Ο Γιώργος Γκούμας μετά τη συμμετοχή του στη “Summer Fancy Food” στη Νέα Υόρκη
Συνεχώς αυξανόμενο είναι τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον ξένων αγοραστών για τα μεσσηνιακά προϊόντα και ιδιαίτερα τα ΠΟΠ Καλαμάτα, σύμφωνα με την εμπειρία που αποκόμισε από τη συμμετοχή του τον προηγούμενο μήνα στη μεγάλη διεθνή έκθεση “Summer Fancy Food” στη Νέα Υόρκη ο εξαγωγέας και πρόεδρος της μεσσηνιακής εταιρείας Agrexpo, Γιώργος Γκούμας.
Ωστόσο, μέσα από αυτά που μας περιγράφει στη συνέντευξη που ακολουθεί, πρέπει να αλλάξει η φιλοσοφία προβολής και προώθησης των προϊόντων, καθώς το υπάρχον μοντέλο έχει κλείσει τον κύκλο του και πρέπει να δημιουργηθεί ένα νέο.
Η μεγάλη έκθεση “Summer Fancy Food“ πραγματοποιήθηκε φέτος μετά 3 χρόνια, καθώς είχε παύσει λόγω της πανδημίας.
-Μετά τρία χρόνια που δεν πραγματοποιήθηκε η συγκεκριμένη έκθεση, πώς ήταν φέτος η συμμετοχή;
Η Agrexpo, όπως συμβαίνει τα τελευταία 10 και πλέον χρόνια, συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις και γεγονότα του εξωτερικού, με κύριο σκοπό την προώθηση των μεσσηνιακών προϊόντων. Έτσι φέτος, μετά σχεδόν τρία χρόνια, συμμετείχαμε στη διεθνή έκθεση “Summer Fancy Food” στη Νέα Υόρκη. Μαζί με άλλες εταιρείες από την Καλαμάτα προβάλλαμε την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της μεσσηνιακής γης και προσπαθήσαμε, όπως πάντα, να προβάλλουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά τους.
Είναι γεγονός ότι η επισκεψιμότητα στην έκθεση ήταν μειωμένη κατά 30% σε σχέση με την προηγούμενη διοργάνωση, προ πανδημίας, κι αυτό οφείλεται στην επιφυλακτικότητα που συνεχίζουν να δείχνουν οι επισκέπτες μετά την πανδημία.
Σαφώς οι επισκέπτες προερχόμενοι από την Ευρώπη, την Ασία, την Ωκεανία, αλλά και τη Ν. Αμερική, ήταν πολύ λιγότεροι σε σχέση με το παρελθόν.
-Εκτός από τη μειωμένη επισκεψιμότητα, υπήρξαν άλλοι τομείς που επηρεάσθηκαν, είτε αφορούν στην ίδια την έκθεση είτε sτα προϊόντα, από την πανδημία;
Οι επισκέπτες σαφώς ήταν λιγότεροι σε αριθμό, σε σχέση με την περίοδο πριν από την πανδημία, αλλά θεωρώ ήταν πιο δυνητικοί, κι αυτό ήταν ωφέλιμο σε σχέση με τα αποτελέσματα των επαφών μαζί τους.
Άλλωστε, να μην ξεχνάμε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί τον τελευταίο χρόνο και ειδικά αυτά που έχουν προξενήσει τις υπέρογκες ανατιμήσεις στα υλικά και στον κλάδο των μεταφορών και δημιουργούν εμπόδιο στο διεθνές εμπόριο τροφίμων.
Ειδικά στον κλάδο μεταφορών, υπάρχει μεγάλη αύξηση του κόστους, ιδιαίτερα στα υπερατλαντικά ταξίδια, και ως Επιμελητήριο Μεσσηνίας έχουμε ζητήσει την ενίσχυση μέσω επιδότησης από την κυβέρνηση μέρους των ναύλων για όλες τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.
-Ποια έχετε διαπιστώσει ότι είναι η αντιμετώπιση των μεσσηνιακών προϊόντων από την αμερικανική αγορά;
Στην αγορά με την πιο δυναμική ανάπτυξη παγκόσμια, αλλά και τον πιο έντονο ανταγωνισμό, τα μεσσηνιακά προϊόντα και ειδικά τα «Καλαμάτα ΠΟΠ», παρουσιάζουν αξιοσημείωτη παρουσία και, φυσικά, το ενδιαφέρον των αγοραστών αυξάνεται τα τελευταία χρόνια.
Η συνεχής προσπάθεια των εταιρειών από τη Μεσσηνία, σε συνεργασία με τους εισαγωγείς στην Αμερική, αποδίδει και η αποδοχή των προϊόντων μας είναι αρκετά καλή. Σημαντική, πιστεύω, είναι και η αναβάθμιση της ποιότητας και της παρουσίας των προϊόντων μας με νέες συσκευασίες και νέο design.
-Πώς πήγαν οι επιχειρηματικές συναντήσεις της Agrexpo στη Νέα Υόρκη;
Η Agrexpo είχε ενδιαφέρουσες συναντήσεις με πελάτες που ήδη εδώ και χρόνια συνεργάζεται σε όλη τη Β. Αμερική. Επίσης, ήρθε σε επαφή με νέους δυνητικούς αγοραστές και με αιχμή του δόρατος το περίφημο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ΠΟΠ Καλαμάτα, κατάφερε να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα.
Μέσα από τις επαφές μας αυτές δημιουργούνται ιδέες για την αξιοποίηση και άλλων τοπικών προϊόντων, τα οποία μπορούν να διευρύνουν την γκάμα που προσφέρουμε ως εταιρεία και να ανεβάσουν τις πωλήσεις μας στο εξωτερικό.
Θα ήταν πολύ θετικό να υπήρχε συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων με στόχο την εξωστρέφεια και την προώθηση των προϊόντων μας, πράγμα που αυτή τη χρονική στιγμή γίνεται πολύ περιορισμένα, διότι θα ενίσχυε έμμεσα την τοπική οικονομία και τους παραγωγούς της περιοχής μας.
Η προβολή και προώθηση των προϊόντων μας δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και χωρίς σωστό συντονισμό και στρατηγική, κατά τη γνώμη μου.
Υπάρχουν, άλλωστε, τα παραδείγματα άλλων γειτονικών, μεσογειακών χωρών, όπως η Ιταλία, η Ισπανία και άλλες που κινούνται στη σωστή κατεύθυνση εδώ και δεκαετίες.
Προϋπόθεση, βέβαια, αποτελεί η πρόθεση για συνεργασία, το σωστό marketing και η ενίσχυση της προσπάθειας μέσω της Περιφέρειας και της κυβέρνησης.
-Τι προτείνετε, δηλαδή, για να βελτιωθεί η εικόνα μας στο εξωτερικό και να υπάρχει καλύτερος συντονισμός στην προβολή και την προώθηση;
Το πάγιο αίτημα των εξαγωγέων της χώρας παραμένει και πιστεύω κάποια στιγμή να ικανοποιηθεί από την κυβέρνηση, η οποία θα σκύψει πάνω στα προβλήματα των επιχειρήσεων του κλάδου, ενισχύοντάς τες με χρηματοδοτικά εργαλεία χαμηλού κόστος, επιτάχυνση στις διαδικασίες εξαγωγών, πιο έγκαιρη εκταμίευση των ενισχύσεων που προκύπτουν από τις επενδύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, χαμηλότερο συντελεστή φορολόγησης για τις εξαγωγές, προκειμένου να ανταγωνιστούν τις επιχειρήσεις άλλων μεσογειακών χωρών και, βεβαίως, αλλαγή στη φιλοσοφία της προβολής και προώθησης των προϊόντων.
Το υπάρχον μοντέλο προβολής νομίζω ότι έχει κλείσει τον κύκλο του και θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα νέο ή να ακολουθήσουμε τα επιτυχημένα μοντέλα άλλων ανταγωνιστριών χωρών.
Για αυτό το λόγο κρίνεται απαραίτητη, κατά την προσωπική μου γνώμη, η αναβάθμιση του επιμελητηριακού θεσμού και η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων από μηδενική βάση.
Της Βίκυς Βετουλάκη