Την ώρα που η Τραγωδία των Τεμπών μαυρίζει τις ψυχές όλων μας και τα αναπάντητα «γιατί» προκαλούν, δικαίως, την οργή των συμπολιτών μας, την ώρα που ο θρήνος από τις μαυροφορεμένες μάνες ακούγεται σε ολόκληρη την Ελλάδα, την ώρα αυτή διάλεξε ο κ. Τσίπρας για να εμφανιστεί σε μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι και να καπηλευτεί προεκλογικά το τρομερότερο δυστύχημα της χώρας.
Τη στιγμή που οι πολίτες απαιτούν αλήθειες και ανάληψη ευθυνών, ο κ. Τσίπρας ισχυρίστηκε ότι όλα έγιναν σωστά επί των ημερών του κι ότι το 2019 παρέδωσε ένα σιδηρόδρομο στον οποίο όλα λειτουργούσαν καλά.
Για να υποστηρίξει, δε, τους ισχυρισμούς του χρησιμοποίησε σειρά ψεμάτων. Τα ίδια που χρησιμοποίησε και ο υπουργός του κ. Σπίρτζης.
-Ψέμα 1: «Παραδώσαμε το 68% του έργου»
-Αλήθεια 1: Η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014 από την κυβέρνηση Σαμαρά, ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί ως το 2016, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση ενός, όχι πάνω από 18%, ποσοστού, που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευαστεί. Το 2017 σταματά η εφαρμογή της σύμβασης, γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη. Το περίφημο 68% αναφέρεται σε ποσοστά απορρόφησης των χρηματοδοτήσεων και όχι σε λειτουργικά τμήματα τα οποία παραδόθηκαν.
-Ψέμα 2: «Στη Λάρισα υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς. Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν»
-Αλήθεια 2: Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε πλήρως από το Νοέμβριο του 2022. Το 2017, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έκλεισε ο τοπικός σταθμός σηματοδότησης στη Λάρισα. Η τηλεδιοίκηση ήταν ενεργή, όμως, σύμφωνα με έγγραφο του ΟΣΕ, δε λειτουργούσε, δεν τους επέτρεπε να δουν τίποτα, πλην ενός πολύ μικρού τμήματος, μέχρι την πυρκαγιά του 2019, οπότε και καταστράφηκε.
Ο νέος τοπικός σταθμός παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ το Νοέμβριο του 2022. Άρα ο σταθμάρχης, όπως έχουν βεβαιώσει όλοι με επιτόπια έρευνα, θα μπορούσε και να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία και να δει το τρένο για 5,5 χιλιόμετρα. Δεν έκανε τίποτα από τα δύο.
-Ψέμα 3: «Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό»
-Αλήθεια 3: Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τους πίνακες υπηρεσίας για να το διαπιστώσει. Υπάρχουν τρεις βάρδιες στις οποίες επιμερίζεται το έργο. Το ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι ο προϊστάμενος είναι εκείνος που καθορίζει τις βάρδιες. Άρα;
-Ψέμα 4: «Υπήρχε σύστημα στην Καρόλου με το οποίο μπορούσες να δεις πού ήταν το κάθε τρένο»
-Αλήθεια 4: Στην πραγματικότητα, υπήρχε ένα σύστημα GPS (Τζι Πι Ες), το οποίο όμως δεν έδειχνε σε ποιες ράγες κινείται το τρένο, αλλά απλά το στίγμα της τοποθεσίας του. Άρα, όταν υπάρχουν δύο γραμμές, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, δε θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να δει αν κινείται στη σωστή ή στη λανθασμένη γραμμή.
Είναι ευθύνη όλων μας το δυστύχημα των Τεμπών να μην ξανασυμβεί. Το βαθύ αναχρονιστικό κράτος που αντιστέκεται στον εκσυγχρονισμό, την αξιολόγηση, τη συνεχή επιμόρφωση των στελεχών του Δημοσίου πρέπει να αποτελέσει μια θλιβερή μνήμη.
Ποτέ ξανά!
Της Πιπίνας Π. Κουμάντου
Δικηγόρου, πολιτευτή Ν.Δ.