Όχι το 2022, όπως αρχικά διαφαινόταν, αλλά με άγνωστο χρονικό ορίζοντα φαίνεται να είναι πλέον η έναρξη λειτουργίας υδατοδρομίων στη Μεσσηνία και γενικότερα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με δημοσιεύματα του metaforespress.gr, η «πικρή» αλήθεια για τα υδροπλάνα είναι ότι μέχρι σήμερα έχουν δοθεί μόλις 2,5 άδειες υδατοδρομίων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Και φυσικά, αυτό σημαίνει ότι και το φετινό καλοκαίρι θα είναι χωρίς υδροπλάνα η Ελλάδα, αφού απομακρύνεται πλέον το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός ικανού αριθμού υδατοδρομίων που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει ένα τέτοιο δίκτυο.
Τα αδειοδοτημένα
Τα μοναδικά αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, ωστόσο – όπως αναφέρουν στο metaforespress.gr στελέχη της αγοράς – για να εκκινήσουν τα υδροπλάνα χρειάζεται ικανός αριθμός υδατοδρομίων, ο οποίος – σε πρώτη φάση – θα «αγκαλιάζει» αρκετά νησιά του Ιονίου.
Στο πεδίο αυτό σημειώθηκε μία αρνητική εξέλιξη, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν από λίγο καιρό ακύρωσε τη σύμβαση του προωθούσε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τη ΔΕΠΑΝ (Δίκτυο Ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη), για την κατασκευή 5 υδατοδρομίων, με κόστος 3 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνει στο ρεπορτάζ του ο Φώτης Φωτεινού, από την ψήφιση του νόμου 4146/2013, δηλαδή πριν σχεδόν από 10 χρόνια, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με το νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν «Βεβαίωση Συμμόρφωσης», σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020.
«Βεβαίωση Συμμόρφωσης» εκκρεμεί και για το υδατοδρόμιο Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει πως όταν γίνει πλήρως αδειοδοτημένο, θα είναι μόλις 3 υδατοδρόμια.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνέλεξε το metaforespress.gr, από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια (4663/2020) έχουν εκδοθεί τρεις άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων σε Βόλο, Ρέθυμνο και Ίο. Αυτό σημαίνει ότι Βόλος, Ρέθυμνο και Ίος είναι «κοντά» στο να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας, αφότου τοποθετηθούν οι υλικοτεχνικές εγκαταστάσεις.
Σε πιο πρώιμο στάδιο είναι οι διαδικασίες για την αδειοδότηση ακόμα 29 υδατοδρομίων σε Ηγουμενίτσα, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο, Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Σητεία, Χίο, Λαύριο, Σίφνο, Πύλο, Καβάλα, Ηράκλειο, Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Οθωνοί, Ερεικούσα, Μαθράκι, Κυλλήνη, Αιδηψό, Αλιβέρι, Κάρυστο, Κύμη, Χαλκίδα, Ψαρά, Άλιμο και Οινούσες.
Γιατί καθυστερούν
Και στο δημοσίευμα του metaforespress αναφέρεται: «Το μεγάλο ερώτημα είναι “γιατί” καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια; Σίγουρα η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, εάν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ωστόσο, η καθυστέρηση οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο. Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004 – 2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία. Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως “ακυρώθηκαν”, οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή. Γι’ αυτό το λόγο οι περισσότερες άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία.
Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων, με πλεονέκτημα την επίσπευση των διαδικασιών χορήγησής τους (στα ιδιωτικά αεροδρόμια απαιτείται μια κοινή άδεια λειτουργίας και ίδρυσης)».
Της Βίκυς Βετουλάκη