Ολοένα αυξανόμενοι είναι οι χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών
Την άνοιξη του 2019, κι ενώ τα βλέμματα όλης της χώρας ήταν στραμμένα αλλού, έκανε την εμφάνισή του ένα νέο όχημα, το οποίο είχε προλάβει να συστηθεί νωρίτερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ήταν τα ηλεκτρικά πατίνια, που άρχισαν να μονοπωλούν το ενδιαφέρον σε μικρότερο, κυρίως, αλλά και μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό.
Μετά την ταχύτατη εισπήδησή τους στην ελληνική πραγματικότητα, το κενό στη νομοθεσία για τη σωστή χρήση τους επέβαλε τη θέσπιση νομικού πλαισίου, με αποτέλεσμα λίγο αργότερα να ενταχθούν στα Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα).
Ακόμα και σήμερα, όμως, παρότι έχει περάσει αρκετός καιρός, φαίνεται να μην «έχει μεταβολιστεί» πλήρως η υπάρχουσα νομοθεσία, αφού στους ελληνικούς δρόμους εξακολουθεί να επικρατεί σύγχυση ανάμεσα σε πεζούς, οδηγούς ΙΧ και χρήστες ηλεκτρικών πατινιών.
Σε κάθε περίπτωση, η τάση που δείχνει αρκετές πόλεις να εντάσσουν τη μικροκινητικότητα στα μέσα καθημερινής μετακίνησής τους ως μια ευέλικτη και οικολογική επιλογή, έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει τη γνώση για τη σωστή χρήση τους, μπορεί να αποφέρει καρπούς, λύνοντας και όχι δημιουργώντας προβλήματα στους δρόμους, τα πεζοδρόμια και τις πλατείες όλης της χώρας.
Η εικόνα στην Καλαμάτα
Σε τοπικό επίπεδο, τα πρώτα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια εμφανίστηκαν στους δρόμους της Καλαμάτας το φθινόπωρο του 2021. «Η Καλαμάτα ενδείκνυται για τη μικροκινητικότητα, μιας και είναι επίπεδη πόλη, διαθέτει ποδηλατόδρομο, ενώ ακόμα έχει ικανοποιητική απόσταση μεταξύ πλατείας και παραλίας για τη χρήση ενός πατινιού», εξηγεί στο «Θ» ο Νίκος Παναρίτης, ιδιοκτήτης της E-mile, της πρώτης εταιρείας που έφερε ηλεκτρικά πατίνια προς ενοικίαση στην πόλη.
Ο ίδιος, έχοντας ως αφετηρία τη Μονεμβασιά, που αποτελεί και τον τόπο καταγωγής του, επεκτάθηκε σε Γύθειο, Ελαφόνησο και Αθήνα, ενώ όσον αφορά στην επιλογή της Καλαμάτας, αυτό που του κέντρισε το ενδιαφέρον για να εγκαταστήσει μέρος του εξοπλισμού του εδώ ήταν ο αυξημένος τουρισμός, καθώς και η ύπαρξη πολλών φοιτητών.
«Θεωρώ ότι η πόλη διαθέτει μια σωστή βάση για την ανάπτυξη της μικροκινητικότητας, όμως χρειάζεται λίγη παραπάνω οργάνωση ως προς τα σημεία που κινούνται και, τελικά, σταθμεύουν τα πατίνια», εξηγεί ο κ. Παναρίτης μιλώντας για το παράδειγμα της Καλαμάτας και τον τρόπο χρήσης τους από τον κόσμο.
Και προσθέτει: «Κάνουμε μεγάλη προσπάθεια, σε συνεννόηση με τις τοπικές Αρχές, να βάλουμε κάποια όρια στη χρήση τους, αφού ακόμα φαίνεται ότι και ο κόσμος δε γνωρίζει απόλυτα πώς μπορεί να τα χρησιμοποιήσει με σωστό τρόπο προς όφελός του».
Η (ορθή) χρήση τους
Ζητώντας του να μας περιγράψει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ένας χρήστης προκειμένου να τηρήσει όλους τους προβλεπόμενους όρους και να κινηθεί εύκολα με πατίνι στην πόλη, εξηγεί: «Αρχικά ο ενδιαφερόμενος κάνει λήψη της εφαρμογής από την εταιρεία στο κινητό του, ενώ, για να εξασφαλίσουμε ότι η χρήση του πατινιού θα γίνεται μόνο από άτομα άνω των 16 ετών, όπως προβλέπεται από την πρόσφατη νομοθεσία, έχει γίνει πρόβλεψη από εμάς για πληρωμή του ποσού ενοικίασης μέσω κάρτας.
Στη συνέχεια ο κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα να βλέπει σε πραγματικό χρόνο το χάρτη της πόλης από την οθόνη του κινητού του, στον οποίο έχουν προσαρμοστεί πράσινες και κόκκινες διαδρομές. Οι πράσινες είναι εκείνες στις οποίες επιτρέπεται ελεύθερα η διέλευσή του, με ανώτατο όριο ταχύτητας στα 25 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ οι κόκκινες (όπως είναι η περιοχή γύρω από το ποτάμι ή το νέο δημαρχείο) σηματοδοτούν την απαγόρευση κίνησής του από και προς αυτά τα σημεία».
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε περίπτωση που κινηθεί κάποιος σε κόκκινη διαδρομή, αυτόματα ενεργοποιείται μια ηχητική προειδοποίηση που αποτρέπει τον οδηγό να συνεχίσει, ενώ το πατίνι αρχίζει προοδευτικά να μειώνει την ταχύτητά του, χωρίς όμως να «σβήσει» στη μέση της διαδρομής.
«Σε αυτή την κίνηση προχωρήσαμε, αφού είναι δεδομένο ότι το πατίνι δεν μπορεί να κινείται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, ενώ μέσω του χάρτη που παρέχεται στην εφαρμογή για τη λειτουργία ενός πατινιού δεν επιτρέπουμε την κίνηση σε σημεία της πόλης που μπορεί να φέρουν σε κίνδυνο οποιονδήποτε, όπως είναι και η κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, όπου αυτόματα το μέγιστο όριο ταχύτητας “πέφτει” στα 10 χιλιόμετρα την ώρα», προσθέτει.
Από την άλλη πλευρά, αναφερόμενος στο κατά πόσο ο κόσμος της Καλαμάτας και οι επισκέπτες σε αυτήν επιλέγουν να προχωρήσουν σε ενοικίαση ενός πατινιού, δηλώνει ευχαριστημένος από τη μέχρι στιγμής κίνηση.
Κάνοντας λόγο για τα μελλοντικά του σχέδια, ο κ. Παναρίτης αναφέρει: «Για λόγους αναβάθμισης και ασφάλειας εξελισσόμαστε κι εμείς, αφού σε λίγα χρόνια δε θα υπάρχει πατίνι που να μην έχει ενσωματωμένο φλας! Αυτή την περίοδο δραστηριοποιούμαστε ώστε να παρέχουμε ως εταιρεία κράνη για τους χρήστες, όμως αυτό ακόμα αποτελεί πρόβλημα, καθώς παρατηρούνται ορισμένες φθορές ή κλοπές.
Επόμενο βήμα είναι να μπει αισθητήρας σε κάθε πατίνι, έτσι ώστε να αποτρέπεται η χρήση του από δύο άτομα ταυτόχρονα, αφού κι αυτό είναι κάτι που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους επιβαίνοντες ή τρίτους».
Βασικό ζητούμενο, όμως, είναι η ομαλή συνύπαρξη των πατινιών με τους πεζούς και τους άλλους οδηγούς δίκυκλων ή ΙΧ οχημάτων. «Πέραν της τήρησης των όρων που αναφέρονται στο χρήστη κατά την ενοικίαση του εξοπλισμού, είναι αναγκαία η γνώση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας για να αποτρέπεται κατά το δυνατό η αλόγιστη χρήση των πατινιών» σημειώνει κλείνοντας ο κ. Παναρίτης.
Της Χριστίνας Μανδρώνη