«Χείμαρρος» αντιδράσεων για το αντιπλημμυρικό του «ΜΟΡΕΑ» στο Νέδοντα

«Χείμαρρος» αντιδράσεων  για το αντιπλημμυρικό του «ΜΟΡΕΑ» στο Νέδοντα

Στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας από τις παρατάξεις την αντιπολίτευσης, όσο επίσης από κόμματα και οργανώσεις πολιτών

Σημαντικές παρεμβάσεις στον ποταμό Νέδοντα προβλέπονται στο πλαίσιο του μεγάλου αντιπλημμυρικού έργου της Καλαμάτας, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) θα συζητηθεί στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο.

Για τα έργα που προτείνει η μελέτη του ΜΟΡΕΑ έχει δημιουργηθεί μέτωπο κριτικής και αντιδράσεων, τόσο από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης όσο και από κόμματα και οργανώσεις πολιτών.

Το σημερινό, λοιπόν, Δ.Σ. αναμένεται να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Ανοιχτή επιστολή σε δήμαρχο και Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας
Ανοιχτή επιστολή προς το δήμαρχο Καλαμάτας και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου έστειλε η διαδικτυακή ομάδα «Λύσεις λογικής για Νέδοντα και ρέματα» εν όψει της σημερινής συζήτησης στο Σώμα για τη Μελέτη Αντιπλημμυρικών Επιπτώσεων των έργων που προτείνονται.

Ακολουθεί  η επιστολή:
«Κύριε Δήμαρχε, κύριοι δημοτικοί σύμβουλοι
Το βουλευόμενο σώμα της Καλαμάτας καλείται πλέον να αποφανθεί για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του προγραμματιζόμενου έργου αντιπλημμυρικής προστασίας.

Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια κρίσιμη συνεδρίαση στην οποία το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να αποδείξει ότι θεωρεί πως το μέλλον της πόλης χαράσσεται με κριτήριο τα συμφέροντα των ανθρώπων που ζουν σε αυτή και ότι οι αποφάσεις γι’ αυτά λαμβάνονται στον τόπο μας. Ότι μπορεί να έχει φωνή απέναντι σε φαραωνικές επιλογές της κεντρικής εξουσίας που απειλούν να δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα και περιβαλλοντικά.

Η υπόθεση της αντιπλημμμυρικής προστασίας έχει μακριά ιστορία στον τόπο μας και συνδέεται με τραγικές στιγμές για τους ανθρώπους που έζησαν σε αυτόν. Τελευταία στιγμή αυτής της αλληλουχίας γεγονότων ήταν οι καταστροφές που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες του 2016 όταν χάθηκαν και ανθρώπινες ζωές. Και κάποια στιγμή θα έρθει αναπόφευκτα η σειρά της επόμενης για την οποία κανένας δεν μπορεί να προβλέψει το μέγεθος της καταστροφής.

Όλα αυτά καθιστούν εξαιρετικά αναγκαία την εκτέλεση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας σε όλη τη ζώνη απορροής των νερών στο μέτωπο της πόλης (και φυσικά των οικισμών που έχουν διοικητικά ενσωματωθεί σε αυτή).

Όταν έγινε η δίκη για τις καταστροφικές πλημμύρες του 2016, οι κατηγορούμενοι αρμόδιοι του Δήμου ισχυρίστηκαν πως υπήρχαν μελέτες οι οποίες δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν ή δε χρηματοδοτήθηκαν. Και ενώ θα περίμενε να πραγματοποιηθεί αυτό μαζί με τα προβλεπόμενα έργα για παρεμβάσεις στο Νέδοντα, η μελέτη των οποίων πήγαινε και ερχόταν ανάμεσα στις υπηρεσίες, εμφανίζεται μελετητής και εκτελεστής ενός φαραωνικής έμπνευσης έργου, η εταιρεία που κατασκεύασε τον αυτοκινητόδρομο.

Ένα έργο που για να αντιμετωπίσει τα πλημμυρικά φαινόμενα στον αυτοκινητόδρομο οδηγεί όλα τα νερά στο Νέδοντα, στου οποίου την τσιμεντένια κοίτη γίνονται ευρύτατες επεμβάσεις και καταστρέφονται όλες οι υποδομές που είχαν δημιουργηθεί, με ανυπολόγιστο οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος.

Θεωρούμε ότι στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα πρέπει να πρυτανεύσει η λογική, να απορριφθεί η μελέτη ακριβώς γιατί έχει τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος και να αναζητηθούν “λύσεις λογικής για το Νέδοντα και τα ρέματα”. Λύσεις που υπάρχουν και έχουν προταθεί από δημοτικούς παράγοντες αλλά και επιστημονικούς φορείς, λύσεις στη βάση των οποίων από την περίοδο της δεκαετίας του 1930 έχει προστατευτεί αποτελεσματικά η πόλη από τις πλημμύρες του Νέδοντα.

Το δίλημμα “ναι στα έργα της μελέτης ή δεν έχει αντιπλημμυρικά” είναι εκβιαστικό και ανέντιμο. Η κεντρική εξουσία έχει κάθε λόγο να το παρουσιάζει ως τέτοιο αποκρύπτοντας ότι ούτε ευκαιρία είναι, αλλά ούτε και “τσάμπα” θα γίνει. Θα πληρωθεί, και μάλιστα πανάκριβα, με τη μέθοδο των εικονικών διοδίων και την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή από εμάς τους ίδιους.

Δε θέλουμε να πιστέψουμε ότι ακολουθώντας τις υποδείξεις της εξουσίας, ο δήμαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι θα δεχθούν να “ανατιναχθεί” ο κεντρικός άξονας της πόλης και μαζί κρίσιμες λειτουργίες της σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Σε αυτή την επιλογή δεν υπάρχουν πλειοψηφίες και μειοψηφίες, κυβερνητικοί και αντικυβερνητικοί παράγοντες, αλλά μόνον το συμφέρον της πόλης και των ανθρώπων της.

Και ελπίζουμε με την ευθυκρισία σας πέρα από τις δεσμεύσεις της εξουσίας και τα ψεύτικα διλήμματα, να απορρίψετε τη μελέτη και να απαιτήσετε την εκτέλεση αντιπλημμυρικών έργων που μπορούν να προστατέψουν αποτελεσματικά την πόλη και να μετατρέψουν το νερό από “κατάρα” όπως αντιμετωπίζεται, σε “ευλογία” όπως μπορεί να μετατραπεί.

Για την ομάδα στο διαδίκτυο “Λύσεις λογικής για Νέδοντα και ρέματα”
Ηλίας Μπιτσάνης».


Aντιπλημμυρική θωράκιση της Καλαμάτας
Πρόσφατα και βιαστικά (χωρίς ουσιαστική κοινωνική συμμετοχή) κατατέθηκε η τροποποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του μεγάλου οδικού έργου του Μορέα (αυτοκινητόδρομος Τρίπολης – Καλαμάτας: Τμήμα Τσακώνα – Καλαμάτα), που περιλαμβάνει τα αντιπλημμυρικά έργα σε μέρος της βόρειας περιοχής και εντός της πόλης της Καλαμάτας στον ποταμό Νέδοντα.

Στη μελέτη ενώνονται τα νερά των ρεμάτων δυτικά, του Ελαφογρέμη και του Καραμπογιά και ανατολικά του Καλαμίτσι και Βέλιουρα και διοχετεύονται με έργα στο βόρειο διευθετημένο τμήμα του Νέδοντα. Το σύνολο των νερών οδηγούνται στη θάλασσα με σημαντικά έργα επί του Νέδοντα, όπως: α) την ολική ανακατασκευή του υπάρχοντος τμήματος από την οδό Κιλκίς έως την οδό 23ης Μαρτίου (που έχει κολώνες εντός της κοίτης του Νέδοντα), β) την εκβάθυνση όλου του άλλου διευθετημένου τμήματος με πασσάλους κατά μήκος και των δύο πλευρών του Νέδοντα, γ) τη διαπλάτυνση δυτικά της κοίτης του ποταμού 700 μ. από τη θάλασσα και δ) την ανακατασκευή 4 σημαντικών γεφυρών στις οδούς Ευαγγελιστρίας, Λυκούργου, Μακεδονίας και Ιατροπούλου. Όλα αυτά τα σημαντικά έργα στο κέντρο της πόλης προβλέπονται να εκτελούνται μόνο μέσα σε τρία χρόνια και με κόστος 79 εκ. ευρώ!

Σύμφωνα με αυτά, οφείλουμε να παρατηρήσουμε:

•Αν και καταφέραμε στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να αναλάβει τη σύνταξη των μελετών ο Μορέας, αυτό έγινε με σημαντική καθυστέρηση και με ελλιπή αντιμετώπιση του θέματος, καθότι κατατέθηκε μια μόνο πρόταση! Γεγονός σπάνιο για ΜΠΕ τέτοιου μεγέθους έργων.

•Παρά την ισχύουσα σύγχρονη αντίληψη ότι για την καλύτερη λειτουργία των ρεμάτων πρέπει να αξιοποιούνται στο μέγιστο τα φυσικά τους χαρακτηριστικά, αυτό απουσιάζει από τη μελέτη. Έτσι δε μελετάται καθόλου το μπαζωμένο τμήμα του Νέδοντα βόρεια της γέφυρας της οδού Σπάρτης, που έχουν γίνει διάφορα έργα.

Σε όλες τις λύσεις που δίνονται συνεχίζει να κυριαρχεί αυτή της διευθετημένης με σκυρόδεμα κοίτης, που πλέον αμφισβητείται όχι μόνο οικονομικά, κοινωνικά, λειτουργικά, περιβαλλοντικά, αλλά και με το ισχύον θεσμικό και νομικό πλαίσιο, που σε κάθε στιγμή μπορεί να τινάξει το έργο στον αέρα!

•Με τα τελευταία κλιματικά γεγονότα δεν επιτρέπονται να γίνονται μεγάλα έργα στην πόλη μας χωρίς να υπάρχει και να είναι σαφές το οικολογικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ιδιαίτερα όταν η πόλη έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα των 100 κλιματικά ουδέτερων και έξυπνων πόλεων. Οι προτάσεις της αντιπολίτευσης του Δήμου και συμπολιτών μας κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.

•Η υλοποίηση των προτεινόμενων έργων θα επιφέρει μεγάλη επιβάρυνση στην καθημερινή λειτουργία της πόλης (οικονομικά, κοινωνικά, κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά).

Μετά τα παραπάνω πιστεύουμε ότι, όπως αρμόζει σε κάθε ΜΠΕ, πρέπει η συγκεκριμένη μελέτη να επανεξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή στα περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα της ευρύτερης περιοχής. Αν δε γίνει τώρα, θα μιλάμε πάλι για μια περιορισμένη και ελλειμματική αντιμετώπιση της αντιπλημμυρικής θωράκισης της πόλης της Καλαμάτας.

Οι Επιτροπές Αυτοδιοίκησης & Περιβάλλοντος και Υποδομών ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Μεσσηνίας