Με διαγωνισμούς συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ σε εξέλιξη, οι Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα δίνουν δυναμικό «παρών» στη νέα φουρνιά έργων υποδομών, μαγνητίζοντας το ενδιαφέρον τόσο ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων όσο και διεθνών παικτών.
Εντός του Οκτωβρίου αρκετά έργα ΣΔΙΤ αναμένεται να αλλάξουν πίστα. Πρώτο το FlyOver της Θεσσαλονίκης που έχει μπει σε τροχιά υπογραφής. Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που κυριαρχεί στην «πίτα» των ΣΔΙΤ, πρόκειται να συμβασιοποιήσει έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Η βεντάλια των έργων έχει ανοίξει, περιλαμβάνοντας έργα υποδομών βιώσιμης ανάπτυξης, όπως φράγματα, καθώς και λειτουργίας και συντήρησης. Ήδη το προσχέδιο της πρότασης υπαγωγής του πολυαναμενόμενου έργου της αναβάθμισης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, εκτιμώμενου κόστους περί τα 300 εκατ. ευρώ, έχει σταλεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ για τις δικές της παρατηρήσεις.
Οι υψηλές προδιαγραφές, η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και η επένδυση ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν αναδείξει τις ΣΔΙΤ σε πολύτιμο εργαλείο. Η αγορά βρίσκεται μπροστά σε μια πρωτοφανή πληθώρα έργων, με τη δύσκολη χρηματοοικονομική συγκυρία να δημιουργεί προσκόμματα.
Προς τούτο, δίδεται εύλογος χρόνος στις εταιρείες για να μπορέσουν να ακολουθήσουν τους γρήγορους ρυθμούς του προγράμματος υποδομών.
«Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν επιλεγεί τα λεγόμενα ΣΔΙΤ συνδυαστικής χρηματοδότησης, καθιστώντας τα περισσότερο ελκυστικά για τον ιδιωτικό τομέα» επισημαίνει στο «Βήμα» ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, τονίζοντας πως η επιλογή να αξιοποιηθεί στο έπακρο ένα εργαλείο χρηματοδότησης που έμενε για χρόνια παραγκωνισμένο, εξαιτίας ιδεοληψιών του παρελθόντος, δικαιώνεται με εμφατικό τρόπο.
Τέλος, μεταξύ των έργων που… πιάνουν δουλειά, με δεδομένο ότι τα απαιτούμενα έγγραφα θα πρέπει να καταθέσει και ο προσωρινός ανάδοχος (Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat) ως τις αρχές Νοεμβρίου, είναι και το «Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη».