Στα κάγκελα βρίσκονται οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες της Μεσσήνης και της Ανάληψης, καθώς, σύμφωνα με τα σχέδια του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος, απαξιώνονται από τις απαλλοτριώσεις επιχειρήσεις, ενώ η κατασκευή του οδικού άξονα απαλλοτριώνει αρκετά σπίτια.
Δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν από το υπουργείο τα σημεία που έχουν επισημάνει και ζητήσει, αλλά σύμφωνα με το σχέδιο καταστρέφονται ακόμα περισσότερο οι επιχειρήσεις τους και τα ακίνητά τους. Ο Δήμος Μεσσήνης και ο δήμαρχος Γ. Αθανασόπουλος έχει πει όχι στο δρόμο, βάζοντας 11 σημεία τα οποία είναι σημαντικά για το Δήμο Μεσσήνης και τους ιδιοκτήτες, γιατί το υπουργείο δεν ακούει την τοπική κοινωνία και προχωρά σε λανθασμένες ενέργειες.
Ο δήμαρχος Μεσσήνης εμμένει σε αυτά τα 11 σημεία; Nα τοποθετηθεί δημοσίως, όπως και οι βουλευτές του Νομού Μεσσηνίας άπαντες. Ο κύριος περιφερειάρχης δε συμφωνεί με το δρόμο αυτό, αλλά με τη χάραξη της παραλίας.
Είναι ένα έργο το οποίο είναι πολύ προβληματικό με τον τρόπο που πάει να γίνει. Θα φανεί, όταν θα πάνε να γίνουν οι μελέτες.
Θα επικαλεστούμε, όμως, την άποψη του πλέον αρμόδιου για το ζήτημα, του προϊστάμενου της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως την εξέφρασε γραπτώς προς το γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών το Φεβρουάριο του 2020. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο υπ’ αρ. πρωτ. ΔΟΥ/ 693/14.02.2020 έγγραφό του (σελίδα 6) ο διευθυντής της ΔΟΥ, από τη συγκριτική αξιολόγηση της παραλιακής χάραξης και την πρόταση βελτίωσης της υφιστάμενης εθνικής οδού 82 στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος προκύπτουν 13 πλεονεκτήματα της παραλιακής χάραξης, τα οποία δεν αναφέρω, διότι τα έχει αναφέρει λεπτομερώς ο βουλευτής Μεσσηνίας, Μίλτος Χρυσομάλλης.
Η Μεσσηνία εισήλθε σε ένα λαβύρινθο προβλημάτων σε σχέση με την αναγκαία ανάπτυξη της κατασκευής του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος- Πύλος – Μεθώνη και την επιλογή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και του κ. Σπίρτζη και Δέδε να ακυρώσουν την παραλιακή χάραξη. Αλλά και σε συνεννόηση του τότε δημάρχου Μεσσήνης Γ.Τσώνη.
Όλοι θέλουμε την κατασκευή του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη. Όλοι θέλουμε την καλύτερη λύση για τη Μεσσηνία, τεχνικά και οικονομικά, χωρίς τακτικισμούς.
Η δημοσιοποίηση της χάραξης του κτηματολογίου στον οδικό άξονα Καλαμάτα- Ριζόμυλος μας επιφύλαξε δυσάρεστες εκπλήξεις. Η νυν Δημοτική Αρχή φέρει ευθύνη, διότι έθεσε 11 γνωμοδοτικά σημεία στη μελέτη του δρόμου, τα οποία ουδέποτε διεκδίκησε ή απαίτησε να γίνουν αποδεκτά από το υπουργείο.
Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή κρίθηκε στις εκλογές του 2019 για το σχέδιο αυτό με όλα τα παρατράγουδα που επακολούθησαν. Τι λέει τώρα ο κύριος Τσώνης για τη χάραξη του δρόμου, συμφωνεί να απαλλοτριωθούν σπίτια και επιχειρήσεις (ή ο βασιλιάς κρύβεται);
Τι λένε οι υπόλοιπες παρατάξεις της αντιπολίτευσης του Δήμου Μεσσήνης;
Αυτή τη στιγμή, δυστυχώς, φαίνεται να υπάρχουν ιδιοκτήτες που δε γνωρίζουν ότι χάνονται τα σπίτια τους και οι περιουσίες τους, δεν έχουν ενημερωθεί ακόμα, ενώ έχουν έρθει τα σχέδια στο κτηματολογικό γραφείο. Παρότι η «ευθεία είναι η συντομότερη οδός», επιλέγεται η τεθλασμένη, γιατί;
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του υπάρχοντος σχεδίου είναι προφανώς η αποφυγή καταβολής υψηλών αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες και τους αναγκάζουν σε ένα μεγάλο δικαστικό αγώνα, που θα κρατήσει χρόνια, αλλά και μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις.
Σε πολλές περιπτώσεις γίνεται μη απαλλοτρίωση οικιών και άλλων κτισμάτων (καταστημάτων βιοτεχνών, ελαιοτριβείο και εργοστασίου ξυλείας), αλλά όλου του σχεδόν περιβάλλοντος χώρου αυτών, με τρόπο όμως που ακυρώνει τη βιωσιμότητα και την ουσιαστική ύπαρξή τους. Τα καθιστά μη λειτουργικά, χωρίς όμως αποζημιώνει, αφού εν τέλει δεν απαλλοτριώνει αυτά καθ’αυτά. Αυτό δικαιολογεί και τις τεθλασμένες γραμμές χάραξης του εν λόγω σχεδίου, με κλασικό παράδειγμα το κομμάτι έξω από την Ανάληψη.
Με αυτό τον τρόπο, όμως, οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες κτισμάτων καταστρέφονται, αφού χάνουν ουσιαστικά τα οικήματά τους. Οι δε χρηματικές αποζημιώσεις του περιβάλλοντος χώρου είναι μηδαμινές και ουσιαστικά αποτελούν «στάλα στον ωκεανό».
Ακόμα δεν υπάρχει οριστική μελέτη και αυτό είναι το παράδοξο: να μιλάμε για «γραμμή απαλλοτριώσεων» ενώ δεν έχουν εκπονηθεί οι τελικές μελέτες και τα οριστικά σχέδια όδευσης του δρόμου. Η οριστική μελέτη θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο του έργου.
Επίσης, πρέπει πάση θυσία να διατηρηθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμάτας-Μεσσήνης.
Πρώτα από όλα ζητάμε να παρασχεθεί άμεση και πλήρης ενημέρωση στους ενδιαφερομένους για ποια κατάσταση έχει διαμορφωθεί και για το τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα.
Στις περιπτώσεις τελικών απαλλοτριώσεων, αυτές να είναι οι ελάχιστες δυνατές και, κυρίως, να είναι δίκαιες, δηλαδή να αποζημιώνεται όχι απλά ο χώρος απαλλοτρίωσης, αλλά και η αχρηστία στην οποία θα περιέλθουν κτίσματα (οικιακά και επαγγελματικοί χώροι).
Σαφώς θέλουμε το νέο οδικού άξονα Καλαμάτα Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, αφού αποτελεί ένα από τα πιο μεγάλα αναπτυξιακά έργα της περιοχής μας και εδώ έρχονται οι ευθύνες όσων χειρίστηκαν αυτή την υπόθεση τα τελευταία 8 χρόνια, δηλαδή της παρούσας και της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής.
Μερικοί νομίζουν ότι τα λέμε μόνο για τους βουλευτές, όχι το λέμε και για τους υποψήφιους δημάρχους και περιφερειάρχες.
Περιμένουμε απαντήσεις και όχι λόγια του αέρα.
Εκπροσώπηση Επαγγελματιών
Παναγιώτης Μητσέας
Σταματελόπουλος Ευάγγελος
Θεόδωρος Βενέρος