Ενεργειακό, αύξηση πρώτων υλών και ακρίβεια φέρνουν μικρότερες παραγγελίες και λιγότερες εξόδους
Ανάμεσα σε συμπληγάδες πέτρες αισθάνονται ότι βρίσκονται το φετινό χειμώνα οι καταστηματάρχες εστίασης. Από τη μία πλευρά, «συνθλίβονται» από το ενεργειακό κόστος και την αύξηση των πρώτων υλών και, από την άλλη, βλέπουν την πελατεία τους να είναι συγκρατημένη, τόσο ως προς τις εξόδους όσο και ως προς την κατανάλωση, καθώς όλα τα νοικοκυριά βιώνουν την ακρίβεια της εποχής.
Οι εκπρόσωποι τόσο του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας όσο και του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας μιλούν για το πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά και τις αυξήσεις από τους προμηθευτές που δε θέλουν να μετακυλήσουν στον πελάτη.
Οικονομική ασφυξία
Από το Σύλλογο Εστίασης Μεσσηνίας ο κ. Γιάννης Κολοβός τόνισε ότι το κύμα της ακρίβειας «έχει περάσει» και στις επιχειρήσεις εστίασης και όλοι προσπαθούν, εν όψει και του χειμώνα, να βρουν κάποιες λύσεις να ξεφύγουν από την οικονομική ασφυξία. Το κόστος της ενέργειας, όπως είπε, είναι πλέον για τις επιχειρήσεις εστίασης «τρεις φορές επάνω», αφού το προπάνιο και το υγραέριο έχουν αυξηθεί κατά περίπου 40%. Μεγάλες είναι και οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες.
«Από το Πάσχα οι τιμές των προϊόντων έχουν αλλάξει τρεις φορές. Στη εστίαση δεν μπορείς να αλλάζεις τιμές συνέχεια. Θα αλλάξεις τιμές μια φορά το χρόνο. Ο έμπορος όμως μπορεί να αλλάζει κάθε εβδομάδα. Υπάρχει οικονομική ασφυξία για τις επιχειρήσεις. Και το κόστος της ενέργειας θα ανέβει κι άλλο τώρα που χειμωνιάζει και πρέπει να έχουμε θέρμανση. Συνάδελφοι από τη Βόρεια Ελλάδα μιλούν για κουβερτάκια, τα οποία δεν είναι λύσεις. Ιδιαίτερα τώρα με το θέμα του covid δε γίνεται αυτό. Δεν υπάρχει κουβέρτα μιας χρήσης. Θα πάρω την κουβέρτα που είχε ο προηγούμενος που καθόταν στο τραπέζι και μπορεί να έβηχε; Δεν μπορεί να γίνει αυτό, είναι υγειονομικό θέμα», σχολίασε ο κ. Κολοβός.
Μείωση εξόδων και κατανάλωσης
Από την πλευρά του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, ο κ. Ανδρέας Ζαγάκος επισήμανε ότι πλέον το κόστος της ενέργειας δεν είναι διαχειρίσιμο από μια μικρή επιχείρηση εστίασης. «Ούτε με μειώσεις ούτε με επιδοτήσεις διορθώνεται το πράγμα. Είναι πολύ υψηλό πια το κόστος. Εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι πρέπει να λειτουργούν με θέρμανση και τα φώτα ανάβουν νωρίτερα. Το κόστος είναι ανυπόφορο και όλα μετακυλίονται στο πιάτο. Η μερίδα ανεβαίνει σε κόστος μέρα με τη μέρα και ο κόσμος δεν μπορεί πια να επισκέπτεται καθημερινά ένα κατάστημα εστίασης», πρόσθεσε.
Ο κ. Ζαγάκος διευκρίνισε ότι δεν έχει καταγραφεί μόνο μείωση στην καθημερινή παρουσία του κόσμου στα καταστήματα, αλλά και στην κατανάλωση.
Βέβαια, παραδοσιακά ο Νοέμβριος για τη Μεσσηνία είναι μήνας μειωμένης κίνησης λόγω της ελαιοσυγκομιδής. Όμως, όπως είπε ο κ. Ζαγάκος, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα, που παραδοσιακά διατηρούνταν μια κίνηση, έχει μειωθεί.
«Ίσως βασικότερο πρόβλημα και από την ενέργεια είναι η ακρίβεια των πρώτων υλών, των προϊόντων που προμηθευόμαστε. Και δε χρειάζεται να το εξηγήσουμε αυτό, διότι και ο απλός πολίτης το βιώνει κάθε μέρα στο σούπερ μάρκετ. Κάθε εβδομάδα οι προμήθειες μας έρχονται με διαφορετική τιμολόγηση. Αναγκαζόμαστε κι εμείς, όσο και να θέλουμε να κρατήσουμε χαμηλές τις τιμές, να τις προσαρμόζουμε στο βασικό κοστολόγιο. Βέβαια, δεν έχουμε παράπονο από τον κόσμο, κατανοούν ότι πλέον ζούμε σε καθεστώς υψηλής ακρίβειας. Ευτυχώς, ο καιρός ακόμα στην Καλαμάτα είναι καλοκαίρι. Ας ελπίσουμε το αγροτικό εισόδημα να βοηθήσει και τους άλλους τομείς. Μπορεί να μη μας αρέσει να πληρώνουμε το ελαιόλαδο λίγο ακριβότερα, αλλά αυτό σημαίνει καλύτερο εισόδημα για τον παραγωγό, το οποίο θα ρίξει στην αγορά. Γι’ αυτό όλοι πρέπει να είμαστε μια γροθιά», κατέληξε ο κ. Ζαγάκος.
Της Βίκυς Βετουλάκη