Μπορεί, σύμφωνα με τα στελέχη του ελληνικού τουρισμού, η χώρα μας να φιγουράρει μέσα στους πέντε πρώτους προορισμούς παγκοσμίως, αυτό όμως οφείλεται περισσότερο στον «ήλιο και τη θάλασσα», το μοντέλο από το οποίο θέλουμε να απεμπλακούμε, και πολύ λιγότερο σε άλλα τουριστικά προϊόντα, που απαιτούν, εκτός των άλλων, μία σχεδιασμένη και συγκροτημένη κυβερνητική τουριστική πολιτική.
Μια ματιά στη μελέτη της Deloitte, που δημοσιεύτηκε στην “Καθημερινή”, με τίτλο «O Ελληνικός Τουρισμός με το βλέμμα στο 2030», και παρουσιάστηκε στην 37η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia 2022, είναι αρκετή για την εξαγωγή του παραπάνω συμπεράσματος.
H Deloitte διερευνά τη θέση της Ελλάδος ως τουριστικού προορισμού σε πέντε κύρια τουριστικά προϊόντα: Ήλιος και Θάλασσα, Ναυτικός Τουρισμός, Πολιτιστικός και Θρησκευτικός Τουρισμός, City Break και MICE.
Με εξαίρεση το πρώτο προϊόν (Ήλιος και Θάλασσα), όπου η χώρα μας κάνει πρωταθλητισμό και βρίσκεται στην τρίτη θέση μιας κατάταξης των δέκα πρώτων προορισμών παγκοσμίως, στα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα, όπου και απαιτείται μία μεγαλύτερη ενασχόληση όσων χαράσσουν την τουριστική πολιτική, η Ελλάδα πέφτει κατηγορία και βρίσκεται εκτός της πρώτης δεκάδας, σε αντίθεση με άλλες χώρες ανταγωνίστριές μας, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, οι οποίες παραμένουν στη δεκάδα και στα πέντε «τουριστικά προϊόντα».
Τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης της Deloitte, στο «προϊόν» Ήλιος και Θάλασσα η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση των δέκα κορυφαίων παγκοσμίως τουριστικών προορισμών, με 16,8 εκατ. ταξίδια. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Ισπανία, με 39,1 εκατ. ταξίδια, ακολουθεί η Τουρκία με 18,7 εκατ. ταξίδια και στη συνέχεια η χώρα μας, με Μεξικό, Ταϊλάνδη, Ιταλία, Κροατία, ΗΠΑ, Γαλλία, Πορτογαλία, να ακολουθούν.
Στο ναυτικό τουρισμό, η χώρα μας διασώζεται παραμένοντας στην πρώτη δεκάδα και βρίσκεται στην όγδοη θέση με 0,8 εκατ. ταξίδια, με την Κροατία να είναι στην έβδομη με 1 εκατ. ταξίδια, ενώ στις τρεις πρώτες θέσεις είναι Μεξικό, Ισπανία, ΗΠΑ με 6,6 εκατ. ταξίδια, 2,4 εκατ. ταξίδια και 2,3 εκατ. ταξίδια αντίστοιχα.
Βασικές αδυναμίες του προϊόντος μας η υψηλή συγκέντρωση υποδομών και φαινόμενα υπερτουρισμού, η έλλειψη σε μαρίνες και θέσεις ελλιμενισμού, οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες αδειοδότησης, η ανάγκη ενίσχυσης των δεξιοτήτων και της κατάρτισης των απασχολουμένων.
Αρνητική έκπληξη
Η αρνητική έκπληξη είναι η απουσία της χώρας από την πρώτη δεκάδα στο τουριστικό προϊόν «Πολιτιστικός και Θρησκευτικός τουρισμός». Η Ελλάδα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, «μήτρα» του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού, είναι εκτός της πρώτης δεκάδας με 2,4 εκατ. ταξίδια, με την Ιταλία να φιγουράρει στην πρώτη θέση με 7,2 εκατ. ταξίδια, τη Γαλλία να ακολουθεί με 6,6 εκατ. ταξίδια και την Ισπανία να βρίσκεται στην τρίτη θέση με 5,8 εκατ. ταξίδια.
Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι στις τρεις πρώτες θέσεις του συγκεκριμένου προϊόντος βρίσκονται αμιγώς ευρωπαϊκοί προορισμοί.
Να υπογραμμίσουμε, επίσης, ότι για το συγκεκριμένο «τουριστικό προϊόν» η Deloitte εντοπίζει ως αδυναμίες πολιτικής εκ μέρους της χώρας μας τη μονοδιάστατη εστίαση στην κλασσική αρχαιότητα, την έλλειψη εμπειριών και δραστηριοτήτων υψηλού επιπέδου, τις χαμηλού επιπέδου υποδομές και θέματα προσβασιμότητας, την περιορισμένη χρήση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών μέσων.
Πολύ μακριά από την πρώτη δεκάδα είναι η χώρα μας ως προορισμός και στο city break με 1,6 εκατ. ταξίδια, όταν ο δέκατος προορισμός η Ταϊλάνδη έχει 5,2εκατ. ταξίδια.
Εκτός δεκάδας και στον τουρισμό συνεδρίων (MICE) η χώρα μας με εκτιμώμενα ταξίδια 1,3 εκατ., όταν ο τελευταίος προορισμός της δεκάδας (Ιαπωνία) έχει 2,3 εκατ. ταξίδια.
Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη της Deloitte παρουσιάσθηκε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου ο ΣΕΤΕ, στο πλαίσιο της 37ης διεθνούς τουριστικής έκθεσης Philoxenia.