Στις 29 Αυγούστου ο διαγωνισμός για το Υδατοδρόμιο Καλαμάτας

Στις 29 Αυγούστου ο διαγωνισμός για το Υδατοδρόμιο Καλαμάτας

Μέσα στο 2023 ο δήμος Καλαμάτας φιλοδοξεί να λειτουργεί το Υδατοδρόμιο της πόλης. Ήδη οι διαδικασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς. Σημαντική ημερομηνία θεωρείται η 29η Αυγούστου 2022 που γίνεται ο ανοιχτός πλειοδοτικός διαγωνισμός για την παραχώρηση χρήσης χερσαίου χώρου του χωροθετημένου Υδατοδρομίου στο λιμάνι της Καλαμάτας (δυτική προκυμαία), σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 715/1979.

Σε δηλώσεις του ο Δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την πορεία του σημαντικού αυτού έργου: «Είναι πολύ σημαντικό το ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έλαβε άδεια ίδρυσης Υδατοδρομίου από τον Ιούνιο του 2022. Αυτό σημαίνει ότι υπέγραψαν την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός οικονομικών κ. Βεζυρόπουλος και ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Παπαδόπουλος. Έτσι λοιπόν, το επόμενο βήμα είναι η εγκατάσταση, δηλαδή η άδεια λειτουργίας που σημαίνει χωροθέτηση, πλωτή εξέδρα, σημαίνει το κτίριο, δηλαδή το isobox που απαιτείται να τοποθετηθεί στο λιμάνι.

Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε τώρα, έχουμε προκηρύξει ανοιχτό πλειοδοτικό διαγωνισμό για τις 29 Αυγούστου 2022, με τον οποίο ζητάμε να έρθει η εταιρεία να βγάλει την άδεια λειτουργίας, να φτιάξει και τις υποδομές που απαιτούνται και να ξεκινήσει να λειτουργεί. Πιστεύουμε ότι μέσα στο 2022 αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί και μέσα στο 2023 θα πετούν υδροπλάνα στην περιοχή μας».

Έργα εκσυγχρονισμού στο λιμάνι και οι…αντιδράσεις

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ο Δήμαρχος όσον αφορά την αξιοποίηση του Λιμανιού Καλαμάτας τόνισε ότι αποτελεί στόχο για τη Δημοτική Αρχή. Ο Δήμος αναμένει την ολοκλήρωση του Master Plan που είναι προϋπόθεση για τις όποιες παρεμβάσεις βελτίωσης των εγκαταστάσεων του Λιμένα, σημείωσε ο κ. Βασιλόπουλος, αναφέροντας τα εξής:

 «Όταν  ολοκληρωθεί και εγκριθεί το Master Plan, θα μπορούμε να διεκδικήσουμε χρηματοδοτήσεις ώστε να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται. Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει ο προσήνεμος και υπήνεμος μόλος που θέλουν παρεμβάσεις, υπάρχουν οι προβλέψεις για τη δημιουργία των χώρων για τα mega yachts, αφαιρούνται αρκετά σημεία από τις αποθήκες που υπάρχουν και δημιουργούνται άλλες υποδομές για αποθήκες. Είναι πάρα πολλές οι παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν αλλά, για να γίνουν αυτές θα πρέπει πρώτα να λάβει έγκριση το Master Plan του Λιμανιού».

Υπενθυμίζουμε ότι για τα έργα στο λιμάνι δημοτικές παρατάξεις και φορείς έχουν εκφράσει δημόσια την αντίθεσή της επί της τεχνικής μελέτης του προγραμματικού σχεδίου μάστερ-πλαν λιμένα Καλαμάτας και επί των επιμέρους παρεμβάσεων που σχεδιάζονται στο παραλιακό αμμώδες μέτωπο της πόλης μας, οι οποίες θα επιφέρουν σοβαρές περιβαλλοντικές και πολιτιστικές επιπτώσεις σε περίπτωση που υλοποιηθούν.

Ειδικότερα, υπάρχουν ενστάσεις  στην ανέγερση τεράστιων κτηρίων, συνολικής επιφανείας 1500 τετραγωνικών μέτρων και ύψους από 7,80 έως 9 μέτρα, κυριολεκτικά πάνω στη θάλασσα και τον αιγιαλό προς στέγαση των ναυταθλητικών ομίλων.

Στην τσιμεντόστρωση και επιχωμάτωση του θαλάσσιου παραλιακού μετώπου της ανατολικής λιμενολεκάνης, όπως περιγράφεται και προσδιορίζεται στη μελέτη, η οποία περιλαμβάνει το από ανατολάς αδιαμόρφωτο παραλιακό μέτωπο, τον προβλήτα του Πανελληνίου και τον υπήνεμο μόλο.

Έρχεται στην Ελλάδα ο παγκόσμιος κολοσσός των υδροπλάνων κι αλλάζει το τοπίο

Μετά από δεκαετίες από τότε που ακούστηκε ως ιδέα, το εγχείρημα της χρήσης υδροπλάνων στην Ελλάδα βρίσκεται στην τελική φάση υλοποίησής του. Βέβαια για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για γενικευμένη χρήση απαιτούνταν ακόμη δύο βήματα, τα οποία μπορεί να μην είναι πολλά, αλλά είναι απολύτως απαραίτητα. Το πρώτο είναι να πιστοποιηθούν σε διάφορα σημεία της χώρας τα υδατοδρόμια για την ασφαλή απογείωση και προσγείωση των υδροπλάνων και το δεύτερο να επιτραπούν όχι μόνο οι πτήσεις τύπου τσάρτερ, αλλά και οι τακτικές συνδέσεις, πρόβλημα το οποίο επιλύθηκε μέσω ειδικής τροπολογίας που κατατέθηκε πρόσφατα προς ψήφιση την Βουλή.

Έτσι ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την χρήση των υδροπλάνων, με δύο εταιρείες να έχουν πάρει ήδη θέση στην.. γραμμή εκκίνησης και απλά να περιμένουν το οριστικό «πράσινο φως» ώστε να… ανοίξουν τα φτερά τους.

Ήδη από τις εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια και Grecian Air Seaplanes γνωστοποιήθηκε ότι το επενδυτικό πλάνο της μεταξύ τους σύμπραξης αγγίζει τα 180 εκατομμύρια ευρώ. Πίσω τους βρίσκονται ακόμη δύο κολοσσοί του χώρου και πιο συγκεκριμένα επενδυτικά γκρουπ γερμανικών και ελβετικών συμφερόντων, με την μία να είναι σε θέση να αναλάβει το πτητικό σκέλος και την άλλη την κατασκευή και μελέτη των υδατοδρομίων. Τα τελευταία αποτελούν και το βασικό σημείο-κλειδί για να μπει σε λειτουργία ο κλάδος. Σύμφωνα με τις ως τώρα μελέτες και έρευνες θεωρείται ότι θα χρειαστεί να δημιουργηθούν περίπου 150 υδατοδρόμια για να βρεθεί η Ελλάδα σε θέση να προσελκύσει και άλλους ενδιαφερόμενους, ενώ σε πρώτη φάση θα χρειαστούν λιγότερα από 10 για να δοθεί –επιτέλους- η εκκίνηση.

Εφόσον αυτό συμβεί θεωρείται βέβαιο ότι θα κορυφωθεί το ενδιαφέρον για εξασφάλιση μιας άδειας λειτουργίας. Σύμφωνα με όσα γράφονται στον οικονομικό και επιχειρηματικό Τύπο, η Hellenic Seaplanes έχει έτοιμο το δικό της πλάνο το οποίο κάνει λόγο για μια επένδυση περίπου αντίστοιχη εκείνης της Grecian Air Seaplanes, που ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος χρόνου, εκ των οποίων 55 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν στο κομμάτι της ανάπτυξης των υδατοδρομίων και 160 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αγορά 20 αεροσκαφών μέσα σε έναν ορίζοντα πενταετίας, ενώ η ιστορία δεν σταματά εδώ.

Σε θέση standby βρίσκεται ήδη η μεγαλύτερη σε στόλο εταιρεία του κλάδου στον κόσμο, η γνωστή Trans Maldivian Airways η οποία ήδη έχει στείλει τους ειδικούς τους στην Ελλάδα προκειμένου να ελέγξουν τα πάντα πριν κάνει την κίνησή της. Όπως μαρτυρά άλλωστε και η επωνυμία της έχει την έδρα της στις εξωτικές Μαλδίβες και με 60 υδροπλάνα στην διάθεσή της αναζητά ευκαιρίες που θα την βοηθήσουν να ξεπεράσει την κρίση που δημιούργησε σε όλους τους αερομεταφορείς η πανδημία του κορωνοϊού.

Α.Π.