Αλέξης Χαρίτσης στο «Θ»: «Η Μεσσηνία δεν αντέχει ακόμα μία χαμένη 4ετία»

Αλέξης Χαρίτσης στο «Θ»: «Η Μεσσηνία δεν αντέχει  ακόμα μία χαμένη 4ετία»

«Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ είναι πλήρως κοστολογημένο. Αν δε στηριχθούν όσοι πλήττονται σήμερα από την κρίση, δεν μπορεί να υπάρξει μέλλον για την ελληνική οικονομία» σημειώνει ο υποψήφιος βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης, σε συνέντευξή του στο «Θ».

«Η Ν.Δ. έχει κοστολογήσει το δικό της πρόγραμμα; Πώς μπορεί να πάρει κανείς στα σοβαρά μια κυβέρνηση και ένα κόμμα που επιχειρεί να εξαγοράσει την ψήφο των πολιτών και κυρίως των νέων, πλειοδοτώντας σε παροχές λίγες μέρες πριν από τις εκλογές;» διερωτάται ο κ. Χαρίτσης.

Αναφερόμενος ειδικότερα στα θέματα της Μεσσηνίας, κάνει λόγο για μια χαμένη 4ετία, αν και βρήκε έτοιμες μελέτες σε πολλά και σημαντικά έργα, ενώ απαξιώθηκε γενικότερα η τοπική ανάπτυξη.

Η κυβέρνηση σας κατηγορεί για προεκλογική παροχολογία όσον αφορά στις ανακοινώσεις σας για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 880 ευρώ και τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Επίσης, κοστολογείτε το πρόγραμμα σας στα 22 δισ. ευρώ την τετραετία, ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι δεν μπορούν να δοθούν πάνω από 10 δισ. Τι απαντάτε σε αυτό;

Στις σημερινές συνθήκες της παρατεταμένης πληθωριστικής κρίσης και της έκρηξης των τιμών στα βασικότερα είδη διαβίωσης των πολιτών (ενέργεια, καύσιμα, τρόφιμα, στέγαση), η στήριξη του εισοδήματος αποτελεί για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρώτη προτεραιότητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, ο μέσος πραγματικός μισθός στην Ελλάδα μειώθηκε το 2022 κατά 7,5%. Η αύξηση, λοιπόν, του κατώτατου μισθού και η τιμαριθμική αναπροσαρμογή του είναι αναγκαία μέτρα για την αναπλήρωση του εισοδήματος που έχουν χάσει οι εργαζόμενοι. Είναι ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης και την ίδια στιγμή ενίσχυσης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών. Πρόκειται για χρήματα που θα επιστρέψουν στην οικονομία μέσω της κατανάλωσης.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. θα έπρεπε πριν κρίνει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να απολογηθεί για την πρωτοφανή αποτυχία της δικής της πολιτικής. Αρχικά αδιαφόρησε για την κρίση. Στη συνέχεια προχώρησε σε ένα αποσπασματικό πρόγραμμα επιδομάτων, που όχι μόνο δεν έφερε αποκλιμάκωση των τιμών, αλλά έθρεψε την ακρίβεια και την κερδοσκοπία. Τώρα, επιστρέφει στη λογική των «λεφτόδεντρων». Προφανώς τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι πεπερασμένα.

Υπάρχουν, όμως, δυνατότητες για μια πολιτική που θα έχει ως στόχο την προστασία της κοινωνίας μέσα από το τρίπτυχο: αύξηση μισθών, μείωση τιμών και ρύθμιση χρεών. Γιατί όλα συνδέονται. Δεν μπορούμε να έχουμε αύξηση μισθών με τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όμως, για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους και την εστιασμένη μείωση των έμμεσων φορολογικών υποχρεώσεων, η πραγματική οικονομία θα πάρει βαθιά ανάσα.

Η κυβέρνηση θριαμβολογεί για την εκτίναξη επενδύσεων, αλλά και την υψηλότερη απορροφητικότητα στην Ευρώπη των πόρων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Τι απαντάτε ως ο αρμόδιος τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ;

Τα υποτιθέμενα επενδυτικά ρεκόρ της κυβέρνησης Μητσοτάκη αφορούν πρωτίστως τοποθετήσεις κεφαλαίων με πολύ χαμηλό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία: συγχωνεύσεις, ιδιωτικοποιήσεις και αγοραπωλησίες ακινήτων. Οι επενδύσεις σε νέες παραγωγικές μονάδες μειώθηκαν κατά 14% το 2021 και ακόμη περισσότερο το 2022.

Όσο αφορά στους κοινοτικούς όρους, εκεί μιλάμε για πλήρη αντιστροφή της πραγματικότητας. Τα επίσημα συγκριτικά στοιχεία απορρόφησης του ΕΣΠΑ δείχνουν την Ελλάδα στην 8η και όχι στην 1η θέση. Ενώ μέχρι και το τέλος του 2022 οι πραγματικές πληρωμές μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης μόλις που αγγίζουν το 4% των διαθέσιμων πόρων. Ακόμη πιο κρίσιμο είναι να δούμε ποιους τελικά αφορούν αυτά τα κονδύλια. Δυστυχώς, το νέο ΕΣΠΑ αφορά μόλις το 6,5% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ περισσότερο από το 90% των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν εγκριθεί αφορούν αποκλειστικά και μόνο μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Την ώρα που οι επιχειρήσεις, η βιομηχανία, η τοπική αυτοδιοίκηση και ο αγροτικός τομέας χρειάζονται όσο ποτέ στήριξη και χρηματοδότηση, παραμένουν για την κυβέρνηση Μητσοτάκη ο μεγάλος χαμένος των χρηματοδοτήσεων.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι πρωτίστως παραγωγικό. Στοχεύουμε, λοιπόν, στην αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου, επιδιώκοντας βιώσιμες, παραγωγικές επενδύσεις, που αναβαθμίζουν το σύνολο της οικονομίας. Προς τούτο, δεσμευόμαστε για την ανακατεύθυνση των κοινοτικών πόρων προς τη μικρομεσαία επιχείρηση, προς καινοτόμα επιχειρηματικά σχήματα, προς την Περιφέρεια, που απουσιάζει πλήρως από το σχεδιασμό της σημερινής κυβέρνησης.

-Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Καλαμάτα ο κ. Μητσοτάκης υπέγραψε τη σύμβαση για τον πολύπαθο οδικό άξονα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος- Μεθώνη. Εσείς μιλήσατε για χαμένη 4ετία για τη Μεσσηνία και έργα εικονικής πραγματικότητας. Θέλετε να μας το εξηγήσετε;

Νομίζω ότι όταν μιλάμε πλέον για την ανικανότητα του επιτελικού κράτους του κ.

Μητσοτάκη πρέπει να αναφέρουμε το «παράδειγμα της Μεσσηνίας».

Και εξηγούμαι:

-Μετά 4 χρόνια απραξίας και παλινωδιών και χωρίς να πέσει ούτε ένα μέτρο άσφαλτος στο έργο Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, έργο που παραδόθηκε δημοπρατημένο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019, ο απερχόμενος πρωθυπουργός κατάφερε να στήσει άλλη μια φιέστα για την υπογραφή μιας σύμβασης, χωρίς κανέναν ορίζοντα έναρξης εργασιών για την κατασκευή του.

-Μετά 4 χρόνια ο άλλος σημαντικός οδικός άξονας του νομού, Καλό Νερό – Τσακώνα, που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε παραδώσει με εγκεκριμένες μελέτες οδοποιίας και περιβαλλοντολογικών όρων, βρίσκεται εκτός πλάνων, παρά το ομόθυμο αίτημα κατοίκων, φορέων και αυτοδιοίκησης για την αναγκαιότητα της κατασκευής του.

-Μετά 4 χρόνια το πολύπαθο Φιλιατρινό Φράγμα, που υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και παραδόθηκε με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και έτοιμες μελέτες για την κατασκευή των αναγκαίων αρδευτικών έργων, παραμένει αναξιοποίητο.

-Μετά 4 χρόνια και παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη ήδη από το 2019, η σημαντικότερη πύλη υποδοχής επισκεπτών της Μεσσηνίας (σ.σ. το αεροδρόμιο Καλαμάτας) παραμένει αναξιοποίητη, με σημαντικά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των χιλιάδων επιβατών και έλλειψη βασικών υποδομών.

Πέρα από τα μεγάλα έργα υποδομών που παρέμειναν στάσιμα, οι πολίτες της Μεσσηνίας γνωρίζουν πολύ καλά ότι κατά την τετραετία Μητσοτάκη υποβαθμίστηκε η καθημερινότητά τους και απαξιώθηκε η τοπική ανάπτυξη.

Η ακατανόητη απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να καταργήσει το κατά γενική παραδοχή επιτυχημένο πρόγραμμα χρηματοδότησης των Δήμων, «Φιλόδημος», που δημιούργησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, άφησε την τοπική αυτοδιοίκηση στην τύχη της.

Υποστελεχωμένη, με ανεπαρκέστατη χρηματοδότηση και αδυναμία κάλυψης βασικών αναγκών σε μελέτες και έργα. Ενώ, παρά τις αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, οι δομές υγείας της Μεσσηνίας, νοσοκομεία και κέντρα υγείας, υποβαθμίστηκαν και απαξιώθηκαν σε πρωτοφανή βαθμό, οδηγώντας το σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στην περιοχή μας και τους εργαζομένους σε αυτό στα όρια της επιβίωσης.

-Το δημογραφικό πρόβλημα και η ερημοποίηση της υπαίθρου είναι για πολλούς το σημαντικότερο ζήτημα που απασχολεί σήμερα το νομό μας. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι αιτίες και πώς μπορεί να λυθεί;

Η δημογραφική πορεία είναι αποκαρδιωτική. Στη χώρα μας συνολικά, αλλά και στο νομό μας ακόμα περισσότερο. Η συνολική μείωση πληθυσμού στη Μεσσηνία είναι τριπλάσια του πανελλαδικού μέσου όρου. Με την εξαίρεση του Δήμου Καλαμάτας που εμφανίζει μικρή αύξηση στον αστικό ιστό, η κατάσταση στους υπόλοιπους Δήμους του νομού είναι τραγική, με τη μείωση του πληθυσμού να κυμαίνεται μεταξύ 16% και 24% μέσα σε μια δεκαετία. Ακόμα χειρότερα, η πληθυσμιακή συρρίκνωση συνοδεύεται από γήρανση του πληθυσμού και εγκατάλειψη της υπαίθρου.

Οι αιτίες πολλές. Η εκτίναξη του κόστους της αγροτικής παραγωγής λόγω της ακρίβειας στις πρώτες ύλες και η ανεπάρκεια στήριξης στο ολοένα και μεγαλύτερο στραγγαλισμό των εισοδημάτων μικρών και μεσαίων αγροτών και κυρίως των νέων, οδηγούν στην εγκατάλειψη ή τη μείωση των καλλιεργήσιμων εδαφών. Οι χωρίς σχεδιασμό συγχωνεύσεις ή και το κλείσιμο σχολικών μονάδων στην περιφέρεια, η ανεπάρκεια δομών εξυπηρέτησης των πολιτών στους περιφερειακούς Δήμους και στις απομακρυσμένες κοινότητες, δημιουργούν ένα ολοένα διογκούμενο κύμα φυγής, κυρίως των νέων, προς τα αστικά κέντρα. Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν πρέπει προφανώς να αποτελέσει ένα ακόμη πεδίο στείρων κομματικών αντιπαραθέσεων, αλλά μέσα από γόνιμο διάλογο να οδηγηθούμε σε μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια, καθώς έχουμε ήδη θέσει στο πρόγραμμά μας το δημογραφικό ως μία από τις 6 εθνικές προτεραιότητες. Με τις προτάσεις μας για την ενίσχυση της παραγωγικής δραστηριότητας βάσει των ιδιαιτεροτήτων κάθε περιοχής, την αναβάθμιση κοινωνικών υποδομών και δημόσιων λειτουργιών, την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση βιώσιμων επενδύσεων και τη μετεγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στην ύπαιθρο, την ολοκλήρωση κρίσιμων έργων υποδομών, την αναζωογόνηση της πολιτιστικής δημιουργίας και της αθλητικής δραστηριότητας, διαμορφώνουμε το πλαίσιο της στρατηγικής που μπορεί να μας βγάλει από το δημογραφικό τέλμα στο οποίο οδηγούμαστε σήμερα.

Α.Π.