Εκτός ελέγχου βρίσκεται πλέον η ακρίβεια στη χώρα μας, καθώς επιπλέον 524 εκατ. ευρώ πλήρωσαν οι καταναλωτές σε σούπερ μάρκετ το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2023, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI).
Είναι σαφές πως ο πληθωρισμός έχει φέρει τόνωση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ, την ώρα που οι καταναλωτές κάνουν φθηνότερες επιλογές, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του συγκεκριμένου περιβάλλοντος έπαιξε και ο τουρισμός, καθώς μία προσεκτική ματιά στις περιοχές καταγράφει διακυμάνσεις. Για παράδειγμα, στην Κρήτη οι πωλήσεις αυξήθηκαν 17,8%, στην Πελοπόννησο 11,5%, κατά 8,7% στην Κεντρική Ελλάδα όσο και στη Θεσσαλονίκη και 10,8% στη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με την έρευνα, στο επίμαχο οκτάμηνο η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 5,85 δισ. ευρώ έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αυξημένη κατά 9,8%, εκ των οποίων 4,457 δισ. ευρώ αφορούν στην κατηγορία των τροφίμων.
Την ίδια ώρα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,2% από 25,5% το αντίστοιχο διάστημα του 2022 με το ρυθμό ανάπτυξης να είναι 12,9%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,8%.
Στα τρόφιμα μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,6% από 26,1% το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα πολυκαταστήματα τροφίμων είναι η μεγάλη τροφός της κοινωνίας. Καθώς το μεγαλύτερο μέρος της βασικής κατανάλωσης, αυτής που ικανοποιεί την πείνα, τη δίψα και τη συντήρηση κάθε σπιτιού, περνάει από τα ράφια τους, πλούσιοι και φτωχοί περνούν από τα ταμεία τους.
Έχουμε και λέμε λοιπόν: Ο τζίρος των πολυκαταστημάτων τροφίμων όλης της χώρας απογειώνεται σε επίπεδα-ρεκόρ, 5,9 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο του έτους. Αλλά αυτό κάθε άλλο παρά δείκτης ευμάρειας και ευημερίας είναι. Είναι πρωτίστως δείκτης της ακρίβειας, των μεγάλων ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά, τρόφιμα και είδη σπιτιού, που απομυζούν όλο και μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος των φτωχότερων, αλλά και των μεσαίων νοικοκυριών.
Οι ανατιμήσεις στα ταπεινά αγαθά καθημερινής κατανάλωσης -στο λάδι, το γάλα, το ψωμί, τα νωπά προϊόντα- καθιστούν την Ελλάδα μια από τις ακριβότερες χώρες στην Ε.Ε., αν και έχει έναν από τους χαμηλότερους ονομαστικούς πληθωρισμούς. Γιατί σημασία δεν έχει το πόσο κοστίζει το «καλάθι του νοικοκυριού». Αλλά το πόσο γεμίζει με βάση το πραγματικό εισόδημά του, έστω και με τα φτηνότερα προϊόντα «ετικέτας».