«Τάσεις φυγής» για διακοπές έχουν αρχίσει να εκδηλώνουν οι Μεσσήνιοι και αυτό καταγράφεται ως ενδιαφέρον στα τουριστικά γραφεία της περιοχής.
Από την αντίθετη πλευρά, αυτή της επισκεψιμότητας στην περιοχή μας, η κίνηση φαίνεται ακόμα να είναι σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, ιδιαίτερα από ξένους τουρίστες, σύμφωνα με τα μηνύματα που δέχονται οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων.
Μάλιστα, σε αυτό το δεύτερο κομμάτι, όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, ακόμα και για το τριήμερο που ξεκινά σήμερα δεν μπορούμε να μιλάμε για ικανοποιητικές πληρότητες, όταν περισσότερα από τα μισά ξενοδοχεία της περιοχής μας ούτε καν σκέφτηκαν να ανοίξουν…
Και μπορεί, λοιπόν, στις πλατφόρμες, όπως η booking και άλλες, να εμφανίζεται υψηλή πληρότητα για την περιοχή μας, ωστόσο ως στοιχείο είναι εντελώς πλασματικό, αν, για παράδειγμα, από τις 3.000 κλίνες έχεις στη διάθεσή σου μόνο τις 500…
Ξεκίνησε το ενδιαφέρον για ταξίδια
Μετά το πρώτο σοκ με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα πράγματα φαίνεται να σταθεροποιούνται στο θέμα των ταξιδιών και όπως σημείωσε ο τουριστικός πράκτορας Βασίλης Τριγκιλίδας, έχει αρχίσει πάλι να υπάρχει ενδιαφέρον και κινητικότητα. «Υπάρχει μια σταθεροποίηση στην Ευρώπη των τιμών στα καύσιμα προς τα κάτω και ελπίζουμε σύντομα να το δούμε αυτό και στη χώρα μας. Υπάρχει μια αισιοδοξία ότι θα κινηθεί καλά η περίοδος. Έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά ο σχολικός τουρισμός και έχει παρατηρηθεί αύξηση στις εκδρομές με γκρουπάκια. Αρκετές είναι και οι εκδρομές που διοργανώνονται τα τριήμερα όπως το τωρινό.
Επίσης, για την περίοδο του Πάσχα έχουν αρχίσει δυναμικά οι κρατήσεις για τους δημοφιλείς προορισμούς, Κέρκυρα κ.λπ. Ο κόσμος έχει αρχίσει να ξεπερνάει τις φοβίες με την πανδημία, μιας και οι περισσότεροι πλέον είτε έχουν νοσήσει είτε έχουν εμβολιασθεί», σχολίασε ο κ. Τριγκιλίδας.
Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό, παρατήρησε ότι οι Μεσσήνιοι έχουν ξεκινήσει να ζητούν πληροφορίες και να κάνουν κρατήσεις για ταξίδια σε προορισμούς που θεωρούν πιο ασφαλείς στην κεντρική Ευρώπη, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, ενώ αυξημένο ιδιαίτερα είναι και το ενδιαφέρον για ταξίδια σε Κωνσταντινούπολη, Άγιους Τόπους και Αίγυπτο.
«Λαμβάνουμε αισιόδοξα μηνύματα για τη φετινή κίνηση. Μπορεί κατά περιπτώσεις, σε ορισμένες αγορές, να ξεπεράσουμε και το 2019. Υπογράφουμε συμβόλαια για πολλά event, αλλά βέβαια δεν ξέρουμε ακόμα πόσα και ποια θα γίνουν. Ο συνεδριακός τουρισμός έχει ξεκινήσει πιο αισιόδοξα και είναι σε καλύτερα επίπεδα από το 2020 και το 2021», κατέληξε ο κ. Τριγκιλίδας.
Χαμηλές πληρότητες
Δυστυχώς, δεν είναι το ίδιο αισιόδοξα τα μηνύματα για τον εισερχόμενο τουρισμό στη Μεσσηνία. Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, βρισκόμαστε πλέον σε ένα νέο περιβάλλον, με την υποχρέωση για επανασχεδιασμό στον κλάδο του τουρισμού και των επιχειρήσεων. «Αυτά που ίσχυαν με τη λήξη της προηγούμενης χρονιάς δεν ισχύουν. Υπήρξε μια ακόμα βίαιη μεταβολή λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, που επηρεάζει άμεσα το διεθνές περιβάλλον και επιδεινώνει την ήδη δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Το πρώτιστο και μεγάλο ζήτημα είναι η ανθρωπιστική παράμετρος. Όλοι ευχόμαστε να τερματισθεί γρήγορα ο πόλεμος και να έρθει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα κλίμα ειρήνης και ηρεμίας στους ανθρώπους που έχουν υποστεί αυτή τη μεγάλη καταστροφή.
Αλλά η ζωή είναι αμείλικτη και πρέπει για να επιβιώσει η ανθρωπότητα να βλέπουμε την παράμετρο της οικονομίας, για την οποία καθοριστικό ρόλο παίζει και ο κλάδος του τουρισμού. Στην προκειμένη περίπτωση, κλονίζεται και αποσταθεροποιείται σημαντικά. Η άμεση απώλεια από τους μέχρι τώρα διακινούμενους τουρίστες από Ρωσία και Ουκρανία είναι περίπου 900.000, με απώλεια εισόδων, όπως είχε προϋπολογισθεί, 1 δισ. 100 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό πλέον δε θα το έχει η Ελλάδα και καλώς εχόντων των πραγμάτων, εφόσον δε θα βρεθούμε σε χειρότερα δεινά, θα πρέπει να αναζητήσουμε εναλλακτικές αγορές για να περιορίσουμε την απώλεια, κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο.
Οι επιπτώσεις, βέβαια, που αντανακλούν την κρίση, έχουν να κάνουν και με την ψυχολογία των υπολοίπων Ευρωπαίων επισκεπτών που είχαν σχεδιάσει τις διακοπές τους, αλλά κι αυτών που προσδοκούσαν να σχεδιάσουν στο μέλλον», σημείωσε.
Εξαιτίας όλων αυτών, ο κ. Καραλής είπε ότι και πάλι βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά, ενώ το μόνο που απομένει είναι η εγχώρια αγορά, η οποία έδωσε τα πρώτα δείγματα τις ημέρες των Αποκριών, αλλά και αυτό το τριήμερο. «Θα υποδεχτούμε και πάλι τους Έλληνες τουρίστες για να δώσουν μιαν ανάσα στο τριήμερο αυτό και πλέον να μπούμε σε μια καλύτερη πορεία, προσδοκώντας καλύτερα αποτελέσματα για τις ημέρες του Πάσχα.
Τα ξενοδοχεία δεν είναι όλα ανοικτά για το τριήμερο αυτό, πρέπει να το διευκρινίσουμε, επειδή υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία και θεωρούν ότι οι πληρότητες είναι στα ύψη. Αυτό δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, γιατί δεν είναι όλα ανοικτά. Με τα μισά και λιγότερα ξενοδοχεία ανοικτά, θα έχουμε αυτό το τριήμερο μια καλή πληρότητα πάνω από 50-60%», πρόσθεσε ο κ. Καραλής, εξηγώντας ότι ένα μεγάλο ξενοδοχείο δεν μπορεί να ανοίξει για τρεις μέρες, να κάνει προμήθειες, να πάρει προσωπικό και την τέταρτη ημέρα να ξέρει ότι θα έχει όλα τα δωμάτια κενά και να περιμένει μετά το Πάσχα.
Ο σχολικός τουρισμός αναμένει να ανοίξει λίγο πριν από το Πάσχα, ενώ ελπίδες υπάρχουν και από το Πάσχα των Καθολικών.
Φυσικά, η ακρίβεια σε ενέργεια, καύσιμα και προϊόντα είναι από τους σκοπέλους στην επιχειρηματικότητα. «Με την έκρηξη των τιμών και με τριπλάσιους λογαριασμούς, είμαστε με την πλάτη κολλημένοι στον τοίχο. Από 1η Απριλίου που θα ανοίξουν τα περισσότερα ξενοδοχεία και θα ανεβάσουμε τους διακόπτες ρεύματος και φυσικού αερίου, θα βρεθούμε σε κατάσταση απόλυτης κρίσης. Και πρέπει να περιμένουμε ότι την απώλεια που έχουν οι μεγάλοι ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί θα προσπαθήσουν να την καλύψουν με οξύ ανταγωνισμό σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή πολιτική», κατέληξε.
Τέλος, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου σε θέματα πληροφόρησης, καθώς κάποιοι θέλουν να παρουσιάζουν την Ελλάδα ότι βρίσκεται στη «γειτονιά» του πολέμου. Όπως σχολίασε, σε επικοινωνία που είχε με μεγάλους τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού, του είπαν ότι δεν αντέχουν να εκτεθούν σε άλλους κινδύνους και γι’ αυτό μετακινούν το ενδιαφέρον των πελατών τους σε Ισπανία και Πορτογαλία.
Της Βίκυς Βετουλάκη