Φτάνοντας στο επιβλητικό «Ζουμπούλειο Μέγαρο», στη συμβολή των οδών Καίσαρη και Αναγνωσταρά στο κέντρο της Καλαμάτας, είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε μπροστά σε δεκάδες μικρά χαμογελαστά πρόσωπα. Μόλις είχαν τελειώσει μία από τις τελευταίες πρόβες τους στο χορό, με αφορμή την αποψινή καταληκτική τους χορευτική παράσταση στο Μέγαρο Χορού.
Η Δημοτική Σχολή Χορού Καλαμάτας, που φέτος μετράει αισίως 37 χρόνια καλλιτεχνικής πορείας της, εκτός από σημαντική αφετηρία για τους μικρούς χορευτές της Μεσσηνίας, αποτελεί και σημαντικό παράγοντα ανατροφοδότησης του πολιτιστικού στοιχείου της περιοχής, αφού η σχέση της με το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι αλληλένδετη.
Δίνουμε, λοιπόν, το λόγο στην καλλιτεχνική διευθύντρια της Δημοτικής Σχολής Χορού Καλαμάτας, Θώμης Σταμούλη, για να μας «παρουσιάσει» τα βήματα που έχει κάνει ο χορός στην πόλη:
-Από τη Σχολή έχουν αναδειχθεί σημαντικοί χορευτές στο παρελθόν. Σήμερα υπάρχουν χορευτές των μεγαλύτερων τμημάτων που να προσεγγίζουν αντίστοιχα υψηλά επίπεδα; Υπάρχει, δηλαδή, συνέχεια σε αυτή την «παράδοση» χορευτών για την πόλη;
Η Δημοτική Σχολή Χορού υπάρχει από το 1985 και σίγουρα έχουν βγει σπουδαία ονόματα από αυτήν, τα οποία διαπρέπουν και στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα.
Η σχολή ως «δρόμος» και «μοτίβο» εμπεριέχει το προ-επαγγελματικό τμήμα, το οποίο προετοιμάζει παιδιά που πρόκειται να δώσουν στη συνέχεια εξετάσεις στην Κρατική Σχολή Χορού ή στις Ιδιωτικές Σχολές στην Αθήνα. Κατά τη διάρκεια και της φετινής χρονιάς είχαμε παιδιά που προετοιμάστηκαν και πλέον είναι έτοιμα να δώσουν εξετάσεις στις σχολές αυτές ή στη Λυρική Σκηνή, για να συνεχίσουν το «ταξίδι» τους ως χορευτές ή ως δάσκαλοι χορού.
-Τι ρόλο κατέχει ο χορός σε μια πόλη που αποτελεί το «σπίτι» της κορυφαίας διοργάνωσης χορού στη χώρα;
Το έναυσμα του χορού στην πόλη ξεκίνησε πολλά χρόνια νωρίτερα, όταν η Βίκυ Μαραγκοπούλου ηγούνταν του Φεστιβάλ Χορού και της Δημοτικής Σχολής Χορού. Οπότε, όπως ήταν αναμενόμενο, το ένα προσέδιδε ουσία στο άλλο.
Παράλληλα, ας μην ξεχνάμε ότι ο χορός στην Καλαμάτα έχει μόνο θετικά να προσδώσει για ένα χορευτή, αφού δε στερείται σε τίποτα σε σχέση με τις μεγαλύτερες πόλεις.
Από την άλλη, θεωρώ ότι ο κόσμος έχει «εκπαιδευτεί» πια. Το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Χορού συνεχίζεται για συναπτά έτη με τόσο μεγάλη επιτυχία, έχοντας γίνει παράλληλα και πιο προσιτό στο κοινό της πόλης, σημαίνει ότι ο κόσμος έχει μάθει πλέον πράγματα για το Φεστιβάλ και έχει γίνει «ένα» με αυτό.
-Πόσο καταλυτική είναι η παρουσία του Φεστιβάλ για την περαιτέρω διάδοση του χορού στην Καλαμάτα;
Ευτυχώς, τη θέση της κας Μαραγκοπούλου πήρε η κα Λίντα Καπετανέα (καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας), η οποία είναι το πλέον κατάλληλο άτομο για αυτή τη δουλειά. Σε αυτό συμβάλλει καθοριστικά το ότι η ίδια είναι ένας άνθρωπος που διαπρέπει και στο εξωτερικό, έχει πολλές γνωριμίες, ταξιδεύει συνεχώς με τη δική της ομάδα, οπότε όλο αυτό έχει βοηθήσει και συνεχίζει να βοηθά, κάνοντας το Φεστιβάλ Χορού ένα θεσμό γνωστό σε όλο τον κόσμο, αφού έχει διαδοθεί ακόμα περισσότερο και στην ίδια την πόλη.
-Οι γονείς βλέπουν τον κλασικό χορό με θετική ματιά; Ή έχουν στραφεί σε πιο μοντέρνες μορφές του;
Το κλασικό είναι η βάση για όλα τα είδη χορού. Ακόμα και εάν αργότερα ένας χορευτής θελήσει να κάνει μια πιο μοντέρνα ή σύγχρονη μορφή χορού, θα πρέπει να έχει περάσει από το κλασικό, έτσι ώστε να μπορέσει να συνεχίσει.
Η σπουδή στη Δημοτική Σχολή Χορού αφορά σε ένα συνδυασμό μαθημάτων κλασικού και σύγχρονου χορού: δύο φορές την εβδομάδα μπαλέτο και μία σύγχρονο για τα μικρά παιδιά. Δηλαδή, δεν μπορούν να επιλέξουν ένα από τα δύο είδη.
Βέβαια, φέτος υπάρχει η σκέψη να προστεθεί και ένα επιπλέον τμήμα για αγόρια, μιας και πιστεύουμε ότι θα είναι αρκετά προσιτό σε αυτά το κομμάτι του σύγχρονου χορού.
-Το να «βγει» εις πέρας μια χορογραφία απαιτεί σταθερά και εναλλασσόμενα βήματα. Αν παρομοιάζαμε τα χρόνια που κατέχετε τα ηνία της Δημοτικής Σχολής Χορού με μια τέτοια, θεωρείτε ότι υπήρξε κάποια στιγμή που δυσκόλεψε τη διαδρομή σας;
Η κυριότερη δυσκολία, όπως και όλων μας άλλωστε, ήταν η πρωτόγνωρη συνθήκη του κορωνοϊού και της καραντίνας. Τότε κάναμε τα πάντα διαδικτυακά. Παρ’ όλα αυτά, η συνολική προσπάθεια για να γίνουν οι πρόβες εξ αποστάσεως, μας άφησε πίσω, αφού είναι σίγουρο ότι κάποια παιδιά δεν άντεξαν το διαδικτυακό μάθημα, αφού εκ των πραγμάτων ήταν δύσκολο να βρίσκονται συνεχώς πίσω από έναν υπολογιστή, προσπαθώντας να γυμναστούν.
Σε αυτή την κατεύθυνση, αυτό που ξεκινήσαμε να κάνουμε φέτος, ήταν να επισκεφθούμε κάποια σχολεία. Σε συνεργασία δε με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Μεσσηνίας δημιουργήσαμε μια διαδικασία «ανεύρεσης ταλέντων». Αυτό έγινε, κυρίως, για να δουν τα παιδιά τη δουλειά που κάνουμε εμείς εδώ στη Σχολή. Αυτό ως διαδικασία ολοκληρώθηκε την περασμένη Κυριακή, οπότε επιλέξαμε κάποια παιδιά, τα οποία πρόκειται να περάσουν άμεσα και από μια δεύτερη ακρόαση, με αποτέλεσμα από τη νέα χρονιά να είναι μέλη της σχολής μας, εάν το επιθυμούν και τα ίδια, με μια μορφή υποτροφίας -έχοντας τη δυνατότητα να καταβάλλουν, έτσι, τα μισά δίδακτρα.
Ένα ακόμα κίνητρο για το οποίο μπήκαμε σε αυτή τη διαδικασία ήταν γιατί νιώθουμε ότι έχουμε ξεχαστεί λιγάκι, και φυσικά όλο αυτό προέκυψε από τον κορωνοϊό, αφού τα παιδιά «βολεύτηκαν» λίγο στο σπίτι και θέλουν μια ακόμα παρακίνηση για να μπορέσουν να βγουν και πάλι.
-Ο χορός, τελικά, είναι τρόπος έκφρασης ή άθλησης;
Ένας επαγγελματίας χορευτής είναι ταυτόχρονα και πρωταθλητής! Κι αυτό, γιατί θέλει πολλή αντοχή και γενικότερα να είναι τόσο προσεκτικός, να φροντίζει τη διατροφή του, τον ύπνο του, την καθημερινότητά του συνολικά. Από εκεί και πέρα, όμως, θέλει και κάτι παραπάνω αυτή η ενασχόληση, αφού μέσα από το χορό μιλά στην ψυχή των άλλων. Είναι αναγκαίο να καλλιεργήσει κάποιος και άλλα κομμάτια του εαυτού του, γιατί δεν είναι μονάχα αθλητής.
Θεωρώ ότι ένας χορευτής οφείλει να έχει μια συνοχή στη ζωή του, και κυρίως πειθαρχία ως προς τον εαυτό του. Κι αυτό είναι κάτι για το οποίο επιμένουμε πολύ ως σχολή, ίσως καμιά φορά και παραπάνω. Παρ’ όλα αυτά, νομίζω ότι αυτό είναι που μας έχει οδηγήσει σε έναν πολύ καλό δρόμο για τα παιδιά μας, γιατί από τη σχολή αποφοιτούν πολύ καλοί χορευτές διαχρονικά. Άλλωστε, αυτό οφείλεται στην επιμονή και στην προσήλωσή μας στο στόχο, που είναι να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε, έτσι ώστε όταν πάνε παραέξω, να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους, γιατί η κατάσταση εκεί είναι δύσκολη.
Η συνεργασία με το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Φτάνοντας η συζήτηση και πάλι στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, η κα Σταμούλη επισημαίνει ότι η συνεργασία του με τη Δημοτική Σχολή Χορού Καλαμάτας συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Έτσι, μέσα από σεμινάρια που πραγματοποιούνται κάθε μήνα για τους μαθητές της σχολής από κορυφαίους στο είδος τους δασκάλους χορού, οι μικροί χορευτές της Καλαμάτας έχουν μια επιπλέον εμπειρία.
«Από εκεί και έπειτα, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Φεστιβάλ, εμείς ως σχολή δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά που παρακολουθούν τα παραπάνω σεμινάρια να συμμετέχουν σε χορευτικές παραστάσεις.
Ακόμα, τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου (8-12 Ιουλίου) η Βιτόρια Κωτσάλου θα βρεθεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην πόλη της Καλαμάτας για τη διεξαγωγή του Παιδικού Φεστιβάλ Χορού, ενώ σε αυτό θα συμμετέχει μεγάλος αριθμός παιδιών της σχολής.
Το φεστιβάλ αυτό αφορά σε μια μορφή σεμιναρίων για παιδιά ηλικίας 5-18 ετών, ενώ την τελευταία ημέρα θα δοθεί παράσταση στο Μέγαρο Χορού. Και φέτος ειδικότερα, πρόκειται να είναι άκρως εξαιρετική!
Τέλος, στο πλαίσιο του Παιδικού Φεστιβάλ εντάσσεται και το “Family”. Είχαμε κάνει αντίστοιχο κι εμείς ως Σχολή το προηγούμενο διάστημα. Αφορά συνεργασίες όπως μαμάδες-παιδιά και μπαμπάδες-παιδιά. Οι εντυπώσεις που λάβαμε από τη συγκεκριμένη δράση ήταν πάρα πολύ ενθαρρυντικές, κι αυτό γιατί οι γονείς που συμμετείχαν έφυγαν κατενθουσιασμένοι, έχοντας προηγουμένως αξιοποιήσει ποιοτικό χρόνο και συνεργασία με τα παιδιά τους, την οποία δεν έχουν συνήθως λόγω έλλειψης χρόνου».
Μελλοντικές δράσεις της Δημοτικής Σχολής Χορού
Με αφορμή την αποψινή καλοκαιρινή παράσταση της Δημοτικής Σχολής Χορού Καλαμάτας, αλλά και τη χθεσινή ανακοίνωση των εκδηλώσεων για το Πολιτιστικό Καλοκαίρι του Δήμου Καλαμάτας, η κα Σταμούλη αναφέρθηκε στον προγραμματισμό της σχολής για το υπόλοιπο καλοκαίρι: «Αρχικά, είμαστε πολύ ευτυχείς που και φέτος καταφέραμε να ανταποκριθούμε στο πρόγραμμά μας, παρά τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας, τουλάχιστον όμως τελείωσε η χρονιά αισίως, και θα το γιορτάσουμε απόψε!
Όσον αφορά στο υπόλοιπο καλοκαίρι, επόμενη δράση της σχολής μας θα είναι σε συνεργασία με το Δήμο Καλαμάτας για το Παιδικό Φεστιβάλ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13 Ιουλίου στο Πάρκο Σιδηροδρόμων.
Από εκεί και έπειτα, περιμένουμε την καινούργια χρονιά να δούμε πώς θα εξελιχθεί για τα παιδιά μας, κι εμείς να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για αυτά και τη σχολή μας!».
Της Χριστίνας Μανδρώνη