Λίγοι φαίνεται να είναι οι έξι μήνες που γράφαμε σε ρεπορτάζ μας τις προηγούμενες μέρες ότι θα μείνει χωρίς αεροπορική σύνδεση η Καλαμάτα με τη Θεσσαλονίκη, αν κρίνουμε από την απάντηση που έδωσε το υπουργείο Μεταφορών σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Περικλής Μαντάς.
Το υπουργείο απάντησε πως στόχος του είναι η σταθερή διασύνδεση της Καλαμάτας με τη συμπρωτεύουσα σε… βάθος χρόνου!
Σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά ο κ. Μαντάς, από όσα αναφέρονται στην απάντηση του υπουργείου στην κοινοβουλευτική ερώτησή του, η κυβέρνηση μπαίνει σε νέο κύκλο διαβούλευσης και εξεύρεσης λύσεων με τις αεροπορικές εταιρείες.
Νέα διαβούλευση
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από την πλευρά της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας που είναι αρμόδια για τη διαγωνιστική διαδικασία, «η ΑΠΑ, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εξετάζει τα πιθανά ενδεχόμενα και προετοιμάζει εκ νέου διαβούλευση με την αεροπορική αγορά», προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα για τα οποία η διαδικασία κηρύχθηκε άγονη δύο φορές, χωρίς να υπάρξει επιτυχημένη ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την αποκλειστική παραχώρηση της γραμμής Καλαμάτας-Θεσσαλονίκης.
Η Αρχή, επίσης, κάνει λόγο για «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» που ισχύουν παγκοσμίως και για «πλαίσιο ελεύθερης αγοράς» που διέπει τις αεροπορικές εταιρείες και τους αντίστοιχους διαγωνισμούς, περιβάλλον που επιτρέπει ελεύθερα στις εταιρείες να επιλέγουν προορισμούς, συχνότητα δρομολογίων και ναύλους, με βάση το εμπορικό τους συμφέρον και τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες.
Επιπλέον, στην απάντηση προς τον κ. Μαντά σημειώνεται ότι «στη γραμμή Καλαμάτα-Θεσσαλονίκη, καθόσον θεωρήθηκε ζωτικής σημασίας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής, έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας», δηλαδή άγονης γραμμής. Επίσης, αναφέρεται ότι κατά το περασμένο καλοκαίρι η γραμμή λειτουργούσε από τον προηγούμενο αερομεταφορέα «με δικαίωμα αποκλειστικότητας και χωρίς αντιστάθμισμα», ενώ ο πρόσφατος ηλεκτρονικός διαγωνισμός, που δεν προσέλκυσε τελικά το επιχειρηματικό ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών, προέβλεπε οικονομικό αντιστάθμισμα 277.640 ευρώ ανά έτος και συνολικά 1.110.560 ευρώ για την τετραετία 2023-2027, στοιχείο που τεκμηριώνει την ισχυρή βούληση της κυβέρνησης να υπάρξει θετική εξέλιξη στην παραχώρηση της γραμμής.
Πλήγμα για τη Μεσσηνία
Ο κ. Μαντάς έχει τονίσει ότι οι δύο άγονες δημοπρασίες ήταν πισωγύρισμα και πλήγμα για τη Μεσσηνία, δεδομένου ότι υπονομεύονται οι προσπάθειες για διεύρυνση και μεγιστοποίηση της τουριστικής περιόδου, αλλά και για ενίσχυση της εξωστρέφειας του νομού μέσα από τη διαρκή προβολή του. Παράλληλα, όσοι Μεσσήνιοι ζουν, φοιτούν ή εργάζονται στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς και όσοι προέρχονται από τις περιοχές αυτές και φοιτούν στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, έχασαν έναν εύκολο και πρακτικό τρόπο μετάβασης από τη μία περιοχή στην άλλη, γεγονός που μειώνει σε ένα βαθμό την ελκυστικότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων που λειτουργούν τόσο στη Μεσσηνία όσο και σε κοντινές πόλεις.