Η επιλογή της τιμητικής διέλευσης τριάδας μαχητικών αεροσκαφών Rafale πάνω από τη Σχολή Ικάρων την ώρα που ο απερχόμενος αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, πτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς παρέδιδε τα ηνία του Κλάδου στον αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη, δεν ήταν τυχαία. Κανείς από τους δύο αρχηγούς δεν υπηρέτησε σε γαλλικά αεροσκάφη, αντιθέτως πρόκειται για εμπειρότατους χειριστές με χιλιάδες ώρες πτήσης σε αμερικανικά μαχητικά όπως Α-7 και F-5 και στη συνέχεια F-16. Ωστόσο, τα Rafale συμβολίζουν το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας που θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο με την προσθήκη των F-35.
Λίγο πριν ο πτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς επιστρέψει ύστερα από 43 χρόνια στον θάλαμό του στη Σχολή Ικάρων για να αποχωριστεί τη στολή και να φορέσει τα πολιτικά ρούχα, φρόντισε να αναφερθεί σε μια σειρά από εξόχως σημαντικά προγράμματα και πρωτοβουλίες που δρομολογούνται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Αναβάθμιση αεράμυνας
Σύμφωνα με τον απερχόμενο αρχηγό ΓΕΑ, σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση προγράμματος για την προμήθεια υπερσύγχρονων ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης, τα οποία αναμένεται να εγκατασταθούν στα νησιά, αναβαθμίζοντας τις δυνατότητες της ελληνικής αεράμυνας. Τα διδάγματα από τη χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων στην Ουκρανία και το Ισραήλ επιτάσσουν την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την αποτροπή επιθέσεων με μικρά ή μεγαλύτερα drones και βαλλιστικούς πυραύλους. Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι «τα αεροσκάφη 4ης και 5ης γενιάς αποτελούν ένα ισχυρό όπλο αλλά χωρίς σύγχρονη αεράμυνα δεν μπορούν να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι ικανότητές τους».
Η τοποθέτηση δικτύου αισθητήρων στα νησιά με στόχο τον έγκαιρο εντοπισμό και την αποκάλυψη απειλών αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες του αεροπορικού Επιτελείου. Το ίδιο ισχύει και για την εγκατάσταση συστημάτων Link16 στους σταθμούς εδάφους ώστε όλα τα στοιχεία της αεράμυνας να επικοινωνούν με τα κέντρα διοίκησης και ελέγχου καθώς και με τις πλατφόρμες της Πολεμικής Αεροπορίας, δημιουργώντας ένα ενοποιημένο πεδίο επιχειρήσεων.
Διεθνής πόλος εκπαίδευσης
Ο απερχόμενος αρχηγός αναφέρθηκε και στο Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης της Καλαμάτας, επισημαίνοντας ότι έχει κατατεθεί πρόταση στην πολιτική ηγεσία για την περαιτέρω αξιοποίηση της 120 ΠΕΑ με στόχο την προσέλκυση ξένων αεροποριών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση του ΓΕΑ περιλαμβάνει τη διερεύνηση προμήθειας επιπλέον εκπαιδευτικών αεροσκαφών Μ-346 είτε μέσω της ισραηλινής ELBIT είτε απευθείας από την κατασκευάστρια Leonardo ώστε να ανοίξουν περισσότερα slot εκπαίδευσης για ξένους πιλότους. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι διεθνώς καταγράφεται μεγάλη ζήτηση για ώρες πτήσης σε σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη, ιδίως μετά την ανάσχεση που παρατηρείται στο αμερικανικό σχολείο ENJJPT (Euro-NATO Joint Jet Pilot Training) εξαιτίας της εισόδου νέου τύπου αεροσκάφους στο πρόγραμμα. Η Καλαμάτα θα μπορούσε να απορροφήσει τμήμα της ζήτησης με προφανή οικονομικά οφέλη.
Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι η Μοίρα Επιχειρησιακής Συνθετικής Εκπαίδευσης αναβαθμίζεται σε Διοίκηση του Κέντρου Αεροπορικής Τακτικής, μια ελληνική πατέντα που έχει κεντρίσει το βλέμμα μεγάλων αεροπορικών δυνάμεων μετά τη συμμετοχή της στην πολυεθνική άσκηση «Spartan Warrior».
Απλοποίηση διαδικασιών
Δεν έλειψαν, όμως, και οι αναφορές στο μεγάλο «αγκάθι», τις διαθεσιμότητες των αεροπορικών μέσων που ταλαιπωρούν διαχρονικά τις Ενοπλες Δυνάμεις. Τονίστηκε ιδιαίτερα η ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών για τις προμήθειες και το ελληνικό «παράδοξο» να αντιμετωπίζονται οι συμβάσεις υποστήριξης των υφιστάμενων μέσων όπως οι συμβάσεις προμήθειας νέων εξοπλισμών. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια βελτιώθηκαν οι διαθεσιμότητες στα μαχητικά και κυρίως στα Mirage 2000-5 που κινδύνευαν με απαξίωση, στα μεταφορικά μέσα και τα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης η κατάσταση παραμένει ασφυκτική.
Πηγή: Η Καθημερινή