“Η χώρα μας έχει ανάγκη από πραγματικές ψηφιακές μεταρρυθμίσεις”, αναφέρει η ανακοίνωση του κόμματος
Καθημερινά βιώνουμε την ανυπαρξία σχεδίου και πολιτικών ολοκληρωμένης ψηφιακής μετάβασης της κοινωνίας, της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, με τις μόνες παρεμβάσεις να είναι αυτές που επιταχύνθηκαν από τον κορωνοϊό και βασίστηκαν σε υποδομές που έχουν υλοποιηθεί εδώ και πάνω από μία δεκαετία από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ (π.χ. taxis, ηλεκτρονική συνταγογράφηση κ.ά).
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιλέγει τις φιέστες, την επικοινωνία και το marketing, αδυνατώντας να προσεγγίσει τον πυρήνα των προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας. Πολλώ δε μάλλον να τα αντιμετωπίσει αξιοποιώντας τεχνολογικά εργαλεία, εντάσσοντάς τα στο πλαίσιο μιας δίκαιης για όλους ψηφιακής μετάβασης. Σήμερα υπάρχει άμεση ανάγκη της κοινωνίας και της οικονομίας για ψηφιακά άλματα και πραγματικές ψηφιακές μεταρρυθμίσεις. Η έλλειψη σχεδιασμού και μεταρρυθμίσεων δημοσίου συμφέροντος αποτυπώνεται και σε αντικειμενικούς δείκτες και αξιολογήσεις, που δυστυχώς για τους πολίτες αποτυπώνουν τη δυσμενή ψηφιακή θέση της χώρας:
➔ Έχουμε την πιο αργή και ακριβή πρόσβαση στο internet σε όλη την Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι το ελληνικό ίντερνετ παραμένει από τα πιο αργά δίκτυα παγκοσμίως, η Ελλάδα βρίσκεται στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στις ευρυζωνικές συνδέσεις. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Eurostat, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση σε ποσοστό κάλυψης ίντερνετ. Η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία θέση στην Ε.Ε. των 27, έχοντας το μικρότερο ποσοστό συνδέσεων πολύ υψηλών ταχυτήτων στην Ε.Ε., καθώς μόλις το 20% των νοικοκυριών έχει πρόσβαση σε ίντερνετ υψηλών ταχυτήτων και η κάλυψη σε περιοχές με λίγους κατοίκους (λιγότερους από 100 ανά τετρ. χλμ.) δεν ξεπερνά το 1%. Επιπλέον, σε αντίστοιχες εκθέσεις της Eurostat έχουν παρουσιαστεί στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι Έλληνες χρήστες του ίντερνετ πληρώνουν πιο ακριβά από οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο τη σύνδεση στο Διαδίκτυο.
Κάλυψη διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων σε νοικοκυριά, ανά χώρα
➔ Οι τελευταίοι στην Ευρώπη σε θέματα ψηφιακής μετάβασης. Η αλήθεια για τις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις που λείπουν από τη χώρα μας έρχεται και από το δείκτη Digital Economy and Society Index (DESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2022, ο οποίος αξιολογεί την ψηφιακή μεταρρύθμιση της οικονομίας και της κοινωνίας των κρατών μελών. Η Ελλάδα κατατάσσεται και πάλι 25η μεταξύ των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. στην έκδοση του δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) για το 2022, όπως και πέρσι, πάνω από τις Βουλγαρία και Ρουμανία.
Επιπλέον, τραγικά χαμηλά συνεχίζουν και βρίσκονται όλοι οι δείκτες που αφορούν στο δείκτη, όπως είναι το 1. Ανθρώπινο κεφάλαιο, 2. Συνδεσιμότητα, 3. Ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας, 4. Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες.
Φυσικά, δεν ήταν ανάγκη να μας το πει ο δείκτης DESI αυτό, καθώς στην καθημερινότητα βιώνουμε τις καθυστερήσεις, τις ουρές, τη γραφειοκρατία και την ανυπαρξία ολοκληρωμένης ψηφιακής μετάβασης, με τις μόνες παρεμβάσεις αυτές που επιταχύνθηκαν από τον κορωνοϊό και βασίστηκαν σε υποδομές που έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
Δείκτης DESI για το 2022
➔ Στις τελευταίες θέσεις στην ψηφιακή ένταξη φυσικών προσώπων. Σύμφωνα με τα πρόσφατα δεδομένα της Eurostat η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις για το 2022 (82%) στην ψηφιακή ένταξη φυσικών προσώπων, μαζί με Κροατία (81%) και Βουλγαρία (79%). Ανάλογη θέση κατείχε και το 2021, μαζί με Βοσνία-Ερζεγοβίνη και Βουλγαρία. Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ότι το 2019 και 2020 σε χειρότερη από την Ελλάδα θέση βρίσκονταν επτά χώρες, πέντε από τις οποίες τα επόμενα χρόνια βελτίωσαν τη θέση τους. Η Ελλάδα, όμως, δεν ακολούθησε. Η βελτίωση των δεικτών της ψηφιακής ένταξης της Ελλάδας απαιτεί την εξάλειψη του ψηφιακού χάσματος, του ψηφιακού αποκλεισμού και της ψηφιακής ανισότητας. Η κοινωνία ισότητας απαιτεί την ψηφιακή ένταξη ηλικιωμένων, ανέργων, ατόμων με αναπηρία, αστέγων, αναλφάβητων και κατοίκων σε απομακρυσμένες περιοχές.
Ψηφιακή ένταξη φυσικών προσώπων ανά έτος και χώρα
Η έλλειψη ολοκληρωμένης ψηφιακής πολιτικής αφορά, δυστυχώς, στις ψηφιακές δεξιότητες και την κυβερνοασφάλεια. Δεν υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης του ψηφιακού αναλφαβητισμού. Δεν υπάρχει σχέδιο για ψηφιακή μετάβαση χωρίς ανισότητες. Η ασφάλεια στην καθημερινή χρήση τεχνολογιών και στις υποδομές του δημόσιου τομέα και τα περιστατικά hacking σε δημόσιους φορείς αντιμετωπίζονται μόνο σε θεωρητικό επίπεδο με την σύσταση επιτροπών και αποστολή εγκυκλίων με φαξ.
Η πραγματικότητα είναι πως ο κ. Πιερρακάκης το μόνο που κατάφερε είναι να δημιουργηθούν αναρίθμητα πληροφοριακά sites με απευθείας αναθέσεις τα οποία χρησιμοποιούν όσα μέχρι σήμερα είχε δημιουργήσει η Δημόσια Διοίκηση για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Καμία νέα τομή, κανένα σύστημα απλοποίησης των διαδικασιών. Όλες οι βασικές υποδομές που λειτουργούν ως βάσεις, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, το taxisnet, η Διαύγεια, opengov κ.ά., αποτελούν πληροφοριακά συστήματα που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν, σωστά, για την εποχή τους, από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
Από την άλλη, σχεδιάζονται και προκηρύσσονται παράλληλα έργα συνολικού προϋπολογισμού εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να διασφαλίζεται η ενεργή συμμετοχή των στελεχών του δημόσιου τομέα, η οργανωμένη διαβούλευση με τους πολίτες, η πρόβλεψη για την βιώσιμη λειτουργία τους και το δημόσιο συμφέρον.
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής έχει στον πυρήνα της τη δίκαιη ψηφιακή μετάβαση, την ενδυνάμωση της δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών, την ενίσχυση της ολοκληρωμένης ψηφιακής διακυβέρνησης, τον εμπλουτισμό και την αξιοποίηση των δεξιοτήτων των στελεχών της δημόσιας διοίκησης και των πολιτών, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων, την προώθηση της συνδεσιμότητας, της ευρυζωνικότητας και τη μείωση του κόστους στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Με ταχύτητα, διαφάνεια, αποδοτικότητα, λογοδοσία και συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού.
Το Σχέδιο “Ψηφιακή Ελλάδα” του ΠΑΣΟΚ υπερβαίνει τη διάσταση της ψηφιακής διακυβέρνησης και αποτελεί προϊόν συλλογικής επεξεργασίας και διαβούλευσης με τους πολίτες, στελέχη φορέων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα.
● Κοινωνία χωρίς ανισότητες και ψηφιακό χάσμα
● Πληθυσμό με ψηφιακό εγγραμματισμό και ψηφιακούς επαγγελματίες υψηλής ειδίκευσης
● Ασφαλείς και βιώσιμες ψηφιακές υποδομές. Λογοδοσία πού βρίσκονται τα δεδομένα των πολιτών, σε ποιους κοινοποιούνται και για ποιο σκοπό
● Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων
● Ψηφιακός μετασχηματισμός του πρωτογενούς τομέα με επίκεντρο τον αυριανό αγρότη.
● Στοχευμένες παρεμβάσεις για τη δημόσια διοίκηση, την εκπαίδευση, την ενέργεια και το περιβάλλον, τον τουρισμό, την αγροδιατροφή, τις έξυπνες πόλεις και για την μείωση του κόστους πρόσβασης στο διαδίκτυο, καθώς και την ευρυζωνικότητα
● Ενδυνάμωση της δημοκρατίας, της συμμετοχικότητας, προώθηση της διαφάνειας και της λογοδοσίας – ενίσχυση του προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ
● Εκδημοκρατισμός των νέων αναδυόμενων τεχνολογιών με ισότιμη πρόσβαση από όλους
● Απλοποίηση διαδικασιών και ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών και παροχή πραγματικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών με βάση τις διαφορετικές ανάγκες των πολιτών και των επιχειρήσεων
● Πρόσβαση των πολιτών και των επιχειρήσεων χωρίς κόστος σε δεδομένα και σε υποδομές μετά την ολοκλήρωσή τους. Ανοικτή διάθεση δημόσιας πληροφορίας και παροχή δημόσιων ανωνυμοποιημένων ανοιχτών δεδομένων από φορείς και υπηρεσίες
● Ισότιμη συμμετοχή εταιρειών πληροφορικής και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας. Ενίσχυση της εξωστρέφειας (βλ. Καλές πρακτικές marketplace στο gov.uk)
● Επένδυση σε ανοιχτά πρότυπα και ανοιχτές τεχνολογίες, που καθιστούν το δημόσιο κύριο και ιδιοκτήτη των εφαρμογών χωρίς εξαρτήσεις και νέα “ψηφιακά διόδια”
● Αντιμετώπιση περιστατικών κυβερνοεπιθέσεων στο πεδίο
● Υποστήριξη της τοπικής ανάπτυξης και της τοπικής επιχειρηματικότητας με βασικούς μοχλούς τις ψηφιακές υποδομές και την τεχνολογία, την αποδοτική και διαφανή αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων
● Το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, το Π.Α.Α και οι Εθνικοί Πόροι είναι πολύτιμοι και μια μοναδική ευκαιρία για άλμα στο μέλλον, για μια δίκαιη ψηφιακή μετάβαση.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει στην πράξη την ανοικτή διακυβέρνηση. Μέσα από την Ψηφιακή Κοινωνία υποστηρίζεται ο ανοιχτός διάλογος από τους πολίτες και τα μέλη για όλα τα θέματα καθημερινότητας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Όλοι οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν στη διαμόρφωση του προγράμματός μας μέσα από την πλατφόρμα της Ψηφιακής Κοινωνίας (https://digitalsociety.gr/programma/) με γνώμονα τον εμπλουτισμό των θέσεων μας που αποτελούν το δικό μας κοινωνικό συμβόλαιο.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής έγινε το πρώτο πολιτικό κόμμα στην Ελλάδα και από τα πρώτα στην Ευρώπη με εφαρμογή στο κινητό (Pasok App Google Play, App Store) και υποστήριξη της ενεργού συμμετοχής.
Κάνουμε πράξη την αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ενίσχυση της συμμετοχής και της δημοκρατίας σήμερα και με την ψήφο των πολιτών, την πραγματική ψηφιακή μετάβαση της κοινωνίας, αύριο.
-Ανακοίνωση από γραμματέα Τομέα Ψηφιακής Πολιτικής ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, Γιάννη Πάζιο