Το στεγαστικό πρόβλημα στην Καλαμάτα, και όχι μόνο, καλά κρατεί, χωρίς να λαμβάνεται, από ό,τι φαίνεται, πρόνοια για την αντιμετώπισή του. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, με την αλματώδη αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, το πρόβλημα γίνεται ολοένα και εντονότερο, κάτι που αποδεικνύεται και από τους αριθμούς.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών AirDNA, η οποία αναλύει τα δεδομένα από τις πλατφόρμες του Airbnb και του Vrbo, επαγγελματικό χαρακτήρα αποκτά πλέον ένα σημαντικό ποσοστό της δραστηριοποίησης στον τομέα των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Καλαμάτα.
Σύμφωνα με μια σειρά από έρευνες, στις μεγάλες πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εντοπίζεται, όπως αναμενόταν, ο μεγαλύτερος αριθμός των ενοικιαστηρίων, ενώ αμέσως επόμενες πόλεις είναι η Καλαμάτα και ο Βόλος.
Ο υψηλός ανταγωνισμός, η ανάγκη για συνεχείς επενδύσεις στα ακίνητα, ώστε να ξεχωρίζουν μεταξύ των υπολοίπων, η αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων προώθησης και εν γένει η επαγγελματική διαχείριση, θεωρούνται πλέον βασικά συστατικά για την επιτυχή αξιοποίηση ενός ακινήτου μέσω των ψηφιακών πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Μία σύγκριση, όμως, μεταξύ των δύο μορφών μίσθωσης μας δείχνει άλλα. Ακόμα κι αν τα έσοδα είναι παραπλήσια (μεταξύ βραχυχρόνιας και μακροχρόνιας μίσθωσης), και πάλι η μακροχρόνια μίσθωση είναι σαφώς πιο αποδοτική.
Καταρχάς, στην περίπτωση της μακροχρόνιας μίσθωσης ο ιδιοκτήτης δεν επωμίζεται σημαντικά έξοδα, όπως π.χ. οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ (τηλεφωνία-Internet, ηλεκτρικό ρεύμα και ύδρευση), αλλά και κοινόχρηστα, κάτι που δεν ισχύει στη βραχυχρόνια μίσθωση.
Επιπλέον, στη βραχυχρόνια μίσθωση απαιτείται πλέον η αφιέρωση σημαντικού προσωπικού χρόνου από τον ιδιοκτήτη, προκειμένου να αποδώσει ένα ακίνητο. Επειδή αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, αρκετοί ιδιοκτήτες προτιμούν τελικά τη λύση της ανάθεσης της διαχείρισης του ακινήτου σε κάποιον επαγγελματία. Αυτός θα αναλάβει όλες τις σχετικές υπηρεσίες (φωτογράφιση, προώθηση, καθαρισμός, υποδοχή επισκεπτών κ.τ.λ.) και αφού κρατήσει τη σχετική προμήθεια (περίπου 15%-20% των εσόδων), θα πληρώσει τη διαφορά στον ιδιοκτήτη.
Με βάση τα στοιχεία της AirDNA, από το 2019 μέχρι σήμερα, τη μεγαλύτερη αύξηση σημειώνουν οι αγγελίες (από έναν διαχειριστή/ιδιοκτήτη) 6-20 καταλυμάτων. Το μερίδιο της εν λόγω κατηγορίας έχει σήμερα αυξηθεί σε 15% πανελλαδικά από 11%.
Παράλληλα, μια σημαντική εξέλιξη αφορά στη μεγαλύτερη διείσδυση των εταιρειών επαγγελματικής διαχείρισης ακινήτων. Εταιρείες που διαχειρίζονται πάνω από 21 ακίνητα, αποτελούν το σήμερα το 21% των καταχωρήσεων, έναντι 16% το 2019. Κάποιες εξ αυτών διαχειρίζονται και ιδιόκτητα ακίνητα, αλλά και ακίνητα τρίτων ιδιοκτητών, ενώ άλλες εταιρείες του κλάδου εστιάζουν στην αποκλειστική διαχείριση ακινήτων τρίτων.
Πλέον, όμως, συντελούνται και άλλες μεταβολές στον κλάδο. Μία εξ αυτών αφορά στη σύσταση εταιρειών για τη διαχείριση των ακινήτων. Ακόμα και αν πρόκειται για μεμονωμένο ιδιοκτήτη με ένα, ή δύο ακίνητα, όλο και περισσότεροι αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι είναι πιο συμφέρον να συστήσουν κάποια ατομική επιχείρηση, ή ΙΚΕ, προκειμένου να διαχειρίζονται μέσω εκείνης τη σχετική δραστηριότητα.
Πέραν, όμως, της δυνατότητας να εκπίπτουν δαπάνες στο προσεχές διάστημα, η δραστηριοποίηση μέσω εταιρείας και όχι ως ιδιώτης θα καταστεί σχεδόν μονόδρομος λόγω της επικείμενης επιβολής ΦΠΑ σε όλα τα έσοδα που προκύπτουν από τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Πρόκειται για ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία θα υιοθετηθεί τα επόμενα χρόνια από όλα τα κράτη-μέλη. Η ύπαρξη εταιρείας θα είναι βασικό πλεονέκτημα για την έκπτωση ΦΠΑ, αλλά και την απόδοσή του, ακόμα και μέσω των ίδιων των πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Μια «θάλασσα» Airbnb
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ενοικιαστηρίων στην Ελλάδα, αυτός ξεπερνά τις 100 χιλιάδες, όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Καθημερινή», ο CEO της Airbnb, Τζιάκομο Τροβάτο. Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του AirDNA, παρατηρείται ότι τα ενεργά ενοικιαστήρια στην Ελλάδα είναι μειωμένα αυτή τη στιγμή, σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2022, γεγονός αναμενόμενο, καθώς πολλοί ενοικιαστές λειτουργούν τα καταλύματά τους μόνο κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.
Ως προς τη γεωγραφική κατανομή των καταχωρήσεων, ο χάρτης των νησιών και των εκεί ενοικιαστηρίων αποτυπώνει τη δημοφιλία της συγκεκριμένης επιχειρηματικής πρακτικής στη νησιωτική χώρα.