Ένας άλλος τρόπος προβολής της ΠΑΕ Καλαμάτα (II)

Ένας άλλος τρόπος προβολής της ΠΑΕ Καλαμάτα (II)

Του Κωνσταντίνου Μουτσούλα*

Η παρουσία της Καλαμάτας στα κοινωνικά δίκτυα

Στις μέρες μας ως κομβικής σημασίας για την επικοινωνία κρίνονται τα κοινωνικά δίκτυα. Η επικοινωνία της ομάδας γίνεται αποκλειστικά μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, των οποίων η δυναμική μπορεί να παροτρύνει τους φιλάθλους να πουν την άποψη τους ή να μοιραστούν κάτι δικό τους (μια δικιά τους ανάμνηση ή εικόνα από την ομάδα). Μέσα από αυτό οι φίλαθλοι θα νιώσουν ότι μπορούν να εκφράσουν την αγάπη τους, τις ελπίδες τους, τις προσδοκίες τους και την ανάγκη να είναι μέλος της ομάδας (η αίσθηση του ανήκειν), καθώς και να μπορούν να μεταφέρουν την ανησυχία τους εντός και εκτός γραμμών γηπέδου. Η
ομάδα οφείλει να είναι εκεί και να τους ακούει.
Ως προς το κοινωνικό δίκτυο του Facebook, αρχικά παρατηρούμε το αντιφατικό ως προς το σήμα, στην εικόνα προφίλ υπάρχει το λογότυπο της Καλαμάτας με ελληνικούς χαρακτήρες ενώ στη φωτογραφία του εξωφύλλου υπάρχει το νέο λογότυπο με αγγλικούς χαρακτήρες. Αυτό δημιουργεί σύγχυση στους φιλάθλους. Ποιο είναι το σήμα της ομάδας;

Η επίσημη σελίδα της ΠΑΕ Καλαμάτας στο Instagram, είναι πιο δραστήρια, όμως, το αρνητικό είναι ότι δεν επιδιώκει την επαφή με τον φίλαθλο. Δημοσιεύει εικόνες, βίντεο, ανακοινώσεις και μέχρι εκεί. Μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα είναι να επιτευχθεί η αλληλεπίδραση των φιλάθλων όπως και οι φίλαθλοι να αισθάνονται ότι ακούγονται.
Παραπέμπω στην έρευνα του Αναγνωστόπουλου και συνεργατών (2018) για το πως οι ομάδες είναι να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα: Anagnostopoulos, C., Parganas, P., Chadwick, S., & Fenton, A. (2018). Branding in pictures: using Instagram as a brand management tool in professional team sport organisations. European Sport Management Quarterly, 18(4), 413-438.
Παρακάτω παρουσιάζονται τρόποι, με τους οποίους η ομάδα ενθαρρύνει την συμμετοχή των φιλάθλων

  1. Να μοιραστούν εμπειρίες από το γήπεδο
  2. Να γράψουν τι τους άρεσε σε ένα παιχνίδι της ομάδας
  3. Να κάνει ερωτήσεις για μια μελλοντική συνέντευξη παίχτη της Καλαμάτας
  4. Να κάνει ιστορικές αναδρομές (τύπου σαν σήμερα η Καλαμάτα έκανε την τάδε
    νίκη)
  5. Φωτογραφίες από αγώνες και να προσκαλέσουν τους φιλάθλους να δώσουν μια
    λεζάντα
  6. Να βγάλουν την καλύτερη ενδεκάδα της Καλαμάτας ανά δεκαετία
  7. Προωθητικά βίντεο με τους χορηγούς
  8. Να βγάλουν τον MVP του αγώνα
  9. Τα στατιστικά της ομάδας από τον αγώνα
  10. Το τιμ της ομάδας μπορεί να παρέχει εκπαιδευτικές συμβουλές (για παράδειγμα ο
    γυμναστής να μιλήσει, γιατί είναι σημαντικό η προθέρμανση πριν την προπόνηση
    και ποιες είναι οι καλύτερες ασκήσεις).

Ως προς το YouTube, αρχικά παρατηρείται η ίδια αναντιστοιχία όπως και στο Facebook ως προς το σήμα της ομάδας. Δε υπάρχει οργάνωση ως προς τα βίντεο που έχει ανεβάσει, θα μπορούσε να έχει δημιουργήσει λίστες (playlist) με τα γκολ της φετινής χρονιάς, βίντεο από την προετοιμασία, δηλώσεις προπονητή και προέδρου. Χρειάζεται οργάνωση για να μπορεί ο
χρήστης να ξέρει τι βλέπει. Το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι από την ενότητα πληροφορίες, δε υπάρχει τίποτα για την ομάδα.
Τρόποι για να γίνει το κανάλι της Καλαμάτας στο YouTube πιο
δυναμικό:

  1. Δημιουργία ντοκιμαντέρ, να μιλήσουν οι πρωταγωνιστές, οι παίχτες που ανέβασαν
    την ομάδα για πρώτη φορά στην ιστορία της στην Α’ Εθνική, θα μπορούσε στο εν
    λόγω βίντεο να συμμετέχουν και φίλαθλοι που ήταν παρόντες σε αυτή την ιστορική
    στιγμή.
  2. Βίντεο που να εστιάζει τις δυο ευρωπαϊκές βραδιές, πώς ήταν για παράδειγμα για
    την Καλαμάτα να φιλοξενεί έναν ευρωπαϊκό αγώνα (παίχτες, τεχνικό τιμ, και
    φίλαθλοι).
  3. Πέντε λεπτά συνεντεύξεων με παλιούς παίχτες και προπονητές.
    Ένα οπτιακουστικό υλικό είναι παρακαταθήκη, για τους νέους φίλους της Καλαμάτας που
    είναι να μάθουν την ιστορία της αλλά και για τους παλιούς να θυμηθούν.

Η ύπαρξη ενός e-shop

Η απουσία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι στα αρνητικά της ομάδας καθότι ο φίλαθλος δε μπορεί να δει και να αγοράσει προϊόντα της ομάδας στον δικό του χρόνο. Η αξία ενός προϊόντος (merchandise) έχει πολλαπλά οφέλη για την ομάδα. Η προώθηση της ομάδας διακατέχεται από μια εσωστρέφεια, η Καλαμάτα γυρίζει γύρω από τους φίλους που μένουν στον Νομό Μεσσηνίας ή όποιος περάσει από την μπουτίκ.
Το e-shop στον 21ο αιώνα είναι απαραίτητο για να μπορεί η ομάδα αφενός να έχει έσοδα από τις πωλήσεις, αλλά καθώς να επιτύχει την σύνδεση με τον φίλαθλο έχοντας δημιουργήσει ένα προϊόν ελκυστικό και διαφορετικό. Μέσα από το e-shop κάποιος θα μπορεί να αγοράσει προϊόντα της ομάδας καθώς και εισιτήρια και κάρτες διαρκείας.
Σκεφτείτε το εξής σενάριο: είμαι υποστηρικτής της Καλαμάτας, μένω στην Κομοτηνή και θέλω να έχω ένα φούτερ. Πώς μπορώ να το αγοράσω; Θα πρέπει να κατέβω στην Καλαμάτα ή να υποχρεώσω συγγενή να μου το στείλει… Ομοίως, μένω στο εξωτερικό και θέλω να αγοράσω την εμφάνιση της Καλαμάτας, πώς θα την αγοράσω;
Η ύπαρξη ενός e-shop και προϊόντων δίνει την δυνατότητα στον φίλαθλο να εκφράσει την υποστήριξη στην ομάδα, αλλά και να ταυτιστεί μαζί της, ότι είναι μέλος μιας κοινότητας όπου μαζί με άλλους μοιράζονται στιγμές. Βοηθά και τους μακρινούς φιλάθλους να αισθάνονται ότι ανήκουν κάπου έστω και νοητικά. Όσο περισσότερο νιώθει ο φίλαθλος ότι είναι μέλος της ομάδας τόσο μπορεί να αγοράσει προϊόντα αυτής. Το e-shop έχει την δυναμική ότι μπορεί να δημιουργήσει πολύ εύκολα την αίσθηση ότι κάποιος υποστηρίζει την ομάδα της Καλαμάτας, ότι είναι δίπλα της. Έχει πολλαπλά οφέλη για την δημιουργία των αξιών της ομάδας. Διότι, η ταύτιση με την ομάδα είναι κάτι περισσότερο από συμπάθεια και έλξη, είναι μια προσωπική νοηματοδότηση.
Επιπρόσθετα, αν υπάρχει ένα e-shop μπορεί η ομάδα να συλλέξει δευτερεύοντα στοιχεία όπως (ηλικία, φύλο, διάρκεια μέλους, κάτοχος εισιτηρίου διαρκείας, πως έμαθες την ομάδα, από που έκανε την αγορά λιανική, e-shop, συνεργαζόμενο κατάστημα) όπου πάνω σε αυτό μπορεί να σχεδιάσει στρατηγικές πώλησης. Τα προϊόντα ενισχύουν τους δεσμούς των φιλάθλων και της ομάδας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι συναισθηματικά κειμήλια.
Σκεφτείτε όσοι έχετε προηγούμενες εμφανίσεις παιχτών της Καλαμάτας, πώς νιώθετε;
Παρακάτω παρουσιάζονται έρευνες που έχουν ασχοληθεί με την σημασία των προϊόντων:
Apostolopoulou, A., Papadimitriou, D., Synowka, D., & Clark, J. S. (2012). Consumption and meanings of team licensed merchandise. International Journal of Sport Management and Marketing, 12(1-2), 93-110.
Stroebel, T., Woratschek, H., & Durchholz, C. (2021). Clothes make the fan: the effect of team merchandise usage on team identification, fan satisfaction and team loyalty. Journal of global sport management, 6(2), 185-202.

*Ο Μουτσούλας Κωνσταντίνος είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής με εκπαιδεύσεις στην αθλητική ψυχολογία και διδάσκει στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο