Χρονιά «αξιοσημείωτων οικονομικών επιδόσεων» ήταν για τον Όμιλο Καρέλια το 2021, αφού μέσα σε ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας λόγω των επαναλαμβανόμενων κυμάτων της πανδημίας Covid-19 και των συνεχών μεταπτώσεων από καθεστώς περιοριστικών μέτρων σε περιόδους χαλάρωσης αυτών, κατάφερε να πετύχει σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών, άνοδο στους όγκους πωλήσεων εντός και εκτός Ελλάδας και περαιτέρω βελτίωση των ταμειακών διαθεσίμων, στοιχεία τα οποία μεταφράζονται σε αύξηση της κερδοφορίας προ φόρων κατά 41,5 εκατ. ευρώ, ήτοι 57%.
Επιπλέον, σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσίευσε η οικονομική ιστοσελίδα “Ημερησία”, η μείωση των οργανικών δαπανών σε σχέση με προηγούμενες χρήσεις βοήθησαν στο να αντεπεξέλθει στα πρώτα σημάδια έντονων πληθωριστικών πιέσεων κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών του έτους, όταν άρχισαν να παρατηρούνται οι πρώτες αυξήσεις τόσο στις τιμές κλήσης πρώτων και βοηθητικών υλών όσο και στα κόστη ενέργειας και διεθνών μεταφορών.
Η εικόνα σε Ελλάδα και εξωτερικό
Στις διεθνείς αγορές, ο όγκος πωλήσεων σημείωσε αύξηση στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων και της Αφρικής, ενώ καθοδικά κινήθηκε στις υπόλοιπες χώρες της Ασίας (συμπεριλαμβανομένης και της αγοράς Duty Free της Τουρκίας), με σταδιακή, όμως, βελτίωση κατά τους τελευταίους μήνες του έτους.
Στην ελληνική αγορά, ο όγκος πωλήσεων παρουσίασε αύξηση 6,6% στα τσιγάρα και οριακή αύξηση στον καπνό για στριφτό τσιγάρο, ενώ τα μερίδια αγοράς της εταιρείας ανήλθαν αντίστοιχα σε 19,34% (από 18,24% το 2020) και 27,24% (από 26,97% το 2020).
Παράλληλα, στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών της χώρας η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών κατά τους τελευταίους μήνες στάθηκε ικανή να ανατρέψει την υστέρηση των πωλήσεων που παρουσιάστηκε κατά τους πρώτους μήνες του 2021, με αποτέλεσμα να επιτευχθεί αύξηση του κύκλου εργασιών από το συγκεκριμένο τομέα, κατά 42%.
Προτεραιότητα η επάρκεια
Ήδη από τους τελευταίους μήνες του 2021, η εταιρεία έχει έρθει αντιμέτωπη με σημαντικότατες ανατιμήσεις στις πρώτες και βοηθητικές ύλες, στο ενεργειακό κόστος και στο κόστος μεταφορών, ενώ σε κάποιους τομείς η τάση αυτή αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Στην παρούσα φάση η εταιρεία θεωρεί απαραίτητη την εξασφάλιση της επάρκειας σε πρώτες και βοηθητικές ύλες και λιγότερο την αναζήτηση αμφίβολης αποτελεσματικότητος εναλλακτικών λύσεων με χαμηλότερο κόστος. Παράλληλα, και όπου αυτό είναι εφικτό και χωρίς να κινδυνέψει η ανταγωνιστικότητά της, η Καρέλιας προχωράει σε αυξήσεις των εργοστασιακών της τιμών ώστε να καλύψει μέρος των παραπάνω ανατιμήσεων.
Πίεση στο μικτό περιθώριο
Πάντως, από το δεύτερο τρίμηνο του 2022 και μετά αναμένει μία μείωση του μικτού της περιθωρίου κατά 10% – 20% περίπου, ενώ σε περίπτωση που το αμερικανικό δολάριο διολισθήσει έναντι του ευρώ, η μείωση στη μικτή κερδοφορία θα είναι μεγαλύτερη.
Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, δεν αναμένει σημαντικές διαφοροποιήσεις και ήδη από τους πρώτους μήνες του έτους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς μας αγορές, οι πωλήσεις παρουσιάζουν μικρή άνοδο, ενώ έντονα ανοδική πορεία αναμένεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και στους κλάδους Duty Free και ταξιδιωτικής λιανικής.
Σε επίπεδο μεριδίων αγοράς, δεν αναμένει σημαντικές μεταβολές παρά τη δρομολογημένη αύξηση της φορολογίας καπνικών, ιδιαίτερα στη Βουλγαρία, αλλά και τον ανταγωνισμό από εναλλακτικά προϊόντα παροχής νικοτίνης.