Κοκ. Γιαννοπούλου: «Πρέπει να συμπεριφερόμαστε στον κοινόχρηστο χώρο όπως στο σπίτι μας»

Κοκ. Γιαννοπούλου: «Πρέπει να συμπεριφερόμαστε στον  κοινόχρηστο χώρο όπως στο σπίτι μας»

Μια υπηρεσία που δε σταματά να εργάζεται, ανεξαρτήτως ημέρας, ώρας, αλλά και καιρικών συνθηκών, είναι εκείνη της Καθαριότητας του Δήμου Καλαμάτας, με το έργο της προς όλους μας να είναι πολύτιμο. Εντούτοις, πολλοί δεν το σέβονται και δρουν ανεξέλεγκτα…

Είναι γεγονός ότι, αν κάποιος κάνει μια βόλτα τόσο μέσα στην πόλη όσο και εκτός αυτής, θα δει πολλούς κάδους περικυκλωμένους από σκουπίδια, ογκώδη αντικείμενα, πεταμένα μπάζα, αυτοσχέδιες χωματερές.

Τα παραπάνω, λοιπόν, εκτός από τα προβλεπόμενα, προσπαθούν οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα να μαζέψουν, κάτι που βέβαια θα μπορούσε να αποφευχθεί, αν όλοι σέβονταν και τηρούσαν τους κανόνες.

Άλλωστε, δεν είναι τόσος κόπος να πετάξει κάποιος τα σκουπίδια μέσα στον κάδο και όχι να τα παρατήσει απέξω… ή όταν περπατά σε ένα πολυσύχναστο σημείο που το καλαθάκι είναι γεμάτο και θέλει να πετάξει το ποτήρι του καφέ ή ό,τι άλλο, να το πάρει μαζί του και να το ρίξει στο επόμενο… ή πριν πετάξει ένα χαρτοκιβώτιο στον κάδο της ανακύκλωσης, να το σπάσει για να μειωθεί ο όγκος του… ή, πολύ απλά, πριν κάποιος θελήσει να ξεφορτωθεί έναν καναπέ (ή ένα ογκώδες αντικείμενο), να πάρει ένα τηλέφωνο στην Υπηρεσία Καθαριότητας, καθώς οι εργαζόμενοί της θα περάσουν να το πάρουν, και όχι να το παρατήσει όπου τον βολεύει… Όμως, δυστυχώς, για κάποιους είναι μεγάλος κόπος…

Το «Θάρρος» συνάντησε τη χημικό μηχανικό Κοκκωνία Γιαννοπούλου, η οποία είναι διευθύντρια στη Διεύθυνση Διαχείρισης Απορριμμάτων και Οχημάτων του Δήμου Καλαμάτας. Από αυτή «περνά» ό,τι έχει να κάνει με την καθαριότητα του Δήμου Καλαμάτας, ένα έργο δύσκολο και χωρίς τέλος, με την ίδια όμως να χαμογελά και να δηλώνει αισιόδοξη ότι όσο περνά ο καιρός οι νέες γενιές είναι πιο ενημερωμένες και συνειδητοποιημένες για το περιβάλλον και την προστασία του.

Υπηρεσία Καθαριότητας
Μιλώντας για την Υπηρεσία Καθαριότητας, μας είπε ότι δε σταματά να λειτουργεί ποτέ: είναι επταήμερη, 24 ώρες το 24ωρο, Σαββατοκύριακα, αργίες, με το έργο της να είναι σε πρώτη φάση η αποκομιδή των απορριμμάτων, έπειτα η καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων, ενώ ακολουθούν η ανακύκλωση και η ενημέρωση των δημοτών.

Η δουλειά του εργαζομένου στην καθαριότητα για αρκετούς θεωρείται υποτιμητική, με την κα Γιαννοπούλου να λέει ότι για τον περισσότερο κόσμο είναι «μια δουλειά παρεξηγημένη, θεωρώντας ότι ο συγκεκριμένος εργαζόμενος είναι υπηρέτης του».

«Έχει ένα πολύ δύσκολο αντικείμενο, εργάζεται σε όλες τις συνθήκες, δηλαδή από το απόλυτο ψύχος έως και τους 45 βαθμούς που πρόσφατα είχαμε. Αυτό από μόνο του αρκεί για να καταλάβουμε πόσο δύσκολο είναι, ενώ όταν όλοι οι υπόλοιποι δεν προσέχουμε και κάνουμε αδικαιολόγητες κινήσεις, του δυσκολεύουμε ακόμα περισσότερο το έργο», σχολίασε από την πλευρά της.

Οι άδειοι κάδοι με τα σκουπίδια απέξω
Κάτι που βλέπουμε συχνά σε κάδους της πόλης είναι το εξής: ενώ δεν είναι γεμάτοι, απέξω υπάρχουν σακούλες με σκουπίδια. Δίνοντας μια πρώτη εξήγηση, η κα Γιαννοπούλου μάς είπε ότι αυτό ίσως μπορεί να συνδεθεί με την υγειονομική κρίση, με κάποιους να φοβούνται να πιάσουν τους κάδους. Έτσι επιλέγουν να αφήνουν τα σκουπίδια τους απέξω.

Επισήμανε, πάντως, ότι οι κάδοι πλένονται και δεν υπάρχει λόγος κάποιοι να μην τους ανοίγουν.

Στην περίπτωση, δε, που ένας κάδος είναι γεμάτος, ο πολίτης μπορεί να αφήσει τα σκουπίδια του στον πλησιέστερο, ο οποίος πολλές φορές είναι άδειος, μια και παρατηρείται αυτό το φαινόμενο. «Δυστυχώς, δεν υπάρχει αυτή η ευαισθησία, θέλουμε να ξεφορτωθούμε τα σκουπίδια, ασχέτως πού θα πάνε μετά», παρατήρησε.

Τα ογκώδη αντικείμενα και τι πρέπει να κάνουν οι δημότες
Όπως γράψαμε και στην εισαγωγή, πολλές φορές βλέπουμε από καναπέδες μέχρι ολόκληρα νοικοκυριά γύρω από κάδους. Ρωτώντας την κα Γιαννοπούλου τι μπορεί να κάνει ένας πολίτης για να μην τα αφήσει έτσι, μας είπε ότι υπάρχουν τα τηλέφωνα του Τμήματος Αποκομιδής, που είναι τα 2721022441 και 2721089080, στα οποία μπορεί να απευθυνθεί, προκειμένου να υπάρξει συνεννόηση για να γίνει συλλογή των ογκωδών χωρίς να παραμένουν στο δρόμο.

Επίσης, οι δημότες μπορούν, αν έχουν κάποιο μέσο, να τα μεταφέρουν στα συνεργεία του Δήμου, όπου υπάρχει ειδικός χώρος για τα ογκώδη.

Δυστυχώς, παρατήρησε, «υπάρχουν πολλοί συνδημότες μας που επιλέγουν να μην επικοινωνήσουν με την Υπηρεσία και τα εναποθέτουν οπουδήποτε, αδιαφορώντας για την κατάσταση που δημιουργούν».

Σχετικά με τα μπάζα που επίσης συχνά βλέπουμε, σημείωσε ότι «κανονικά είναι ευθύνη του παραγωγού να τα πάει στις μονάδες διαχείρισης, που και στην περιοχή μας υπάρχουν, αλλά δυστυχώς πολλοί επιλέγουν να τα παρατήσουν δίπλα από κάδους».

Κλείνοντας το παραπάνω θέμα η κα Γιαννόπουλου είπε ότι θα βρεθεί λύση για οτιδήποτε, αρκεί να υπάρχει διάθεση για συνεννόηση από τον κάθε πολίτη. Πρόσθεσε δε, ότι για να υπάρξει μια τάξη και επειδή κάποιοι συστηματικά παρανομούν, θα πρέπει να υπάρξουν καταγγελίες, «δεν είναι ρουφιανιά, αλλά μια αποτελεσματική λύση», τόνισε.

Επαγγελματίες
Άλλο συχνό φαινόμενο είναι οι γεμάτοι κάδοι ανακύκλωσης με χαρτοκιβώτια που δεν έχουν ανοιχτεί, προκειμένου να μειωθεί ο όγκος τους. Επίσης, τα απορρίμματα από καταστήματα εστίασης που ξεχειλίζουν έξω από τους κάδους.

Δυστυχώς και σε αυτό το κομμάτι έχουμε κάποια προβλήματα, δήλωσε η κα Γιαννοπούλου:  «Βλέπουμε καθημερινά καταστήματα να αφήνουν χαρτοκιβώτια έξω από τους κάδους ανακύκλωσης ή να τα βάζουν μέσα χωρίς να μειώνουν τον όγκο τους.

Όσο για της εστίασης, υπάρχουν καταστήματα , ευτυχώς λίγα, που για να μεταφέρουν τις σακούλες προς τους κάδους, τις σέρνουν στο έδαφος, με αποτέλεσμα να αφήνουν παντού λάδια, ενώ τις αφήνουν και απέξω, αφού είναι βαριές».

Τελειώνοντας πρόσθεσε ότι θα έπρεπε οι επαγγελματίες να είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένοι, αφού όλο αυτό έχει να κάνει και με την εικόνα της πόλης, ενώ θέλοντας να τους στείλει ένα μήνυμα, ζήτησε να σπάνε τα χαρτοκιβώτια, να μη σέρνουν τις σακούλες και, φυσικά, να τις πετούν στον κάδο.

Καδομαχίες
Ένα άλλο ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει συχνά η Υπηρεσία Καθαριότητας είναι οι καδομαχίες, αφού κανείς δε θέλει μπροστά στο σπίτι ή το μαγαζί του έναν κάδο, αλλά όλοι θέλουν να πετούν κοντά τα σκουπίδια. Έτσι υπάρχουν κάποιοι που μεταφέρουν τους κάδους σε γειτονικά σημεία, με άλλους να διαφωνούν με την αλλαγή και έτσι να έχουμε καδομαχίες.

Παράλληλα, έχει παρατηρηθεί και το εξής φαινόμενο: ακόμα και αν μετακινηθεί εντελώς ένας κάδος, υπάρχουν αυτοί που θα συνεχίσουν να αφήνουν τα σκουπίδια τους εκεί.

Η Υπηρεσία καλείται, λοιπόν, να βρει μια λύση, κάτι που μπορεί να γίνει συνήθως αν υπάρχουν κενά οικόπεδα, όμως με τη συνεχή ανοικοδόμηση της πόλης, αυτό έχει δυσκολέψει, σχολίασε η κα Γιαννοπούλου.

Ανακύκλωση
«Κομμάτι» της Υπηρεσίας είναι και η ανακύκλωση, με τη διευθύντρια να δηλώνει ικανοποιημένη. Το πρόβλημα εδώ εντοπίζεται στον εξοπλισμό, δηλαδή τους κάδους και τα απορριμματοφόρα, αφού η Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης δεν είναι συνεπής στο να δίνει εξοπλισμό και έτσι ο Δήμος προσπαθεί να καλύψει το κενό.

Στο αν οι Καλαματιανοί κάνουμε ανακύκλωση, μας απάντησε: «Ναι, κάνουμε, τουλάχιστον σε σχέση με άλλες πόλεις και όσο περνά ο καιρός, τη μαθαίνουμε ακόμα περισσότερο, με τις νέες γενιές να είναι σίγουρα πιο ευαισθητοποιημένες»

Στόχος, όπως είπε, ειδικά τώρα που η Καλαμάτα έχει ενταχθεί στις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις και ένα από τα χαρτοφυλάκια έχει να κάνει με την κυκλική οικονομία-διαχείριση αποβλήτων, είναι να γίνει διαχείριση και σε άλλες κατηγορίες αποβλήτων που δε γίνεται, καθώς και να μειωθεί η παραγωγή των σύμμεικτων.

Το μήνυμα
Κλείνοντας ζητήσαμε από την κα Γιαννοπούλου να στείλει ένα μήνυμα προς όλους τους πολίτες, αφού το θέμα «απορρίμματα» είναι κάτι που αφορά όλους μας: «Θα ήθελα να τους πω να συμπεριφέρονται στον κοινόχρηστο χώρο όπως συμπεριφέρεται στο σπίτι τους, με τον ίδιο σεβασμό και με την ίδια ευαισθησία. Δεν πετάμε κάτω σκουπίδια, τα μεταφέρουμε στον πλησιέστερο κάδο αν ο πρώτος είναι γεμάτος και κοιτάμε να λειτουργούμε προνοητικά στο ζήτημα των ογκωδών».

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση