Με συνολικά 25 παραγωγές, 14 ξένες ομάδες, 11 ελληνικές και 2 παγκόσμιες πρεμιέρες
Με την εμβληματική παράσταση Sonoma του πολυβραβευμένου δημιουργού Marcos Morau και της ομάδας La Veronal και το «κινηματογραφικό» Scarbo του Ιωάννη Μανταφούνη, ολοκληρώθηκε το φετινό 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Λίντας Καπετανέα.
Είχαν προηγηθεί μια υπερβατική έναρξη
με τους χορευτές των Peeping Tom να «αψηφούν τους κανόνες της βαρύτητας» στο
έργο-σταθμό
“TRIPTYCH: The missing door, The lost room, The hidden floor” στις 15 και στις
16 Ιουλίου, ενώ στις 19 του μήνα παρουσιάστηκε το Neighbours, η πρώτη διεθνής
συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το Sadler’s Wells του Λονδίνου, έναν από τους
σημαντικότερους οργανισμούς του σύγχρονου χορού παγκοσμίως.
«Ωδή στην Ομορφιά»
Με τίτλο «Ωδή στην Ομορφιά», το φετινό Φεστιβάλ διοργανώθηκε από 15 με 24 Ιουλίου συγκεντρώνοντας στην Καλαμάτα 113 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, 22 ομάδες χορού, 32 εθελοντές, 71 σπουδαστές χορού στα επαγγελματικά σεμινάρια, 67 παιδιά στο εργαστήρι χορού για παιδιά και εφήβους, 54 συμμετέχοντες στο εργαστήρι για γονείς και παιδιά, 25 άτομα άνω των 50 ετών στο αντίστοιχο εργαστήρι και 19 ΑμεΑ στο εργαστήρι για ΑμεΑ.
Ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, η Κοινωφελής Δημοτική Επιχείρηση «Φάρις» που διοργανώνει το Φεστιβάλ και η καλλιτεχνική διευθύντρια Λίντα Καπετανέα, με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, παρουσίασαν φέτος ένα απαιτητικό πρόγραμμα με 25 συνολικά παραγωγές, 14 ξένες ομάδες από 10 χώρες, 11 ομάδες από την Ελλάδα και 2 παγκόσμιες πρεμιέρες.
Οι καλλιτέχνες του εξωτερικού που παρουσίασαν τα έργα τους προέρχονταν από την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Μοζαμβίκη, την Ελβετία, την Ιταλία, την Ουγγαρία και την Κύπρο.
Δέκα ημέρες χορού
Για δέκα μέρες η πόλη της Καλαμάτας κινήθηκε σε φεστιβαλικούς ρυθμούς με επισκέπτες και χορευτές να κινούνται καθημερινά ανάμεσα στο Μέγαρο Χορού και την κεντρική πλατεία. Παραστάσεις που συνδύασαν διαφορετικά είδη, από σύγχρονο και κλασικό χορό μέχρι ακροβατικά, breaking και krump φιλοξενήθηκαν στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, στο Black Box και στην κεντρική πλατεία.
Εκτός από τους Peeping Tom, Sadler’s Wells και La Veronal που παρουσίασαν τα έργα τους στην Κεντρική Σκηνή, στο Black Box φιλοξενήθηκαν τέσσερις ελληνικές ομάδες και τέσσερις από το εξωτερικό. Οι ξένες παραγωγές ήταν το έργο “WHITE OUT – The conquest of the useless” του Piergiorgio Milano που κατάφερε να παρουσιάσει την ορειβασία ως καλλιτεχνική γλώσσα, το “Brace” του Edivaldo Ernesto από τη Μοζαμβίκη, το “VENUS un/seen” της Alexandra Waierstall και το “Hidden” της βραβευμένης Kαταλανής χορεύτριας και χορογράφου Lali Ayguade.
Οι 4 ελληνικές παραγωγές ήταν το “Ever After” της Μαριάννας Καβαλλιεράτου, το “W REST L ING” της Αναστασίας Βαλσαμάκη, το “THE BOX || that dead space between us” της Πηνελόπης Μωρούτ που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα και το “Scarbo” της ομάδας του Ιωάννη Μανταφούνη.
Ραντεβού στην πλατεία
Στο καθιερωμένο βραδινό ραντεβού των 9.00 στην κεντρική πλατεία Καλαμάτας, 12 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες παρουσίασαν τις χορογραφίες τους. Στην πλατεία διαγωνίστηκαν και οι 8 φιναλίστ του προγράμματος Αrt within One στις 18 Ιουλίου. Την ίδια μέρα το πρωί, στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, καλλιτέχνες του Φεστιβάλ και σπουδαστές από το πρόγραμμα των επαγγελματικών σεμιναρίων είχαν διαγωνιστεί ανά δυάδες επί σκηνής σε δύο διαδοχικά μονόλεπτα. Οι 8 που διακρίθηκαν αναμετρήθηκαν το βράδυ στην πλατεία, όπου το κοινό ψήφισε το μεγάλο νικητή.
Η μεγάλη έκπληξη του φετινού Φεστιβάλ ήταν, τέλος, στις 20 Ιουλίου, όταν αυθόρμητα ανέβηκαν στη σκηνή της πλατείας η καλλιτεχνική διευθύντρια Λίντα Καπετανέα μαζί με τον Edivaldo Ernesto, ένα χορευτικό ντουέτο που κέρδισε τις εντυπώσεις.
Παράλληλες δράσεις
Το πρόγραμμα εξακτίνωσης του Φεστιβάλ στην Πελοπόννησο με τίτλο «Χορός σε πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου» υλοποιήθηκε φέτος δεύτερη φορά. Τα έργα Blindly της ομάδας Εlelei Company, Nadezhda της Πηνελόπης Μωρούτ και της ομάδας Cross iMPact και Hito των Akira Yoshida και Chey Jurado παρουσιάστηκαν σε δημόσιους χώρους των πόλεων της Κορίνθου, του Ναυπλίου και της Τρίπολης. Τα έργα Blindly και Nadezhda παρουσιάστηκαν στις 15 Ιουλίου και στην Costa Navarino, στο πλαίσιο συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου.
Επίσης, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού
Καλαμάτας συνεργάστηκε φέτος για τρίτη χρονιά με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο
πλαίσιο του 9ου παιδικού διαγωνισμού ζωγραφικής με τίτλο
«KΑΛΛΟΣ: Για Εμένα Αυτό Είναι Ομορφιά».
Τα έργα των παιδιών 4-15 ετών από την ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας που συμμετείχαν στο διαγωνισμό, παρουσιάστηκαν στην ομώνυμη ψηφιακή έκθεση ζωγραφικής που φιλοξενήθηκε στο φουαγιέ του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας από τις 15 έως τις 24 Ιουλίου. Παράλληλα, στις 18 Ιουλίου, με αφορμή την έκθεση, διοργανώθηκε, σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, εικαστικό εργαστήριο για παιδιά και εφήβους με τίτλο «ΚΑΛΛΟΣ: Για Εμένα αυτό είναι Ομορφιά». 70 παιδιά συνέθεσαν με τα έργα τους ένα μεγάλων διαστάσεων παζλ στους τοίχους του Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού, δημιουργώντας μια ζωγραφική εγκατάσταση.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε από τις 8 μέχρι τις 24 Ιουλίου και αναπτύχθηκε σε δύο άξονες: ο ένας ήταν η επαγγελματική εκπαίδευση και ο δεύτερος η εκπαίδευση διαφόρων ομάδων κοινού που αγαπούν το χορό. Το πρόγραμμα επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελούνταν φέτος από 4 σεμινάρια και 1 masterclass στο Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας, τα οποία κάλυψαν συνολικά 54 ώρες διδασκαλίας. Τα εργαστήρια για το κοινό είχαν ως στόχο να ενδυναμώσουν τη σχέση του Φεστιβάλ με την πόλη και, κυρίως, να εκπαιδεύσουν το κοινό πάνω στο σύγχρονο χορό και την κίνηση. Φέτος, πραγματοποιήθηκαν ένα εργαστήριο για παιδιά και εφήβους, ένα για γονείς και παιδιά, ένα για άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών και ένα σεμινάριο κίνησης για ΑμεΑ.
Τέλος, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εκφράζει θερμές ευχαριστίες στους σταθερούς και στους νέους χορηγούς του που συμβάλλουν με τη θετική τους ανταπόκριση στην υλοποίησή του, στους χορηγούς επικοινωνίας, στους συνεργάτες του, όπως το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στους διεθνείς φορείς, στις πρεσβείες και τα μορφωτικά ιδρύματα που κάθε χρόνο το στηρίζουν, στους τοπικούς παραγωγούς που συμμετέχουν, στους εθελοντές για την πολύτιμη προσφορά τους και σε όλους όσοι συνέβαλαν στην πραγματοποίηση της φετινής διοργάνωσης.