Στην 35η εβδομάδα εφαρμογής εισήλθε χθες ο θεσμός του «καλαθιού του νοικοκυριού», θεσμός που αμφισβητήθηκε έντονα κυρίως από την αγορά, αλλά που τελικά αποτέλεσε το βασικό εργαλείο της προηγούμενης κυβέρνησης για την καταπολέμηση της ακρίβειας στα είδη παντοπωλείου.
Το εάν αυτή θα είναι και η τελευταία εβδομάδα εφαρμογής του «καλαθιού», βάσει και όσων προβλέπει η κείμενη νομοθεσία, που καθορίζει την 30ή Ιουνίου ως την τελευταία ημέρα ισχύος του μέτρου, μένει να το δούμε τις επόμενες ημέρες. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες της «Καθημερινής», το θέμα αυτό συζητήθηκε χθες το απόγευμα κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και με τη συμμετοχή των υφυπουργών και των γενικών γραμματέων του υπουργείου. Κατά τη σύσκεψη παρουσιάστηκαν τα δεδομένα από την εφαρμογή του μέτρου, προκειμένου να ληφθούν υπόψη για τις οριστικές αποφάσεις σε σχέση με το μέλλον του «καλαθιού». Ενα, πάντως, από τα πιθανά σενάρια είναι η άτυπη παράταση του μέτρου και μετά την 4η Ιουλίου (σ.σ. τότε ολοκληρώνεται η εβδομάδα εφαρμογής, καθώς τα προϊόντα και οι τιμές ανανεώνονται κάθε Τετάρτη), ειδικά μάλιστα καθώς συνεχίζεται η ακρίβεια στα τρόφιμα, με τον ίδιο τον πρωθυπουργό να κάνει χθες σχετική αναφορά στο πρόβλημα αυτό στη διάρκεια της εισαγωγικής του τοποθέτησης στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο της νέας κυβέρνησης.
Υψηλόβαθμος παράγοντας κορυφαίας αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που μίλησε στην «Καθημερινή», ανέφερε ότι εάν ζητηθεί από το υπουργείο η άτυπη συνέχιση του μέτρου, η αλυσίδα θα ανταποκριθεί θετικά. Ο ίδιος εκτίμησε ότι το ίδιο θα πράξουν και οι υπόλοιπες αλυσίδες. Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού», όπως και το μέτρο επιβολής πλαφόν στο περιθώριο κέρδους μπορούν να παραταθούν μόνο με νέο νόμο και όχι με απλή υπουργική απόφαση.
Το μέτρο του «καλαθιού», πάντως, το οποίο ξεκίνησε στις 2 Νοεμβρίου 2022, αντιμετωπίστηκε με έντονες αντιδράσεις από την αγορά και κυρίως τη βιομηχανία παραγωγής επώνυμων τροφίμων, καθώς προκάλεσε σημαντική αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Κι αυτό διότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να εμφανίσουν πιο ανταγωνιστικά «καλάθια», ειδικά καθώς η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αναδείκνυε κάθε εβδομάδα τον νικητή, την αλυσίδα δηλαδή με το φθηνότερο «καλάθι», έβαλαν σε αυτά πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) για την επίδραση του «καλαθιού» στα μερίδια αγοράς. Στο σύνολο των κατηγοριών προϊόντων που συμμετείχαν στο «καλάθι», το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας από 17,8% το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2022 διαμορφώθηκε σε 19,6% το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Η αύξηση μάλιστα σε επιμέρους κατηγορίες από αυτές που συμμετείχαν στο «καλάθι» ήταν πολύ μεγαλύτερη. Ετσι, το μερίδιο αγοράς του φρέσκου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε από 11,7% σε 17,9%, του αγελαδινού γιαουρτιού από 11,7% σε 17,7%, του αλευριού για όλες τις χρήσεις σε 26,1% από 21,2% και των μακαρονιών σε 21,4% από 18,6%.
Πηγή: moneyreview.gr