Ταξίδια στην Κίνα και… υπερηφάνεια για ένα έργο που επί 4 χρόνια δεν ξεκινά!

Ταξίδια στην Κίνα και… υπερηφάνεια  για ένα έργο που επί 4 χρόνια δεν ξεκινά!

Όποιος γνωρίζει, έστω και λίγο, την υπόθεση του αγωγού ύδρευσης Φ800, αισθάνεται το λιγότερο αμηχανία με τις πρόσφατες δηλώσεις του δημάρχου και με τα ταξίδια στελεχών της ΔΕΥΑΚ στη μακρινή Κίνα.

Γιατί η εργολαβία υπήρχε πριν από τις ανατιμήσεις, και αν οι σωληνώσεις είχαν παραγγελθεί εγκαίρως, το έργο του αγωγού Φ800, που προορίζεται να αντικαταστήσει το σημερινό παλιό αγωγό Φ600 (εξασφαλίζοντας τουλάχιστον μία σημαντική παράμετρο για την ομαλή υδροδότηση της Καλαμάτας), θα μπορούσε και να έχει τελειώσει… Άλλωστε, η σύμβαση υπογράφηκε την άνοιξη του 2020 με προθεσμία εκτέλεσης τα 2 έτη. Όμως, η Δημοτική Αρχή Βασιλόπουλου επί 4 χρόνια δεν κατάφερε ούτε καν να ξεκινήσει τον κεντρικό αγωγό!

Παρ’ όλα αυτά, διαβάσαμε ότι ο δήμαρχος υπερηφανεύεται που το έργο «παραμένει ενεργό και μετά τη μεγάλη προσπάθεια που κάναμε, πιέζοντας σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι επιπλέον πόροι». Δεν αναφέρει, βέβαια, ότι η δική τους καθυστέρηση στην έγκριση του υλικού για την προμήθεια των αγωγών ευθύνεται κατά πολύ για την άνοδο των τιμών στο μεταξύ!

Δηλαδή, οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν ακριβότερα ένα έργο που, ενώ έπρεπε να έχει τελειώσει σύμφωνα με τη σύμβαση, δεν έχει καν ξεκινήσει! Και ο δήμαρχος ικανοποιημένος ζητά εκ νέου την εμπιστοσύνη των πολιτών.

Διαβάσαμε, επίσης, ότι ο γενικός διευθυντής της ΔΕΥΑΚ ταξίδεψε στην Κίνα, όπου μαζί με στελέχη της αναδόχου εταιρείας επισκέφτηκε το εργοστάσιο κατασκευής των αγωγών… «προκειμένου να υπάρξουν οι απαιτούμενες πιστοποιήσεις».

Μα, η πιστοποίηση υλικών δε γίνεται από τους υπαλλήλους μιας υπηρεσίας με επίσκεψη στα εργοστάσια παραγωγής! Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4412/2016 που διέπει τα δημόσια έργα, η πιστοποίηση υλικών γίνεται από ειδικούς πιστοποιημένους οργανισμούς αξιολόγησης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (όπως π.χ. η ΤUV κ.ά.), που συντάσσουν έκθεση δοκιμών του υπό εξέταση υλικού και εκδίδουν πιστοποιητικό συμμόρφωσής του ως προς τις απαιτήσεις της σύμβασης και των αντίστοιχων κανονισμών.

Εν τω μεταξύ, οι ανακοινώσεις θα ήταν πιο πειστικές και καθησυχαστικές, αν μαζί με τις φωτογραφίες στελεχών που κοιτάζουν σωλήνες δημοσιεύονταν και τα προτιμολόγια προμήθειας του συγκεκριμένου υλικού από την ανάδοχο.

Ακόμα όμως κι αν υποθέταμε ότι αυτές οι ανακοινώσεις -τύπου φωτορεπορτάζ- δεν έχουν μόνο προεκλογικό χαρακτήρα (για να δοθεί η αίσθηση ότι… κινείται και ξεκόλλησε ένα έργο που έχει βαλτώσει επί 4 χρόνια), παραμένουν πολλά ανεπίλυτα ζητήματα που αφορούν στην κατασκευή του έργου, για τα οποία ακόμα δεν έχουμε απάντηση:

-Ποια διαδρομή θα ακολουθήσει τελικά ο νέος αγωγός Φ800; Στη μελέτη με την οποία δημοπρατήθηκε το έργο, ο αγωγός διέρχεται την οδό Αθηνών. Ωστόσο, έχει κατά καιρούς ακουστεί ότι θα αλλάξει πορεία και θα φτάσει στην Καλαμάτα μέσω Νέας Εισόδου και Αρτέμιδος, ώστε να ανέβει στο καταληκτικό του σημείο, περίπου στο ύψος του σημερινού ΚΤΕΛ. Η διαδρομή είναι μεγαλύτερου μήκους, άρα και ακριβότερη, ενώ έχει ως συνέπεια τη μείωση της παροχής. Είναι, όμως, καταφανώς ευκολότερη και πιο οικονομική για τον ανάδοχο… Τελικά, τι θα γίνει;

•Υπάρχει σχετική απόφαση; Και αν ναι, έγινε αναπροσαρμογή της μελέτης;

•Ποιος είναι ο νέος προϋπολογισμός του έργου – και ποιο το επιπλέον κόστος;

•Έγινε αναθεώρηση της ΜΠΕ και των περιβαλλοντικών όρων για τη νέα διαδρομή;

•Έχει ληφθεί άδεια από τον ΟΣΕ για τη διέλευση αγωγού κάτω από γραμμές του τρένου;

•Σε ποιο σημείο θα γίνει η διέλευση του Νέδοντα; Πώς θα συνδυαστεί αυτό με το αντιπλημμυρικό του Καραμπογιά, που θα καταλήγει στο ποτάμι στο ύψος του ΚΤΕΛ;

•Η είσοδος της Καλαμάτας, που μόλις πριν λίγες μέρες ασφαλτοστρώθηκε και διαγραμμίστηκε, θα ξανασκαφτεί; Έχει προβλεφθεί να γίνει νέα ασφαλτόστρωση ή ο δρόμος θα είναι γεμάτος ανωμαλίες, όπως συμβαίνει με το τμήμα του δρόμου πριν από τη Θουρία;

Για αυτά τα ζητήματα, όπως και για πολλά άλλα σοβαρά θέματα που αφορούν στην καθημερινότητα και το μέλλον της πόλης και του Δήμου, αναμένουμε ματαίως απαντήσεις από τη Δημοτική Αρχή, η οποία απαιτεί εμπιστοσύνη, αλλά δυστυχώς δεν την εμπνέει.

Από την πλευρά μας, θα σχολιάσουμε το αυτονόητο: Ότι για τα μεγάλα έργα του Δήμου Καλαμάτας απαιτείται συγκεκριμένο σχέδιο, γνώση, προγραμματισμός, μεθοδικότητα και έγκαιρη εκτέλεση.

Απαιτείται επίσης διαφάνεια και πλήρης ενημέρωση των πολιτών. Τώρα, και όχι μετά τις εκλογές!

Του Βασίλη Τζαμουράνη

Υποψήφιου δημάρχου Καλαμάτας

ΚΑΛΑΜΑΤΑ_ΜΕΤΑ