Η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου είναι εφικτή και πραγματοποιήσιμη. Σημείο αναφοράς η πρόταση του Γερμανού καθηγητή του Πανεπιστήμιου της Ζυρίχης, Bernd Scholl (Code Peloponnese), για επαναλειτουργία του δικτύου για τουριστική και εμπορική χρήση.
Σήμερα τα δίκτυα της Πελοποννήσου κατά 60% ανήκουν στη γραμμή κανονικού εύρους (1,435 μ.).
Το δίκτυο Πελοποννήσου (μήκους 971 χλμ.) ήταν το μεγαλύτερο σε μήκος μετρικό δίκτυο της Ευρώπης. Η λειτουργία του διεκόπη το 2011 ως οικονομικά ασύμφορη. Παραμένει σε λειτουργία μόνο η γραμμή Κατάκολο- Πύργος-Ολυμπία, η γραμμή Διακόπτου-Καλαβρύτων και ο Προαστιακός της Πάτρας.
Τα πλέον αξιόλογα σημεία του δικτύου (από τουριστικής απόψεως) είναι ο Σταθμός Αθηνών και τα μεγάλα τεχνικά έργα, όπως η πέτρινη γέφυρα στο Μάναρη, η γέφυρα του Ισθμού Κορίνθου και τα τεχνικά έργα της διαδρομής του Οδοντωτού.
Η πλήρης επαναλειτουργία του δικτύου είναι πολύ δύσκολη λόγω των μεγάλων οικονομικών απαιτήσεων. Επιπροσθέτως, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιδοτεί μετρικά δίκτυα.
Υπάρχει, όμως, η πρόταση του Γερμανού καθηγητή του Πανεπιστήμιου της Ζυρίχης, Bernd Scholl (Code Peloponnese), για επαναλειτουργία του δικτύου για τουριστική και εμπορική χρήση, δηλαδή προέκταση της γραμμής κανονικού εύρους από κάτω Αχαγιά μέχρι Πύργο και επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής από Κόρινθο σε Ναύπλιο με μηχανοστάσιο στην Τρίπολη. Επίσης, μετατροπή πολλών παλαιών σταθμών σε Μουσεία του Αγώνα του 1821.
Η πρόταση επαναφέρθηκε από το Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου και συζητείται από τριμελή Επιτροπή του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Ο υπογράφων με τριακονταετή θητεία στον ΟΣΕ (1972-2002), με μεγάλη συμμετοχή στα κοινά της χώρας και κυρίως στην αναπτυξιακή προσπάθειά της, υποστηρίζει την προσπάθεια ως εφικτή και πραγματοποιήσιμη.
(ΠΗΓΗ: Ecopress)
Του Δημήτριου Παυλόπουλου*
*Ο Δημήτριος Παυλόπουλος είναι μηχανολόγος ηλεκτρολόγος, τ. διευθυντής ΟΣΕ, τ. μέλος Δ.Ε. ΤΕΕ και τ. μέλος Δ.Σ. ΕΛΟΤ