Αύξηση πωλήσεων καταγράφεται σε τρόφιμα μακράς διαρκείας, εξέλιξη που αποδίδεται στην ανησυχία των καταναλωτών για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Αύξηση πωλήσεων καταγράφεται σε τρόφιμα μακράς διαρκείας, εξέλιξη που αποδίδεται στην ανησυχία των καταναλωτών για τον πόλεμο στην Ουκρανία, ειδικά σε ό,τι αφορά πιθανές ελλείψεις, αλλά κυρίως την περαιτέρω αύξηση των τιμών. Βεβαίως σε αντίθεση με άλλα έκτακτα περιστατικά, όπως τα capital controls το 2015 και η εκδήλωση της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020, δεν παρατηρήθηκε συνωστισμός των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ, κάτι που σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου οφείλεται στο κύμα ακρίβειας σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, και κυρίως στην ενέργεια και στα καύσιμα, τα οποία έχουν πλήξει σημαντικά το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα.
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς NielsenIQ, πολύ μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία παρουσίασαν την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα (την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου) σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (δεύτερη εβδομάδα του Μαρτίου) πολλές κατηγορίες τροφίμων, όπως τα ζυμαρικά (+43,6%), τα άλευρα, τα όσπρια (+20,6%), αλλά και το κονσερβοποιημένο κρέας (+64,8%). «Πιθανολογείται ότι η εκτόξευση των πωλήσεων γι’ αυτές τις κατηγορίες συνδέεται περισσότερο με τον φόβο των αγοραστών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς και με την ανησυχία τους για την αύξηση των τιμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες τροφίμων», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τη NielsenIQ, οι πωλήσεις σε αξία εμφανίζονται σε ορισμένα προϊόντα αυξημένες λόγω κυρίως των μεγάλων ανατιμήσεων και όχι λόγω της αύξησης του όγκου πωλήσεων. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις των σπορελαίων έχουν αυξηθεί σε αξία κατά 37,4% και του ελαιολάδου κατά 33,9%, αύξηση η οποία όπως επισημαίνει η NielsenIQ οφείλεται σε συντριπτικό βαθμό σε αύξηση της μέσης τιμής πώλησης και όχι σε αύξηση του όγκου και της ζήτησης.
Συνολικά ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ήταν αυξημένος κατά 5,1% την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Πιο συγκεκριμένα, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα σημείωσαν την πιο συγκρατημένη θετική τάση, στο +1,1%, γεγονός που πιθανότατα να συνδέεται και με την επιστροφή των καταναλωτών στις λαϊκές αγορές. Αντίστοιχα, την πιο θετική τάση της τάξης του 41,7% παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των Bazaar προϊόντων (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.λπ.), καθώς την περυσινή χρονιά υπήρχαν περιορισμοί στην πώληση ορισμένων κατηγοριών διαρκών αγαθών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ.
kathimerini.gr