Ολοκληρώθηκαν οι απολογίες για το θάνατο του Κ. Θεοδωρακάκη

Ολοκληρώθηκαν οι απολογίες για το θάνατο του Κ. Θεοδωρακάκη

Στις 18 Μαρτίου αναμένεται η απόφαση για το θάνατο του Κώστα Θεοδωρακάκη στο σαϊτοπόλεμο

Με τους σαϊτολόγους να επισημαίνουν ότι δεν είχαν καμία αρμοδιότητα για τα μέτρα ασφαλείας, τον τότε Δήμαρχο Καλαμάτας να ζητά τα λαϊκά έθιμα να θεσμοθετηθούν από την Πολιτεία, τον τότε πρόεδρο της ΔΕΥΑΚ να καταθέτει πως ήταν απλώς παρουσιαστής της εκδήλωσης και τον τότε πρόεδρο της «Φάρις» να επισημαίνει πως η επιχείρηση ήταν υπεύθυνη μόνο για το πολιτιστικό μέρος του εθίμου, ολοκληρώθηκαν χθες στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Καλαμάτας, οι απολογίες των 10 κατηγορουμένων για το θάνατο του εικονολήπτη Κώστα Θεοδωρακάκη, κατά τη διάρκεια του σαϊτοπόλεμου, το Πάσχα του 2019.

Υπενθυμίζεται ότι κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονία από αμέλεια, με ενέργεια και παράλειψη, σε βαθμό πλημμελήματος, είναι ο τότε αρχηγός του μπουλουκιού «Άγιος Σίδερης» και ο τότε πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, ενώ πέντε μέλη του μπουλουκιού κατηγορούνται για παραβάσεις του νόμου περί βεγγαλικών και όπλων.

Ο τότε δήμαρχος Καλαμάτας, ο τότε πρόεδρος της «Φάρις» και ο τότε πρόεδρος του Συλλόγου Σαϊτολόγων, κατηγορούνται για ανθρωποκτονία από συγκλίνουσα αμέλεια υπόχρεων σε ιδιαίτερη επιμέλεια τελεσθείσα δια παραλείψεως.

Η δίκη διεκόπη για την Παρασκευή 18 Μαρτίου, οπόταν αναμένεται να εκδοθεί απόφαση, μετά τις αγορεύσεις Εισαγγελέα και δικηγόρων.

Σαϊτολόγοι

Πρώτος απολογήθηκε ο τότε αρχηγός του μπουλουκιού «Άγιος Σίδερης», ο οποίος μεταξύ άλλων είπε ότι είχαν ενστάσεις για το ύψος του πλέγματος που είχε τοποθετηθεί και πως είχαν ζητήσει να είναι κενός ο χώρος από κόσμο, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα. Πρόσθεσε, πως δεν είχαν καμία αρμοδιότητα για τα μέτρα, ενώ αναφερόμενος στο τραγικό περιστατικό, είπε ότι η φονική σαΐτα πέρασε αναμμένη από μπροστά του. Εκείνη τη στιγμή πήρε φωτιά το ταγάρι του και εκτίμησε ότι αιτία ήταν η φλόγα που άφηνε πίσω της η φονική σαΐτα. Από το ταγάρι πήραν φωτιά οι σαΐτες που είχε μέσα σ’ αυτό και έφυγαν δύο προς  τα πάνω. Πρόσθεσε, πως την ώρα που η μία περνούσε ξυστά από το πρόσωπό του, ήδη άκουγε τον κόσμο να φωνάζει πως κάτι είχε συμβεί. Σε ερώτηση της έδρας από πού έφυγε η φονική σαΐτα, ο κατηγορούμενος εκτίμησε πως πρέπει να ήταν σαΐτα που είχε μείνει στο έδαφος χωρίς να ανάψει, πήρε φωτιά από κάποια διπλανή που έσβηνε και γι’ αυτό η πορεία της, όπως φαίνεται και στα βίντεο, είναι χαμηλά στο έδαφος.

Από τους υπόλοιπους κατηγορούμενους σαϊτολόγους, μόνο ένας είπε ότι είδε τη φονική σαΐτα να περνάει από μπροστά του, πολύ χαμηλά στο έδαφος, χωρίς να αντιληφθεί όμως από που ξεκίνησε η πορεία της. Οι υπόλοιποι είπαν ότι βρίσκονταν στην επάνω πλευρά του χώρου και από τις φωνές του κόσμου αντιλήφθηκαν ότι κάτι έγινε.

Και αυτοί εκτίμησαν ότι η σαΐτα πρέπει να είχε μείνει στο έδαφος χωρίς να καεί και πήρε φωτιά από κάποια σπίθα.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Σαϊτολόγων, εμφανώς φορτισμένος, μιας κι όπως είπε ήταν φίλοι με τον Κώστα Θεοδωρακάκη, είπε πως βρισκόταν στο βόρειο τμήμα του χώρου διεξαγωγής του εθίμου και αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη από τις φωνές του κόσμου.

«Μόνο την παρουσίαση είχα»

Αμέσως μετά, απολογήθηκε ο τότε Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, ο οποίος είπε ότι ο σαϊτοπόλεμος ήταν ένα έθιμο αποδεκτό απ’ όλους, ανεκτό απ’ όλες τις Αρχές, που χρηματοδοτείτο από το Δήμο, οι σχετικές αποφάσεις εγκρίνονταν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και οι δαπάνες από το Ελεγκτικό Συμβούλιο.

Αναφέρθηκε στη θλίψη του για το τραγικό περιστατικό, αλλά και για την πίκρα και τη μοναξιά που ένιωσε, γιατί όπως είπε, «όλοι οι εμπλεκόμενοι του γύρισαν την πλάτη».

«Βρέθηκα μόνος και ανυπεράσπιστος, σε μια ανθρωποφαγία και κατηγορήθηκα, ότι είμαι αντιδήμαρχος που υπέγραψα την τέλεση της εκδήλωσης σ’ αυτό το χώρο, ότι δεν είχα λάβει όλα τα μέτρα προστασίας κι ότι ήμουν εντεταλμένος σύμβουλος. Τίποτα απ’ αυτά δεν ίσχυε», πρόσθεσε.

Στη συνέχεια τόνισε, ότι ο ίδιος ήταν πρόεδρος της «Φάρις» τα προηγούμενα χρόνια και πως το 2013 είχε ετοιμάσει και εκφωνήσει ωραία κείμενα για τον σαϊτοπόλεμο, το δε 2017 του ζητήθηκε να παρουσιάζει την εκδήλωση. Υποστήριξε ότι την οργάνωση, το συντονισμό και την υλοποίηση του σαϊτοπόλεμου το 2019, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, με απόφαση του Δήμου είχε αναλάβει η «Φάρις», στην οποία δεν ήταν αυτός πρόεδρος την επίμαχη χρονιά.

Για τα πλαστικά πλέγματα που είχαν τοποθετηθεί, σε ερώτηση που δέχτηκε, απάντησε πως ήταν για να μην περνάει μέσα στο χώρο ο κόσμος και όχι για προστασία και πως το ζήτημα «μέτρα ασφάλειας» είναι υποκειμενικό, καθώς για το συγκεκριμένο έθιμο ο μόνος τρόπος προστασίας θα ήταν ένα συρμάτινο κλουβί.

Ακολούθως, μίλησε για συμφωνητικό που είχε υπογράψει για το σαϊτοπόλεμο η «Φάρις» με εταιρία και το οποίο, όπως είπε, ανακλήθηκε την Τετάρτη του Πάσχα, λέγοντας μάλιστα ότι βλέπει σκοπιμότητα πίσω απ’ αυτή την κίνηση προκειμένου να τον βλάψουν.

Για το 2019, είπε ότι πήγε στο χώρο για να παρουσιάσει το έθιμο και οι σαϊτολόγοι γκρίνιαζαν ότι ο χώρος που είχε ορισθεί ήταν μικρός και επειδή δεν βρισκόταν κάποιος άλλος εκεί, είπε στους εργάτες να μετατοπίσουν τα κάγκελα. Επίσης, επειδή ήταν προεκλογική περίοδος και ως υποψήφιος δεν μπορούσε να κάνει πολλές τηλεοπτικές εμφανίσεις, όταν τον ενημέρωσαν γι’ αυτό, ζήτησε από άλλον να κάνει την παρουσίαση.

Απαντώντας δε σε ερωτήσεις για τη συμμετοχή του σε συσκέψεις και σε συνεντεύξεις για το σαϊτοπόλεμο το 2019, είπε πως παρευρισκόταν ως παρουσιαστής της εκδήλωσης και λόγω της εμπειρίας που είχε από άλλες χρονιές.

«Να θεσμοθετηθούν τα έθιμα»

Ο τότε Δήμαρχος Καλαμάτας μίλησε για ένα λαϊκό έθιμο πολλών ετών, που γινόταν με ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και εγκρίσεις αποφάσεων και πιστώσεων από υπερκείμενες αρχές.

Τόνισε πως το έθιμο δεν ήταν κρυφό, το γνώριζαν όλες οι Αρχές και ο Δήμος προσπαθούσε πάντα να υλοποιείται όσο καλύτερα γίνεται. Παρά ταύτα πρόσθεσε ότι οι «ιδιοκατασκευές» κρύβουν πάντοτε κινδύνους. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως σε όλα τα έθιμα υπάρχει ρίσκο το οποίος πρέπει να αναλαμβάνει ο εκάστοτε Δήμος, ώστε να μπορεί να πραγματοποιείται μια εκδήλωση, ως παράδειγμα δε ανέφερε την αναπαράσταση της 23ης Μαρτίου.

Απαντώντας σε ερωτήσεις είπε ότι η «Φάρις» είχε το πολιτιστικό κομμάτι της εκδήλωσης και πως στο σαϊτοπόλεμο, όποιος μπορούσε από το Δήμο να βοηθήσει το έκανε αυτοβούλως.

Καταλήγοντας, είπε πως ως Δήμαρχος δεν μπορούσε να μην πραγματοποιήσει το έθιμο, όταν είχε ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. και πως τα λαϊκά έθιμα πρέπει να ενταχθούν σε θεσμικά πλαίσια από την Πολιτεία για να υπάρχει έλεγχος και κανόνες. Πάντως, ανέφερε ότι όσες προσπάθειες είχε κάνει για το θέμα αυτό στα Υπουργεία μαζί με συναδέλφους του που έχουν αντίστοιχα έθιμα στην περιοχή τους, δεν βρήκαν ανταπόκριση.

«Η Φάρις δεν είχε την υλοποίηση»

Τελευταίος απολογήθηκε ο τότε Πρόεδρος της «Φάρις», ο οποίος είπε ότι από το 2016 έως το Μάιο του 2019, υπηρετούσε στη Σάμο, ενώ ανέλαβε θέση στο Δ.Σ Καλαμάτας ως επιλαχών, όταν έμεινε κενή θέση Δημοτικού Συμβούλου. Τότε του ανέθεσε ο Δήμαρχος  θέση στη «Φάρις». Προσπάθησε να επιστρέψει στην  Καλαμάτα με απόσπαση, όμως αυτή δεν εγκρίθηκε. Μάλιστα, είπε ότι τις ημέρες του Πάσχα του 2019 βρισκόταν στη Σάμο.

Για τις ενέργειες της «Φάρις», επεσήμανε ότι εκείνη τη χρονιά η επιχείρηση για το Πάσχα οργάνωσε μια συναυλία στο Μέγαρο Χορού και για το σαϊτοπόλεμο είχε ευθύνη μόνο για ηχητική και φωτιστική κάλυψη, όπως επίσης και να πληρώσει τα έξοδα προβολής, τα εργατικά και τα κεράσματα στον κόσμο.

Τόνισε, ότι κανένα έγγραφο δεν προβλέπει πως η «Φάρις» είχε ευθύνη για τα μέτρα ασφαλείας για το σαϊτοπόλεμο, ενώ για το συμφωνητικό που είχε υπογραφεί με την εταιρία και ανακλήθηκε, είπε πως αφορούσε την πραγματοποίηση ενός χορευτικού το οποίο  δεν έγινε.

Καταλήγοντας, είπε ότι ακόμα και τώρα σε δημοσιεύματα που υπάρχουν στο διαδίκτυο αναφέρεται ξεκάθαρα ποιος ήταν υπεύθυνος για το σαϊτοπόλεμο και πως η «Φάρις» δεν αναφέρεται πουθενά σε αυτά.

Της Βίκυς Βετουλάκη