Ψηφιακή λύση έχει έτοιμη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ταχεία διεκπεραίωση των περίπου 200.000 ενστάσεων που έχουν υποβληθεί έως σήμερα στα Γραφεία Κτηματογράφησης από τους ιδιοκτήτες ακινήτων που διαφωνούν με κάποιο από τα στοιχεία της ανάρτησης των κτηματογραφικών πινάκων, αλλά και όποιον έχει έννομο συμφέρον και θεωρεί ότι θίγεται. Η συσσώρευση των υποθέσεων, δίχως να εξετάζονται από τις Επιτροπές Ενστάσεων, έχει οδηγήσει σε μπλακάουτ μεταβιβάσεις και αγοραπωλησίες ακινήτων, ειδικά στις περιπτώσεις όπου εμπλέκεται το Δημόσιο ή Δήμοι.
Προκειμένου να επιταχυνθεί η εξέταση των ενστάσεων έχει ήδη δημιουργηθεί από το Ελληνικό Κτηματολόγιο μια διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, θα βγει σύντομα στον… ψηφιακό αέρα και θα δίνει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των ενστάσεων, από την αρχή έως το τέλος, δηλαδή από την υποβολή τους από τους πολίτες, την εξέταση από τις τριμελείς Επιτροπές Ενστάσεων Κτηματογράφησης έως και το τελικό πόρισμα. Μάλιστα, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν πρόσβαση σε αυτή ώστε να ενημερώνονται σε όλα τα στάδια για την τύχη της ένστασης που έχουν υποβάλει.
Ειδικότερα, τα μέλη των Επιτροπών Ενστάσεων (δικαστικοί λειτουργοί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί και γραμματείς επιτροπών) θα εισέρχονται στην ψηφιακή πλατφόρμα με τους κωδικούς «taxisnet» και θα παραλαμβάνουν τα πινάκια (το κάθε ένα θα περιλαμβάνει 10 υποθέσεις) μαζί με όλα τα σχετικά έγγραφα των ενστάσεων. Θα συνεδριάζουν διαδικτυακά και θα εξετάζουν ένα πινάκιο σε κάθε τηλεδιάσκεψη. «Εάν απαιτούνται για ορισμένες υποθέσεις και άλλες τηλεδιασκέψεις, θα μπορούν να τις κάνουν. Ωστόσο, θα αποζημιώνονται ανά πινάκιο», σημειώνει στέλεχος του Ελληνικού Κτηματολογίου.
Είναι αξιοσημείωτο ότι για τη διευκόλυνση της στελέχωσης των Επιτροπών, η οποία είχε «παγώσει» για χρόνια, είχαν προωθηθεί προ διετίας ρυθμίσεις που πλέον επιτρέπουν τη συμμετοχή και πολιτικών μηχανικών σε αυτές, ενώ αυξήθηκαν και οι αμοιβές των μελών τους ώστε να είναι πιο ελκυστικές. Μετά τις ψηφιακές τηλεδιασκέψεις των Επιτροπών Ενστάσεων, θα εκδίδονται οι αποφάσεις τους, οι οποίες θα αναρτώνται στην πλατφόρμα.
Η λειτουργία της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη διαδικτυακή διεκπεραίωση των ενστάσεων εκτιμάται ότι σύντομα θα ξεμπλοκάρει τις χιλιάδες «βαλτωμένες» ενστάσεις.