Ανησυχητικά ποσοστά διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης σε μαθητές

Ανησυχητικά ποσοστά διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης σε μαθητές

Μεγάλη έρευνα σε εκπαιδευτικούς για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου

Προβληματίζουν τα ποσοστά διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης/αποπλάνησης, διαδικτυακού εκφοβισμού και υπερβολικής ενασχόλησης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως δείχνει έρευνα σε 4.400 εκπαιδευτικούς.

Η έρευνα διενεργήθηκε με τη μορφή ανώνυμου online ερωτηματολογίου το Δεκέμβριο του 2022 μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που διοικείται από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», ενώ έλαβαν μέρος 4.400 εκπαιδευτικοί από ολόκληρη τη χώρα και όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.  

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

-9% των εκπαιδευτικών έχει αντιληφθεί  ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης

-6% ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης (δηλαδή ότι απεικονίζεται σε εικόνες ή βίντεο σεξουαλικού περιεχομένου).

Το αντίστοιχο ποσοστό στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι 2% για περιστατικά διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης και 0,5% για περιστατικά διαδικτυακής κακοποίησης.

-43% ότι κάποιος μαθητής/τρια συνομιλεί με αγνώστους στο διαδίκτυο

-26% έχει αντιληφθεί περιστατικό διαδικτυακού εκφοβισμού εντός του σχολείου.

Όσον αφορά στην υπερβολική ενασχόληση, το 65% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας και το 47% της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν εντοπίσει μαθητή/τρια που αντιμετωπίζει πρόβλημα κάποιου βαθμού. 

Σχεδόν οι μισοί εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις που απορρέουν από τη χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές τους, όπως είναι η διαδικτυακή σεξουαλική παρενόχληση/αποπλάνηση ή κακοποίηση, η υπερβολική ενασχόληση και ο διαδικτυακός εκφοβισμός.

Υπερβολική ενασχόληση

Παραπάνω από τους μισούς εκπαιδευτικούς και από τις δυο εκπαιδευτικές βαθμίδες (57% στο γενικό πληθυσμό,  54% στην Πρωτοβάθμια και 60% στη Δευτεροβάθμια) δηλώνουν ότι δεν είναι ενήμεροι για το πώς πρέπει να διαχειριστούν καταστάσεις διαδικτυακής σεξουαλικής αποπλάνησης/κακοποίησης εις βάρος των μαθητών τους.

Εντυπωσιακό είναι το στοιχείο ότι το 65% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το 47% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας έχουν αντιληφθεί ότι κάποιος μαθητής/τρια αντιμετωπίζει πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης. Μάλιστα, σχεδόν το 59% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δηλώνουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι ενήμεροι για το πώς πρέπει να το διαχειριστούν.

Το 44% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το 23% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας δηλώνουν ότι έχει πέσει στην αντίληψή τους μαθητής/τρια να συνομιλεί με αγνώστους στο διαδίκτυο, είτε σε μεγάλο βαθμό είτε σε μικρότερο βαθμό.

Το 26% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας και το 9% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δηλώνουν ότι έχουν γίνει γνώστες περιστατικού διαδικτυακού εκφοβισμού. Και από τις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες η πλειοψηφία (69%) ενημερώθηκε για το περιστατικό από τον ίδιο το μαθητή, ενώ ένα 13% το πληροφορήθηκε από κάποιον άλλον/η μαθητή/τρια.

Μάλιστα, το 42% των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων (39% στην Πρωτοβάθμια και 45% στη Δευτεροβάθμια) δηλώνουν ότι δε γνωρίζουν πώς να διαχειριστούν καταστάσεις διαδικτυακού εκφοβισμού, με την πλειοψηφία αυτών να διδάσκει στο Λύκειο (49%).

Έλλειψη ορίων

Στην ερώτηση ποια είναι τα πιο συχνά προβλήματα που συναντούν σε σχέση με το διαδίκτυο και τα παιδιά, το 68% των εκπαιδευτικών απάντησε την υπερβολική ενασχόληση, ενώ το 59% και το 50% την έλλειψη ορίων από τους γονείς και την έλλειψη επίβλεψης από τους γονείς αντίστοιχα.

Το 79%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, χρησιμοποιεί το διαδίκτυο κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, είτε σε καθημερινή βάση είτε μερικές φορές την εβδομάδα, και μόνο το 2% δεν το χρησιμοποιεί καθόλου για τις ανάγκες του μαθήματος.

Η συντονίστρια του Ελληνικού κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, καθηγήτρια Παρασκευή Φραγκοπούλου, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, επισήμανε ότι αυτά δείχνουν ανησυχητικές τάσεις. Ιδιαίτερα το μεγάλο ποσοστό υπερβολικής ενασχόλησης αποτυπώνει το πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση μετά την πανδημία.

Η υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Κατερίνα Ψαρουδάκη, τονίζει ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται στήριξη, ακόμα περισσότερη ενημέρωση και επιμόρφωση, καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία και ο ρόλος τους είναι καταλυτικός στην εκπαίδευση των παιδιών στην ορθή χρήση του διαδικτύου.

Ασφαλή χρήση ίντερνετ

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο και  παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:

-Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό

-Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με την υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, το διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών

-Μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr) δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου και συνεργάζεται τόσο με την ελληνική Αστυνομία όσο και με την INTERPOL, μέσω του ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE.

Β.Β.