Εκατόν δύο χρόνια από τη γέννηση του ανθρώπου που έχει χαρακτηριστεί ως ο «κορυφαίος» του ελληνικού θεάτρου, του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ολοκληρώνονται στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα οι παραστάσεις που δόθηκαν προκειμένου να τιμηθεί το πρόσωπο του Έλληνα θεατρικού συγγραφέα για τη συμβολή του στις Τέχνες.
Μέσα από τη ματιά του Τάσου Πυργιέρη και τη συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, ο σκηνοθέτης ανέλαβε να παρουσιάσει στην πόλη την παράσταση «Ο Γορίλας και η Ορτανσία» με ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών. Πρόκειται για έργο το οποίο αποτελεί ένα από τα τελευταία κείμενα που έφερε στην τελική τους μορφή ο Ι. Καμπανέλλης.
Από το σύνολο των ηθοποιών που βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα στην Καλαμάτα, κι αυτό το Σαββατοκύριακο παρουσίασαν τις τελευταίες δύο παραστάσεις του παραπάνω έργου, ο Γιώργος Φλωράτος μιλά στο «Θ» για το τι αποκόμισε ο ίδιος από τη συμμετοχή του στη συγκεκριμένη παράσταση, παρουσιάζει τη δική του οπτική για την πόλη στο διάστημα που την έζησε, ενώ σχολιάζει τις πρόσφατες εξελίξεις που φαίνεται να φέρνουν σε «ρήξη» τη σχέση Πολιτείας και καλλιτεχνικού κόσμου της χώρας.
Ας δώσουμε, όμως, το λόγο στον ίδιο:
-Πώς ήταν η πρώτη σας συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕΚ;
Όντως, αυτή ήταν η πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε με το ΔΗΠΕΘΕΚ και ήταν μεγάλη η χαρά μας που βρεθήκαμε στην Καλαμάτα. Η συνεργασία με το τοπικό θέατρο ήταν πολύ ευχάριστη, αφού και οι άνθρωποι εδώ μας πρόσεξαν πολύ.
Στο κομμάτι που αφορά στην παράσταση, η αλήθεια είναι ότι στήθηκε με πολύ γοργούς ρυθμούς, και ήταν πολύ «γρήγορη» για τους συνηθισμένους ρυθμούς που έχουμε γενικά στο θέατρο. Σε αυτό συνέβαλε και το ότι κατεβαίνοντας στην πόλη καταφέραμε μέσα σε δέκα μέρες και στήσαμε την παράσταση. Οι πρόβες είχαν γίνει, βέβαια, νωρίτερα στην Αθήνα, όμως οι άνθρωποι του θεάτρου ήταν πολύ βοηθητικοί και φιλόξενοι, κι αυτό βοήθησε στο να υπάρχει ένα καλό κλίμα κατά τη διάρκεια των παραστάσεων.
-Ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες σας η παράσταση, μιας και βγήκατε «εκτός των τειχών»;
Το κοινό της επαρχίας το είχα αντιμετωπίσει μόνο σε περιόδους που έκανα περιοδεία με καλοκαιρινές παραστάσεις. Δεν είχα συνεργαστεί ξανά με ΔΗΠΕΘΕ σε χειμερινή σεζόν, και ο κόσμος ήταν αρκετά δεκτικός στην προσπάθειά μας. Με χαρά θα συνεργαζόμουν ξανά με το δημοτικό θέατρο της Καλαμάτας, αλλά και με τον Τάσο Πυργιέρη, που ήταν ο σκηνοθέτης της παράστασης.
-Τι αποκομίσατε καλλιτεχνικά από τη συγκεκριμένη παράσταση;
Η κάθε παράσταση είναι μια εμπειρία κι ένα ταξίδι. Αυτό που κρατάω είναι οι ωραίες στιγμές πάνω και κάτω από τη σκηνή με τους συμπαίκτες μου, η καλή σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ μας, μιας και περάσαμε μαζί όλα τα προηγούμενα Σαββατοκύριακα, όπως και το σημερινό. Μέσα από αυτό δημιουργήθηκε μια παρέα ανάμεσά μας, όπως συμβαίνει και γενικότερα, άλλωστε, στο θέατρο, και προσωπικά πιστεύω πολύ στο ότι οι παρέες χτίζουν ωραίες δουλειές!
-Είναι κάτι που ξεχωρίσατε στην πόλη το διάστημα που χρειάστηκε να μείνετε σε αυτή;
Η αλήθεια είναι ότι δεν προλάβαμε να δούμε πάρα πολλά πράγματα, γιατί ερχόμασταν για λίγες ημέρες. Παρ’ όλα αυτά, είδαμε ένα μέρος της Καλαμάτας και το χαρήκαμε, γιατί μας έκανε και πολύ καλό καιρό. Αυτό ήταν βοηθητικό στο να βγούμε, να γνωρίσουμε τις τοπικές γεύσεις, να δούμε όμορφα μέρη και να γνωρίσουμε τον τρόπο που είναι οργανωμένη η πόλη. Δηλαδή, το ότι έχει ποδηλατοδρόμους και άλλες παρόμοιες υποδομές, θεωρώ, την κάνει να μην έχει τίποτα να ζηλέψει από μεγάλα αστικά κέντρα.
Παράλληλα, η περιοχή έχει φυσικό κάλλος και προσφέρεται για διάφορων ειδών εκδρομές τριγύρω, τις οποίες δεν προλάβαμε, δυστυχώς, να αξιοποιήσουμε λόγω χρόνου, όμως σε επόμενη εξόρμησή μας είναι μέρος όπου θέλουμε να επισκεφθούμε η Καλαμάτα. Σίγουρα, πάντως, φεύγουμε από την Καλαμάτα με θετικό πρόσημο γι’ αυτήν, και χαρήκαμε που παρουσιάσαμε αυτή τη δουλειά μας στους ανθρώπους της.
-Το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται αντιδράσεις από πλευράς της κοινωνίας, και δη του καλλιτεχνικού χώρου, σχετικά με την απόφαση της Πολιτείας να μην αναγνωρίζει τις καλλιτεχνικές σπουδές στη χώρα. Παράλληλα, παρατηρούμε οι αντιδράσεις των καλλιτεχνών να οξύνονται μέσω απεργιών, ως έσχατη λύση διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους. Πώς τοποθετήστε γύρω από όλο αυτό;
Δυστυχώς, αυτός είναι ο τρόπος που βλέπει η Πολιτεία τους ηθοποιούς και γενικότερα τους ανθρώπους της Τέχνης. Το ότι θέλουν να υποβαθμίσουν τα πτυχία μας, δείχνει (και) τον τρόπο που μια Πολιτεία αντιλαμβάνεται την Τέχνη. Είμαστε δυναμικοί ως προς αυτό, είμαστε όλοι μαζί και θέλω να πιστεύω ότι θα αποσυρθεί το συγκεκριμένο ΦΕΚ. Θεωρώ ότι ο αγώνας μας είναι δίκαιος και θα προχωρήσει κανονικά όπως έχει ξεκινήσει ήδη. Αυτό που θέλω εγώ, όπως και οι περισσότεροι συνάδελφοι, είναι οι ηθοποιοί να μην αντιμετωπίζονται ως χομπίστες, και δυστυχώς, αυτό υπάρχει σε πολλές εκφάνσεις και εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους από την Πολιτεία και πολλές φορές από παραγωγές κ.λπ.
Είμαστε άνθρωποι που προσπαθούμε να ζήσουμε μέσα από τη δουλειά μας και θέλουμε να αμειβόμαστε με αξιοπρεπείς όρους.
-Ποιοι οι επόμενοι στόχοι σας;
Βρίσκομαι σε γυρίσματα για τη νέα σειρά της ΕΡΤ, που θα κάνει πρεμιέρα το Μάρτιο στην τηλεόραση, με τίτλο «Η Πτώση». Ταυτόχρονα, είμαι σε συζητήσεις για κάποια δουλειά παρακάτω, ενώ δεν έχω κλείσει κάτι σε θέατρο. Πιστεύω όμως ότι, όπως έρχονται πάντα τα πράγματα, θα βρεθεί σίγουρα κάτι αξιόλογο και παρακάτω!
Της Χριστίνας Μανδρώνη