενά να προσδιορίζεται τι πρέπει να περιλαμβάνουν και με ποιες προδιαγραφές θα συνταχθούν. Ορισμένα δε από αυτά τα κριτήρια είναι τόσο αόριστα (εκτίμηση κινδύνων κατά την κατασκευή του έργου!), που είναι σχεδόν βέβαιη η ακύρωση της διαδικασίας σε περίπτωση προσφυγής. Το ίδιο ισχύει και με την απαίτηση για έξι (6) διαφορετικά πιστοποιητικά ISO, μερικά από τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με το σκοπό της συγκεκριμένης σύμβασης (κοινωνική και εταιρική υπευθυνότητα!). Μέχρι που γεννάται το ερώτημα, τελικά στις προθέσεις σας είναι ο περιορισμός του ανταγωνισμού και ο αποκλεισμός ορισμένων ενδιαφερομένων οικονομικών φορέων; Δεν μπορώ να καταλάβω, ειλικρινά, πως λειτουργείτε. Γι’ αυτό το λόγο δεν θα δώσω θετική ψήφο».
Ο αντιδήμαρχος Αντώνιος Βλάχος απάντησε: «Ωραία, ωραία, μπράβο. Αντί να πεις “μπράβο, πήρατε το έργο 8 εκ., το απομονώσατε από το ΤΡΙΤΣΗΣ”, γιατί, όπως ξέρεις, έχει πλαφόν και με τα 8 εκ. θα πηγαίναμε στα 4 και το απομονώσαμε και έχουμε να πάρει και από το ΤΡΙΤΣΗΣ, βρίσκεις ψύλλους στ’ άχυρα, αντί να πεις ένα μπράβο…», με τον κ. Μερκούρη να του λέει: «Σας ενδιαφέρει το μπράβο, δηλαδή» και τον κ. Βλάχο να απαντά: «Εννοείται»…
Ο Παναγιώτης Αλευράς σημείωσε ότι «το έργο αυτό είναι υψίστης σημασίας. Δε διαφωνώ με το έργο. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει. Γιατί, μάλιστα, είχα ασχοληθεί και προεκλογικά και ξέρω και λεπτομέρειες… Εσείς σκέφτεστε μήπως ακυρωθεί αυτός ο διαγωνισμός; Αν ακυρωθεί, τι θα γίνει; Έχουν ακυρωθεί κι άλλοι στο πρόσφατο παρελθόν; Τι θα γίνει; Τι τύχη θα έχει το έργο; Δεν πρέπει λοιπόν να καθίσουμε να σκεφτούμε να φτιάξουμε τους όρους όπως προβλέπει ο νόμος για να μην υπάρχει περίπτωση ακύρωσης;».
Απαντώντας του ο πρόεδρος της Ο.Ε. και αντιδήμαρχος, Δημήτριος Στριμπάκος, είπε: «Κύριε Αλευρά, το θέμα αυτό μας απασχολεί δύο χρόνια και πλέον. Εσείς που ερχόσαστε σήμερα και λέτε ότι είναι μεγίστης σημασίας, αντί να ’ρθείτε και να βοηθήσετε, εσείς πάτε να το φρενάρετε…», με τον κ. Αλευρά να του απαντά: «Όχι. Το αντίθετο» και τον κ. Στριμπάκο να του λέει: «Εγώ δεν είπα ότι τα κάνουμε όλα στην εντέλεια, άνθρωποι είμαστε…» και τον κ. Αλευρά να του λέει: «Να διορθώσετε το λάθος».
Στο σημείο εκείνο παρενέβη ο κ. Μερκούρης λέγοντας: «Σας αγχώνει που δεν ψηφίζουμε εμείς ή γιατί εμείς αναδεικνύουμε τα αδύνατα σημεία της διακήρυξης;».
Τελικά, με τις θετικές ψήφους των τριών αντιδημάρχων εγκρίθηκαν οι όροι διακήρυξης, ενώ καταψήφισαν οι δύο σύμβουλοι της αντιπολίτευσης. Η υποβολή προσφορών λήγει στις 28 Μαρτίου και το άνοιγμα προσφορών θα γίνει στις 30 Μαρτίου.
Του Ηλία Γιαννόπουλου