Τριπλό χαράτσι σε δόσεις ανακοίνωσε η κυβέρνηση
Να χρυσώσει το χάπι για τις αυξήσεις στα διόδια επιχείρησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, λέγοντας ότι θα γίνουν με «ήπιο» τρόπο ώστε να μην επιβαρυνθούν απότομα οι πολίτες. Η αύξηση θα γίνει σε δόσεις και θα ανέλθει στο 12% το 2026, σύμφωνα με τα όσα είπε.
Συγκεκριμένα, την Πρωτοχρονιά θα υπάρχει αύξηση 7,6% για το 2024, 2% το 2025 και 2% το 2026.
Ο Παύλος Μαρινάκης ούτε λίγο-ούτε πολύ μίλησε για επιτυχία της κυβέρνησης που οι αυξήσεις δεν ήρθαν νωρίτερα. «Η ιστορία ξεκινά από το 2022, όταν εκλήθη η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου να εφαρμόσει μια παλαιότερη συμφωνία. Τότε ήταν 12% η συμφωνηθείσα αύξηση από 1/1/23.
Έπειτα από διαπραγματεύσεις αυτό πάγωσε, δε συνέβη, ήταν επιτυχία που δεν επιβαρύνθηκαν οι πολίτες και ο κρατικός προϋπολογισμός» σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και συμπλήρωσε: «Επειδή υπάρχει ο πληθωρισμός για το 2024 που μετρήθηκε το Σεπτέμβριο στο 1,6%, συνολικά θα έχουμε 7,6% αύξηση για το 2024, 2% για το 2025 και 2% το 2026. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια ήδη αναληφθείσα συμβατική υποχρέωση, που διαχειρίστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνει όσο πιο ήπια και σταδιακά»
Τα… κρυφά στοιχεία
Οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα μεγάλα οδικά έργα στο εθνικό δίκτυο, μέσω των διοδίων και των παράπλευρων εμπορικών χρήσεων, θα εισπράξουν τελικά με άλλον τρόπο τα επιπλέον έσοδα που ονειρεύονταν από την έκρηξη της ακρίβειας του 2022, όπως αναφέρει σε εκτενές θέμα της η “Καθημερινή”.
Η πρακτική που ακολουθείται θέλει η προσαύξηση κάθε 1η Ιανουαρίου να υπολογίζεται με βάση τον πληθωρισμό του προηγούμενου Σεπτεμβρίου και τον Σεπτέμβριο του 2022 αυτός ήταν 12%, ωστόσο τελικά δεν επιβλήθηκαν αυξήσεις την τρέχουσα χρονιά.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη πέτυχε τότε να αποφύγει μία προεκλογική έκρηξη στο κόστος μετακίνησης στο εθνικό οδικό δίκτυο. Μετεκλογικά, ωστόσο, όπως δείχνει το δημοσίευμα, έρχεται να αποζημιώσει τις εταιρείες για την «εξυπηρέτηση».
H συμφωνία υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και παραχωρησιούχων που διαχειρίζονται τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου, σύμφωνα με το δημοσίευμα, περιλαμβάνει τη «μεταφορά» της αύξησης των διοδίων κατά 12% που δεν εφαρμόστηκε φέτος, σε τμηματική επιπλέον αύξηση την επόμενη τριετία.
Η πάγια πρακτική θα συνεχιστεί, προσθέτοντας επιπλέον αύξηση το 2024 κατά 6%, ενώ το 2025 και το 2026 κατά 2%. Έτσι, με δεδομένο ότι τον Σεπτέμβριο η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε πληθωρισμό 1,6%, η αύξηση στα διόδια από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους θα είναι 7,6%.
Αυτό που, ωστόσο, προκαλεί περισσότερο, είναι η πληροφορία ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τελικά συμφώνησε να καταβληθούν αποζημιώσεις στις εταιρείες για «διαφυγόντα έσοδα» του 2023, έσοδα που κανένα σενάριο δεν προέβλεπε, καθώς το 12% του πληθωρισμού το Σεπτέμβριο του 2022 ήταν εκτός κάθε δυνατότητας πρόβλεψης την ώρα της υπογραφής των συμφωνιών.
Όπως τονίζει η εφημερίδα, θα καλυφθούν από το υπουργείο Υποδομών, με τους παραχωρησιούχους ήδη να έχουν υποβάλει τα σχετικά αιτήματα για το α΄ εξάμηνο φέτος και να έπεται αντίστοιχη κίνηση στις αρχές του 2024 για το τρέχον, β΄ εξάμηνο.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπαθεί να αποκρύψει τα παραπάνω από την κοινή γνώμη, όπως σημειώνει το δημοσίευμα, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αρνήθηκε να δώσει στοιχεία για το ακριβές ύψος των αιτημάτων αποζημίωσης ανά παραχωρησιούχο.