Κώστας Κυρκοριανός: “Ελπίζουμε, στο μέλλον, οι δημοτικές αρχές να δώσουν λύση στο στεγαστικό και να στηρίξουν το Φεστιβάλ Κορώνης που τόσα προσφέρει στον τόπο“
Μια μικρή, αλλά ιστορική και πανέμορφη κωμόπολη στο νοτιότερο άκρο της Μεσσηνίας έχει καταφέρει να καθιερώσει ένα φεστιβάλ που την υπερβαίνει και την οδηγεί μπροστά. Η Κορώνη και το Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών της, μέσα από τις μουσικές κυρίως εκδηλώσεις του, προσφέρουν στην τοπική κοινωνία πολιτιστική παιδεία και δεκάδες πολύ υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικές εκδηλώσεις σε ντόπιους και επισκέπτες.
Από τον αρχικό σπόρο που έβαλε με την πρώτη συναυλία που έδωσε εκεί ο διεθνούς φήμης τσελίστας Λέο Βίλαντ πριν από 15 χρόνια έως φέτος που το φεστιβάλ ξεδίπλωσε απίστευτη δυναμική, με σπουδαίους καλλιτέχνες να μαγεύουν το συνεχώς αυξανόμενο κοινό σε μια «σεζόν» που ξεκίνησε στις αρχές του καλοκαιριού και θα ολοκληρωθεί αυτό το Σάββατο με το σαξοφωνίστα Στάθη Μαυρομμάτη και τον πιανίστα Παναγιώτη Γιαννακάκη (στις 7.00 μ.μ. στον προαύλιο χώρο της Παναγίας Ελεήστριας).
Ο πρόεδρος Κώστας Κυρκοριανός αποτελεί από την αρχή έως σήμερα βασικό κινητήριο μοχλό, αφιερώνοντας όλη του ζωτικότητα στο Φεστιβάλ. Συνταξιούχος πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού γεννημένος στην Κορώνη, όπου διαμένει τους περισσότερους μήνες του χρόνου, αναμείχθηκε με τα μουσικά και καλλιτεχνικά δρώμενα μετά τη συνταξιοδότησή του. «Σκέφτηκα ότι θα ήταν κάτι διαφορετικό, πρωτόγνωρο και πρωτοποριακό, το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει στην καλλιτεχνική και πολιτισμική ανάπτυξη και προβολή της ευρύτερης περιοχής μας» λέει στο «Θ» και το αποτέλεσμα τον δικαιώνει, με τον πήχη να μπαίνει όλο και ψηλότερα.
«Σήμερα υπάρχουν και άλλοι φορείς, αλλά όταν ξεκινήσαμε ήταν η μοναδική συστηματική προσπάθεια. Ό,τι άλλο γινόταν, ήταν μεμονωμένο και αποσπασματικό. Σταδιακά, δημιουργήθηκαν ή επαναδραστηριοποιήθηκαν και άλλοι πολιτισμικοί φορείς στην Κορώνη και στις γύρω περιοχές, οι οποίοι καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων σε άλλους τομείς, όπως η παραδοσιακή μουσική και ο χορός, με αξιόλογα αποτελέσματα», συμπληρώνει ο ίδιος και αναλαμβάνει να μας «ξεναγήσει» στο Φεστιβάλ…
-Πώς ξεκίνησε το Φεστιβάλ Κορώνης;
Πρόδρομος του Φεστιβάλ Κορώνης υπήρξαν οι συναυλίες κλασικής μουσικής που ξεκίνησαν το 2007 στην Κορώνη με πρωτοβουλία του Σουηδού τσελίστα Λέο Βίνλαντ. Από το 2010 και έως το 2012 οι συναυλίες συνεχίστηκαν με τη στήριξη της Κίνησης Ενεργών Πολιτών Κορώνης, της οποίας ήμουν πρόεδρος. Η απήχηση των συναυλιών ήταν μεγάλη και το 2013, με δική μου πρωτοβουλία, δημιουργήθηκε ανεξάρτητος καλλιτεχνικός, μη κερδοσκοπικός φορέας με την ονομασία Φεστιβάλ Τεχνών Κορώνης.
Ξεκίνησε με λίγες συναυλίες, αλλά στη συνέχεια αναπτύχθηκε πολύ και έγινε ευρύτερα γνωστό. Συμμετέχουν πολύ υψηλού επιπέδου καλλιτέχνες και έγινε γνωστό, ίσως, περισσότερο στην Ευρώπη από ό,τι στην Ελλάδα. Φέτος ήταν μία από τις καλύτερες χρονιές. Οργανώσαμε πάνω από είκοσι εκδηλώσεις, με Έλληνες και ξένους μουσικούς περιωπής και πολύ ικανοποιητική προσέλευση θεατών, που ξεπέρασε τις προσδοκίες μας.
-Ίσως κάποιοι σκεφτούν ότι το φεστιβάλ και η κλασική μουσική απευθύνονται σε λίγους…
Απευθυνόμαστε σε όλους τους επισκέπτες της Κορώνης και της Μεσσηνίας, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και εθνικότητας. Αν μας ενδιέφεραν οι λίγοι δε θα φτιάχναμε την μπάντα και το μουσικό σχολείο, όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μαθαίνουν δωρεάν μουσική.
Έχουμε ασχοληθεί, βέβαια, περισσότερο με την κλασική μουσική, αλλά από αυτήν ακριβώς ξεκίνησαν όλα. Έχουμε όμως εντάξει στο ρεπερτόριό μας και άλλα ποιοτικά είδη μουσικής, όπως έντεχνη και τζαζ. Γι’ αυτό και φέτος είδαμε με χαρά να προσέρχεται ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων θεατών τους θερινούς μήνες.
-Ποια είναι τα επιτεύγματα του Φεστιβάλ;
Η συνάντηση διαφορετικών εθνικών και πολιτισμικών παραδόσεων που επιχειρούμε είναι ένα από τα επιτεύγματα του Φεστιβάλ. Επιπλέον, ουδέποτε στο παρελθόν είχαν γίνει στην περιοχή μας εκδηλώσεις κλασικής μουσικής και όπερας, ούτε είχε συσταθεί χορωδία και μπάντα, ούτε είχαν οργανωθεί βραδιές ποίησης και εκθέσεις εικαστικών. Η μουσική παιδεία εξαντλούνταν σε κάποια περιστασιακά μαθήματα μπουζουκιού και κιθάρας, ενώ μια αξιόλογη προσπάθεια, με παράρτημα ωδείου από την Καλαμάτα στο Χαρακοπιό, παρά την καλή δουλειά που έκανε, δεν μπόρεσε, τελικά, να συνεχίσει. Οι εικαστικές εκθέσεις ήταν και αυτές μεμονωμένες. Αξιόλογες συναυλίες τζαζ, που έγιναν με πρωτοβουλία συμπατριώτη μας τζαζίστα, απέδειξαν ότι, χωρίς οργάνωση και ουσιαστική στήριξη, δεν τελεσφορούν.
Αυτήν, ακριβώς, την οργάνωση και απήχηση έχει επιτύχει το Φεστιβάλ Κορώνης. Με τη βοήθεια Ελλήνων και ξένων, οι οποίοι διαμένουν ή επισκέπτονται συχνά την ευρύτερη περιοχή – πολλοί από αυτούς καταξιωμένοι καλλιτέχνες – καταφέραμε να κάνουμε γνωστή την Κορώνη στο μουσικό κόσμο της Ευρώπης.
Και όταν επικεφαλής παγκόσμιων οργανισμών τέχνης και πολιτισμού μάς λένε ότι μένουν έκπληκτοι με αυτό που συμβαίνει σε μια μικρή κωμόπολη σαν τη δική μας, για μας είναι η μεγαλύτερη αναγνώριση του έργου που επιτελούμε.
Τα οικονομικά οφέλη της περιοχής από τις εκατοντάδες επισκεπτών που έρχονται από την Αθήνα, τη Μεσσηνία, άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και το εξωτερικό, έχουν αρχίσει να γίνονται αντιληπτά. Καλλιτέχνες, μουσικές σχολές και μουσικά σύνολα έρχονται και ξανάρχονται φέρνοντας μαζί αρκετούς φίλους.
-Δεν είναι, όμως, μόνο το φεστιβάλ και οι μουσικές εκδηλώσεις…
Εκτός από συναυλίες διοργανώνουμε επίσης εικαστικές εκθέσεις με έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε Μουσικό Σχολείο, με δωρεάν παράδοση μαθημάτων σε Έλληνες και αλλοδαπούς, σε μικρούς και μεγάλους.
Η Αθηναγόρειος Φιλαρμονική Κορώνης είναι το επόμενο δημιούργημά μας. Ξεκίνησε το 2010 με δική μου πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του εκλιπόντος συμπατριώτη μας, Αρχιμανδρίτη Αθηναγόρα, ο οποίος τη στήριξε ουσιαστικά στο ξεκίνημά της και φέτος έχει στο πρόγραμμά της πάνω από δέκα παρουσίες. Οι μουσικοί είναι Έλληνες και αλλοδαποί από όλη την Ευρώπη. Ταυτόχρονα, έχουμε δημιουργήσει θεατρικό εργαστήρι και χορωδία, τα οποία συμμετέχουν σε διάφορες εκδηλώσεις στην περιοχή μας, αλλά και αλλού.
Οι συναυλίες, οι εικαστικές εκθέσεις και τα μαθήματα μουσικής έχουν ξαναρχίσει και συνεχίζονται κανονικά, παρά τα δύο χρόνια του κορωνοϊού που αποδιοργάνωσε τα πάντα.
Ελπίζουμε να γίνει σύντομα ολική επαναδραστηριοποίηση όλων των τομέων. Έχουν εγγραφεί νέα μέλη στο φορέα μας, με εμπειρία στα πολιτισμικά, τα οποία θα βοηθήσουν στη δημιουργία νέων δραστηριοτήτων.
-Τι προβλήματα υπάρχουν σε όλη αυτή την προσπάθεια;
Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας είναι οι χώροι. Χρησιμοποιούμε συχνά τον αύλειο χώρο στην Παναγία την Ελεήστρια, που μας παραχωρεί η Μητρόπολη Μεσσηνίας – και εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω το σεβασμιώτατο μητροπολίτη κ. Χρυσόστομο για τη συνεχή στήριξή του σε αυτό το θέμα – αλλά από εκεί και πέρα δεν υπάρχουν άλλοι χώροι για να κάνουμε μεγάλες εκδηλώσεις. Τους δε χειμερινούς μήνες η κατάσταση είναι χειρότερη. Αυτό δυσκολεύει τη δραστηριοποίηση πολλών καλλιτεχνών που διαμένουν ή έχουν σπίτι στην Κορώνη και έρχονται πολύ συχνά. Για παράδειγμα, δεν υπάρχουν χώροι για να κάνουμε Master Class σεμινάρια μουσικής.
Η προετοιμασία εκδηλώσεων σε διαφορετικό χώρο κάθε φορά είναι ψυχοφθόρα, πραγματικός Γολγοθάς, με επιπλέον έξοδα και φθορές στον εξοπλισμό. Κάνουμε συναυλίες σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, δρόμους, στην παραλιακή της Κορώνης, σε πλατείες και στα προαύλια των σχολείων. Αλλά και τα μαθήματα και οι πρόβες γίνονται, μετ’ εμποδίων, στην αίθουσα το κτηρίου Κλάππα που παραχωρεί η Δημοτική Αρχή στο Φεστιβάλ και σε άλλους φορείς, οι περισσότερες εκθέσεις έχουν γίνει στο Μανιατάκειον Ίδρυμα. Στην ουσία είμαστε ανέστιοι.
Ελπίζουμε, στο μέλλον, οι Δημοτικές Αρχές να διευθετήσουν αυτό το πρόβλημα αλλά και να στηρίξουν το Φεστιβάλ Κορώνης που τόσα προσφέρει στον τόπο.
-Γενικότερα υπάρχει στήριξη;
Τα κύρια έσοδα προέρχονται από τα εισιτήρια των συναυλιών. Επιπλέον έχουμε τις συνδρομές των μελών και των φίλων του Φεστιβάλ, καθώς και δωρεές. Τα τελευταία χρόνια μας στηρίζει το ΥΠ.ΠΟ.Α καλύπτοντας ένα μέρος των εξόδων.
Έως σήμερα καταφέρνουμε να τα βγάζουμε πέρα, παρόλο που έχουμε επωμιστεί το βάρος του Μουσικού Σχολείου, το οποίο έχει μόνο έξοδα και μηδενικά έσοδα. Η σωστή διαχείριση και η συμμετοχή του κόσμου θα μας βοηθήσει να συνεχίσουμε.
Θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω τα μέλη, τους φίλους και όσους στηρίζουν τις προσπάθειές μας. Θα ήταν άδικο να μην κάνω ιδιαίτερη μνεία στις μεσσηνιακές εφημερίδες, στα κανάλια και στα διάφορα blogs και sites που μας προβάλλουν, θα έλεγα, υπέρμετρα.
-Εκτός από τον κ. Κυρκοριανό το Δ.Σ. του Φεστιβάλ συμπληρώνουν οι: Νίκος Μιχαλόπουλος (αντιπρόεδρος), Αγγελική Αρβανίτη (γραμματέα), Σουζάνε Ρενέλτ (ταμίας), Μαρία Σιψά, Βασίλης Ψώνης και Γεωργία Φύκιρη (μέλη). Καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, από ιδρύσεως του θεσμού, είναι το μέλος του σωματείου, Γιάννης Πλεμμένος, εθνομουσικολόγος και κύριος ερευνητής της Ακαδημίας Αθηνών. Το Φεστιβάλ έχει πάνω από εκατό μέλη και ένα πλήθος φίλων Ελλήνων και αλλοδαπών οι οποίοι το στηρίζουν με πολλούς τρόπους, όπως συνδρομές, δωρεές, προσωπική εργασία και προσφορά φιλοξενίας σε καλλιτέχνες.
–Λεζάντα φωτογραφίας: Ο Κώστας Κυρκοριανός στον χώρο των συναυλίων με τους πολύ γνωστούς συνθέτες και μαέστρους, Otto M. Schwarz και Τζίκ Νακασιάν
Της Χριστίνας Ελευθεράκη