Λίγος είναι ο καιρός μέχρι τα τέλη Αυγούστου, οπότε προγραμματίζεται η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των Αξιωματικών της, να κάνει ακόμα ένα «βήμα» προς τη μετατροπή της σε μια από τις πιο σύγχρονες βάσεις εκπαίδευσης στον κόσμο, με αναβαθμισμένες δυνατότητες, που θα αποτελέσουν πόλο έλξης στο διεθνές αεροπορικό γίγνεσθαι. Αυτή την εικόνα, εξάλλου, είχε δώσει και προ μηνών ο πρώην υφυπουργός Άμυνας και στρατηγός εν αποστρατεία, Αλκιβιάδης Στεφανής, όταν είχε παρευρεθεί σε εκδήλωση στην Καλαμάτα.
«Αποτελεί αναμφισβήτητα ένα πλεονέκτημα τόσο για την πόλη της Καλαμάτας όσο και για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αφού ένας μεγάλος αριθμός χωρών δηλώνουν υποψηφιότητα, προκειμένου να εκπαιδευτούν εδώ, λόγω του υπερβολικά απαιτητικού επιχειρησιακού περιβάλλοντος που θα διαθέτει η χώρα μας», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στο «Θ».
Περαιτέρω, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της «Καθημερινής» γύρω από την εξέλιξη των εργασιών που λαμβάνουν χώρα αυτή τη στιγμή στην 120 ΠΕΑ, αναφέρεται ότι:
«Εκτός από το έντονο ενδιαφέρον της Ελλάδας για ισραηλινά οπλικά συστήματα και την κυοφορούμενη συνεργασία σε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης της αμυντικής βιομηχανίας, στη συνάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, με τον ομόλογό του, Ιώβ Γκάλαντ, συζητήθηκε εκτενώς το νέο Διεθνές Αεροπορικό Κέντρο της Καλαμάτας, το οποίο, από άποψη κόστους και σπουδαιότητας, αποτελεί την κορωνίδα της ελληνο-ισραηλινής συνεργασίας.
Η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, στην οποία από το 1970 εκπαιδεύεται το σύνολο των Ελλήνων Ικάρων, μετατρέπεται σε μια από τις πιο σύγχρονες εκπαιδευτικές βάσεις στον κόσμο, με δυνατότητες που λίγες αεροπορίες διαθέτουν.
Στην τελική ευθεία
Τα εκπαιδευτικά Τ-2 Buckeye «γράφουν» τις τελευταίες ώρες τους στον αέρα και σύντομα θα αποσυρθούν, μετά από 48 χρόνια υπηρεσίας στην Πολεμική Αεροπορία. Η Ελλάδα, άλλωστε, είναι ο τελευταίος χρήστης του θρυλικού εκπαιδευτικού στον κόσμο.
Τη θέση των Τ-2 στην προκεχωρημένη και επιχειρησιακή εκπαίδευση των Ικάρων θα πάρει το νέο εκπαιδευτικό, ιταλικής κατασκευής, Μ-346, που προσφέρει μια ευρεία γκάμα χαρακτηριστικών, τα οποία προσομοιάζουν τις πτητικές και επιχειρησιακές δυνατότητες των μαχητικών 5ης γενιάς.
Η αλλαγή θα γίνει με την επόμενη σειρά ιπταμένων, η οποία προγραμματίζεται να ξεκινήσει την εκπαίδευσή της στις αρχές του 2024, όταν στα υπόστεγα της 120 ΠΕΑ της Καλαμάτας θα βρίσκονται έξι από τα συνολικά δέκα Μ-346 που προβλέπει η συμφωνία με την ισραηλινή ELBIT. Οι παραλαβές των νέων αεροσκαφών θα συνεχιστούν με ρυθμό παράδοσης δύο ανά εξάμηνο. Σταδιακά θα αυξηθούν και οι διαθεσιμότητες των Τ-6, με τους ισραηλινούς να δεσμεύονται για την απόδοση 25 αεροσκαφών σε πτήσιμη κατάσταση, ενώ εξασφαλίζεται και η υποστήριξή τους για τα επόμενα είκοσι χρόνια.
Στα τέλη Αυγούστου αναμένεται να ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση των αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας από τους Ισραηλινούς που έχουν εγκατασταθεί τους τελευταίους μήνες στην Καλαμάτα, ώστε με τη σειρά τους να αναλάβουν την εκπαίδευση των Ελλήνων και ξένων Ικάρων της 120 ΠΕΑ.
«Ετοιμοπόλεμοι»
Αρμόδιες πηγές εξηγούν ότι οι Ίκαροι που θα εκπαιδευτούν στα Μ-346 θα αποφοιτούν «ετοιμοπόλεμοι», έχοντας εξοικειωθεί σε όλα τα επιχειρησιακά σενάρια που αναλαμβάνουν οι Μοίρες των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Το αεροπλάνο μπορεί να προσομοιώσει όλη τη φαρέτρα των βλημάτων αέρος – αέρος και αέρος – εδάφους που βρίσκονται στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και τη λειτουργία ραντάρ AESA και αισθητήρων, που διαθέτουν τα πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη.
Ακόμη και εν ώρα πτήσης, ο εκπαιδευτής μπορεί να ενεργοποιήσει επιθετικά και αμυντικά σενάρια, ώστε ο εκπαιδευόμενος να εξοικειωθεί στο σύγχρονο περιβάλλον απειλών. Παράλληλα, όλες οι λειτουργίες του αεροσκάφους είναι διαθέσιμες και στους σταθμούς εδάφους, όπου οι χειριστές μπορούν να εξασκηθούν ανώδυνα και ανέξοδα, όπως αναφέρουν αξιωματικοί με εμπειρία στον συγκεκριμένο τύπο.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμυντικής συνεργασίας με την Ιερουσαλήμ, η Αθήνα βολιδοσκοπεί ήδη την επέκταση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων που προσφέρει το Μ-346. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε δεύτερο χρόνο, εξετάζεται η απόκτηση προβολικού συστήματος επί κάσκας και συστήματος νυκτερινής όρασης, ενώ στο «στόχαστρο» της Πολεμικής Αεροπορίας βρίσκεται και η δυνατότητα διασύνδεσης των σταθμών εδάφους με τα αεροπλάνα, ώστε να είναι εφικτή η παράλληλη εκπαίδευση στο έδαφος και τον αέρα, δυνατότητα που χρησιμοποιούν, προς το παρόν, μόνο οι Ισραηλινοί».
Χρ.Μ.