Μια βιωματική επιμόρφωση που σηματοδοτεί έναν κύκλο δημιουργίας σχολικών κήπων στη Μεσσηνία πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο. Με καλεσμένο το φυσικό καλλιεργητή και γεωπόνο Παναγιώτη Μανίκη και κοινή πρωτοβουλία φορέων, η επιμόρφωση διεξήχθη στον κήπο του 13ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας με επιτυχία αλλά και προοπτική. Κι αυτό, γιατί οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πλέον στήριξη για να αναπτύξουν το δικό τους «σχολείο της φυσικής καλλιέργειας».
Στα συμπεράσματα της επιμόρφωσης φάνηκε ότι ο σχολικός κήπος με φυσική καλλιέργεια, που λέγεται και «η καλλιέργεια του να μην κάνεις τίποτα», παρότι θέλει ελάχιστη ανθρώπινη δραστηριότητα σε σχέση με κάθε άλλη μορφή καλλιέργειας, παράγει πολλή τροφή για τον άνθρωπο και βελτιώνει διαρκώς το έδαφος.
Παράλληλα, η φυσική καλλιέργεια, επειδή υποστηρίζεται από μια ολόκληρη φιλοσοφία συνεργασίας του ανθρώπου με τη φύση, προσφέρεται για διαθεματικές περιβαλλοντικές, αλλά και πολιτιστικές και κοινωνικές προσεγγίσεις της σχολικής διδασκαλίας.
Στο μεταξύ, η ανοιχτή πρόσκληση για κάθε εκπαιδευτικό και κάθε σχολική μονάδα που ενδιαφέρεται να δημιουργήσει σχολικό κήπο εξακολουθεί να είναι ανοιχτή. Οι δε εκπαιδευτικοί μπορούν να επικοινωνούν με το sustainability@sch.gr .
Στην επιμόρφωση παρουσιάστηκαν, εκτός από τη φυσική σχολική καλλιέργεια, το δίκτυο «φυτεύω στο σχολείο μου», το «σχολείο κλιματικής ουδετερότητας» και ο ρόλος του «σχολικού υπευθύνου ενεργειακού αποτυπώματος».
Να σημειωθεί πως η επιμόρφωση ήταν μια συνεργασία του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορίας (ΚΕΠΕΑ) Καλαμάτας με το Κέντρο Φυσικής Καλλιέργειας και το 13ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, ενώ πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού δικτύου δράσης «Φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη» (https://drasiyiothesiadedro.blogspot.com/) και του Εκπαιδευτικού Δρυμού Ταϋγέτου (https://taygetos.sch.gr/).