Συμπληρώθηκαν ήδη έξι χρόνια από την πρώτη συμμετοχή του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά στους 1ους Μαθητικούς Αγώνες Ρητορικής Τέχνης Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας Περιφέρειας Πελοποννήσου (Παρασκευή 15/4 και Σάββατο 16/4 2016) που είχαν πραγματοποιηθεί στα κτήρια της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα.
Οι Αγώνες αυτοί διοργανώθηκαν για πρώτη φορά από το Εργαστήριο Αρχαίας Ρητορικής και Δραματικής Τέχνης, Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με βασική συντονίστρια την τότε αναπληρώτρια διευθύντρια του Εργαστηρίου Αρχαίας Ρητορικής και Δραματικής Τέχνης και σήμερα μόνιμη επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ελένη Βολονάκη.
Τα βιώματα των παιδιών του σχολείου μας, που συμμετείχαν εκείνη τη χρονιά στους συγκεκριμένους αγώνες, μας έπεισαν για τη σπουδαιότητα της ρητορικής εκπαίδευσης και μας προέτρεψαν να συστήσουμε έναν όμιλο, μέσα στον οποίο ξέραμε ότι κάθε μαθήτρια, κάθε μαθητής θα μπορούσε να καλλιεργήσει δεξιότητες που χρειάζεται ο πολίτης του 21ου αιώνα.
Και το ταξίδι ξεκίνησε! Ο Όμιλος Ελεύθερης Έκφρασης, Επιχειρηματολογίας και Δημιουργικής Γραφής των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά λειτουργεί τα τελευταία έξι χρόνια. Σε αυτόν έχουν συμμετάσχει ήδη πάρα πολλά παιδιά, τα οποία έχουν νιώσει και έχουν αναγνωρίσει την αξία του σε μια εποχή ταχύτατης ενημέρωσης και πολλών καθημερινών προβλημάτων, όπου η επικοινωνία και η κριτική σκέψη κρίνονται απαραίτητες προϋποθέσεις και εφόδια ζωής.
Κατά το σχολικό έτος 2021-2022 τριάντα δύο (32) μαθήτριες και μαθητές έχουν επιλέξει να αποτελούν ενεργά μέλη στον Όμιλο Ελεύθερης Έκφρασης, Επιχειρηματολογίας και Δημιουργικής Γραφής των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά. Είναι αλήθεια πως, παρ’ όλες τις τρικλοποδιές που προσπαθεί να μας βάζει η covid 19, τα παιδιά συμμετέχουν με όρεξη, πάθος, διάθεση για πειθώ και αποτελεσματική επικοινωνία, χτίζουν την αυτοπεποίθησή τους.
Μέσα σε ένα ευχάριστο και δυναμικό περιβάλλον κάθε Παρασκευή 2.30- 4.00 μ.μ. οι εγγεγραμμένοι μαθητές μαθαίνουν πώς να αναπτύσσουν και να αντικρούουν επιχειρήματα, πώς να δομούν τον προφορικό και γραπτό λόγο, να υποστηρίζουν τις ιδέες τους με τεκμήρια, να δημιουργούν ομαδοσυνεργατικά με αφορμή διάφορα ερεθίσματα που τους δίνονται, ενώ εξασκούν και τις ρητορικές τους δεξιότητες μέσω παρουσιάσεων και ομιλιών, με βάση πάντα συγκεκριμένους κανόνες.
Σε κάθε συνάντηση οι μαθητές συμμετέχουν σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, ενώ τους δίνεται η δυνατότητα να συζητήσουν εύρος θεμάτων από την ελληνική και τη διεθνή επικαιρότητα, που μπορεί να τους απασχολούν και σίγουρα τους επηρεάζουν.
Είναι σπουδαίο που τα παιδιά μαθαίνουν ότι η αποστολή ενός ομιλητή δεν είναι απλά να μιλάει για να αρέσει, αλλά μιλάει για να αλλάξουν στάση και συμπεριφορά αυτοί που τον άκουσαν να μιλάει.
Γνωρίζουν πως, αν όσα λέει κάποιος ομιλητής είναι μόνο για να αρέσει στους ακροατές του, τότε δεν υπάρχει ουσιαστικό όφελος για τους συνανθρώπους του. Στο βήμα δεν πρέπει να ανεβαίνουμε για να φτιάξουμε την εικόνα μας, αλλά για να βοηθήσουμε αυτούς που μας ακούνε, ώστε να βρουν έμπνευση στην πορεία τους, ιδέες για ανάπτυξη και λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Και πόσο αισιόδοξο είναι εμείς οι ενήλικες να είμαστε ακροατές των λόγων των παιδιών μας! Γιατί πράγματι ο λόγος των παιδιών μας έχει δύναμη! Αρκεί να τους δίνουμε τη δυνατότητα και τις ευκαιρίες να εκφράζουν τις σκέψεις, τις ανησυχίες, τα όνειρά τους!
Αυτόν τον Απρίλιο είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος στους 6ους Αγώνες Ρητορικής Τέχνης για μαθητές και μαθήτριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνασίων και Λυκείων) της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που διεξήχθησαν στο Πειραματικό Γυμνάσιο Καλαμάτας. Θεματική των φετινών αγώνων ήταν οι «Διαχρονικές αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού». Είκοσι δύο παιδιά (22) από τον Όμιλο συνέθεσαν την ομάδα μας και εκπροσώπησαν επάξια τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά στην προκριματική φάση (Παρασκευή 8/4 – Σάββατο 9/4 – Κυριακή 10/4).
Το εισιτήριο για τους τελικούς (Παρασκευή 15/4 – Σάββατο 16/4) έλαβαν οκτώ παιδιά Γυμνασίου και τρία παιδιά Γενικού Λυκείου στα τρία ατομικά αγωνίσματα, καθώς και η ομάδα διττών λόγων Γυμνασίου.
Και ιδού τα τελικά αποτελέσματα:
ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Ηλέκτρα Παρασκευοπούλου (2η θέση)
ΑΥΘΟΡΜΗΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Τάσος Σολδάτος (2η θέση)
Ηλίας Μπελιάς (3η θέση)
ΠΡΟΤΡΕΠΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Ναθαναήλ Κοντάν (1η θέση), Παναγιώτης Κουσουλάκος (3η θέση)
ΔΙΤΤΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: Ηλιάνα –Γεωργία Αθανασοπούλου, Μαριλένα Κουτέλα, Ματίνα Λαμπροπούλου, Παναγιώτης Κουσουλάκος, Ηλίας Μπελιάς (1η θέση)
ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΛΥΚΕΙΟΥ: Δημήτρης Ζαρρέας (2η θέση)
ΑΥΘΟΡΜΗΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ: Μαριλίνα Κουτσουμπού (1η θέση)
ΠΡΟΤΡΕΠΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ: Δημήτρης Ζαρρέας (3η θέση)
Πραγματικά, πιστεύουμε ότι η Ρητορική προέρχεται από την ανάγκη του ανθρώπου για επικοινωνία, με σκοπό τη διάδοση ιδεών και πληροφοριών, την εμψύχωση, τη διαπαιδαγώγηση και την ψυχαγωγία. Γι’ αυτό στηρίζουμε σθεναρά ως σχολείο τους Μαθητικούς Αγώνες Ρητορικής Τέχνης της Περιφέρειάς μας, είμαστε αισιόδοξοι για το ενδιαφέρον και υπερήφανοι για τη συμμετοχή των παιδιών μας, αλλά και των μαθητών και των μαθητριών Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων από όλες τις Περιφερειακές Ενότητες της Πελοποννήσου.
Του Μιχάλη Κουσουλάκου
Εμψυχωτή στον Όμιλο Ελεύθερης Έκφρασης, Επιχειρηματολογίας και Δημιουργικής Γραφής των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά, διευθυντή Γυμνασίου