Γιατί μπαίνει η κυβέρνηση στα χωράφια των Δήμων; Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι σοβαρές. Δεν υποστηρίζει τους Δήμους σε στρατηγικό εκσυγχρονισμό και σχεδιασμό των λειτουργικών αναγκών τους και των προσφερόμενων υπηρεσιών στις ΔΕΥΑ.
Δεν υποστηρίζει τους Δήμους συνολικά στη διαχείριση δημόσιων αγαθών, όπως το νερό και την ανακύκλωση των απορριμμάτων, που σχετίζονται άμεσα με το περιβάλλον και την κυκλική οικονομία και έχει τους λόγους της. Σχεδιάζει την ιδιωτικοποίηση των κλάδων αυτών που αφορούν άμεσα χιλιάδες νοικοκυριά, γιατί είναι σημαντικές οι δαπάνες που δίνουν ετησίως, εξίσου σημαντικές δαπάνες με την ενέργεια.
Και γιατί οι Δήμοι σιωπούν; Γιατί πρέπει να τρέχει ο αντιδήμαρχος πίσω από το απορριμματοφόρο και τις βλάβες νερού και το «ψαχνό» να το παίρνει ένα μεγαλύτερο περιφερειακά διοικητικό σχήμα;
Το θέμα της ενοποίησης (ιδιωτικοποίηση) των ΔΕΥΑ επισκίασε το φόρουμ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των Δήμων και των ΔΕΥΑ, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ένωσης ΔΕΥΑ Ελλάδας, δημοτικών επιχειρήσεων.
Η τακτική της σιωπής της πλειοψηφίας των Δήμων είναι σοβαρή εχθρική πολιτική στάση σε βάρος της αυτοδιοίκησης. Ενώ αντιλαμβάνονται τι σχεδιάζει η κυβέρνηση και όφειλαν να συγκροτήσουν με θέσεις τις προτάσεις τους, διεκδικώντας καλύτερη οργάνωση των δημοτικών επιχειρήσεών τους, σιωπούν.
Να αντιδράσουμε στην ενοποίηση των ΔΕΥΑ.
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κάποιος ότι φαντάζει εξαιρετικά δύσκολη η διοίκηση ενός οργανισμού διαχείρισης μιας πανσπερμίας μικρών σχετικά υδάτινων πόρων, με αρμοδιότητες σε μια πολύ μεγάλη γεωγραφική περιοχή.
Τα νέα, μεγαλύτερα εταιρικά σχήματα, που θα αναλάβουν ευρύτερες περιοχές αρμοδιότητας, αρκετές φορές θα καλύπτουν την αντίστοιχη περιφέρεια στη σημερινή θέση που είχε ο Δήμος.
Οι νέες Επιχειρήσεις θα ονομάζονται Μείζονες Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (Μει.ΔΕΥΑ), παίρνοντας τη θέση των ΔΕΥΑ. Οι σχεδιασμοί θα αποδειχθούν ότι είναι και επαρχιοκτονοι, ειδικά όταν μιλάμε για μια περιοχή με τα χαρακτηριστικά της Πελοποννήσου, με μικρά οικιστικά κέντρα.
Βασικό, επίσης, θέμα αφορά στο νερό της άρδευσης, το οποίο θα επιφέρει και αυξήσεις στα αγροτικά προϊόντα και όχι μόνο, καθώς το νερό μετατρέπεται σε εμπόρευμα λίγο λίγο. Αν σπάσει ένας αγωγός, για παράδειγμα, στον Αριστομένη, ποιος θα πάει και πόσο έγκαιρα θα αντιμετωπίσει το θέμα; Ποιος θα έχει το πολιτικό κόστος; Προφανώς, ένα πιο απόμακρο από τον καταναλωτή κέντρο, όπως αυτό των Μει.ΔΕΥΑ.
Σήμερα βλέπουμε τη συνέχεια: Τον περασμένο Μάρτη καταγγείλαμε τη δημιουργία της ΡΑΑΕΥ, Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, που θα εποπτεύει τις επιχειρήσεις με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών υδάτων και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων.
Σήμερα βλέπουμε τη συνέχεια. Οι Μει.ΔΕΥΑ θα είναι διαδημοτικές επιχειρήσεις ειδικού, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως ισχύει και με τις υφιστάμενες ΔΕΥΑ. Θα εποπτεύονται, όμως, από το Συμβούλιο Στρατηγικής και Εποπτείας, μέλη του οποίου θα είναι οι Δήμοι στους οποίους παρέχουν υπηρεσίες. Επίσης, όργανο διοίκησής τους θα είναι μία 9μελής Εκτελεστική Επιτροπή και ένας εκτελεστικός διευθυντής, που θα επιλέγεται με κριτήρια αγοράς.
Με τις νέες επιχειρήσεις, που θα λειτουργούν υπό την εποπτεία της ΡΑΑΕΥ, σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση των υπηρεσιών τους, απλά και έμμεσα μετατρέπεται το νερό σε εμπόρευμα. Έργα στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιολογικούς καθαρισμούς και απορρίμματα είναι καθοδόν.
Των Σταμάτη Μπεχράκη – Χρήστου Αναστασόπουλου
Δημοτικών συμβούλων Καλαμάτας