Με ευθύνη περιφέρειας, δήμων κι όλων των αρμόδιων φορέων
Σε πρόσφατη έρευνα που δημοσίευσε η εξειδικευμένη αμερικανική εταιρεία Squaremouth, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 5η θέση στον κατάλογο των δέκα πιο επιθυμητών προορισμών παγκοσμίως για ταξίδια και διακοπές το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.
Άλλες εκτιμήσεις και έρευνες δείχνουν ότι και αυτό το καλοκαίρι η Ελλάδα θα δεχτεί μεγάλο όγκο επισκεπτών, ενώ όλοι κάνουν λόγο για νέα αύξηση στους δείκτες των τουριστικών εισροών.
Ποιο κομμάτι, όμως, αυτής της πίτας διεκδικεί η Μεσσηνία, η οποία πέρυσι δε γεύτηκε σχεδόν τίποτα από τα θετικά που καταγράφηκαν στην πλειοψηφία των τουριστικών ελληνικών προορισμών; Με ποιον τρόπο η Μεσσηνία διεκδικεί να κερδίσει τον κορεσμό και την πιθανή δυσαρέσκεια, έτσι όπως έχει εκφρασθεί σε διάφορες περιπτώσεις, για δημοφιλείς ελληνικούς και κατά περίπτωση πανάκριβους προορισμούς;
Με αφορμή την έρευνα της Squaremouth, ψάξαμε σε ιστοσελίδες τουριστικού ενδιαφέροντος που αναζητούν σε Ευρώπη και Αμερική (κάποιες εξ αυτών επικαλείται και η ίδια η αμερικάνικη εταιρεία) να βρούμε τη Μεσσηνία και τις περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος του νομού μας.
Η απογοήτευση μεγάλη!
Αόρατη… Μεσσηνία
Η Μεσσηνία και οι περιοχές της είναι στην κυριολεξία αόρατες στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη στις ιστοσελίδες του διαδικτύου. Με δυσκολία και με πολύ «ψάξιμο», κι αναζητώντας συγκεκριμένα την περιοχή, βρίσκεις κάποια ελάχιστα πράγματα.
Η προβολή περιοχών, όπως Μάνη, Πύλος και άλλες, από μηδαμινή έως ανύπαρκτη. Τα μνημεία, όπως Αρχαία Μεσσήνη, Ανάκτορα Νέστορα και τόσοι άλλοι θησαυροί, ούτε ως όνομα αναφέρονται.
Ακόμα και στην επίσημη ιστοσελίδα του ΕΟΤ, το «Visit Greece», χρειάζεται πολύ ψάξιμο για να εντοπίσεις κάπου στο τέλος την Καλαμάτα. Ούτε λόγος για αναφορά στην αρχική της σελίδα και στο “Amazing Destinations” (καταπληκτικοί προορισμοί). Στη δε ενότητα “local dishes” (τοπικά παραδοσιακά πιάτα) φιγουράρουν μόνο οι… δίπλες και η συνταγή για να τις φτιάξεις, όπως βλέπετε και στη φωτογραφία.
Και φυσικά, δεν ευθύνεται ο ΕΟΤ γι’ αυτό, ούτε η greeka.com, ούτε η vacation-in-greece.gr, ούτε τόσες άλλες ιστοσελίδες που ψάξαμε και λόγω περιορισμένου χώρου δεν μπορούμε να παρουσιάσουμε, που μέχρι σήμερα, με αυτά τα δεδομένα, δεν έχει γίνει τίποτα για την προβολή της Μεσσηνίας.
Τα περιβόητα συνέδρια, τα tour operators τα προηγούμενα χρόνια και το πολυδιαφημισμένο και με «περηφάνια» παρουσιαζόμενο TBEX, αν και δαπανήθηκαν πολύ μεγάλα ποσά, δεν απέφεραν κανένα ορατό (τουλάχιστον) αποτέλεσμα ως προς την προβολή του Μεσσηνιακού Τουρισμού και την προσέλκυση τουριστών…
Τα αποτελέσματα από όλα αυτά μέχρι σήμερα είναι οι πτήσεις από το εξωτερικό στον αερολιμένα της Καλαμάτας να έχουν φθίνουσα πορεία, ακόμα και από τη Γερμανία, από την οποία – υποτίθεται – φιλοξενήσαμε τα προηγούμενα χρόνια το μεγαλύτερο συνέδριο Γερμανών τουριστικών πρακτόρων. Από το περιβόητο TBEX, μάλιστα, έπειτα από «τρελή» αναζήτηση ανακαλύψαμε στο blog που διατηρεί συνδέσμους με δημοσιεύσεις μελών του από το ταξίδι τους στην περιοχή μας.
Τα δωρεάν Virtual Ticket για να δεις τα βίντεο από την επίσκεψή τους στην Καλαμάτα δεν υπάρχουν πια και όποιος θέλει να έχει πρόσβαση σε αυτά και σε άλλα της ιστοσελίδας, πρέπει να καταβάλει ένα καλό ποσό (197 δολάρια)!
Ούτε στου ΕΟΤ…
Ας δούμε, όμως, λίγο την προβολή της Μεσσηνίας σε τουριστικές σελίδες εκτός Ελλάδας, τις οποίες επισκέπτονται όσοι ξένοι θέλουν να ταξιδέψουν.
Να σημειωθεί ότι στην έκθεσή της η Squaremouth περιγράφει την Ελλάδα ως «ειδυλλιακή χώρα με γραφικές πόλεις, χαλαρωτικά νησιά και εκπληκτική γαστρονομία», ενώ κάνει έκκληση προς τους τουρίστες να εξερευνήσουν περισσότερους προορισμούς, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον υπερ-τουρισμό.
Επίσης, η έκθεση αναφέρει ότι οι ταξιδιώτες που σχεδιάζουν να επισκεφθούν την Ελλάδα εκδηλώνουν έντονο ενδιαφέρον για πληροφορίες σχετικές με τον προορισμό τους, αναζητώντας εξειδικευμένα και αξιόπιστα δεδομένα στο διαδίκτυο.
Ως κορυφαίες ιστοσελίδες που αποτελούν αξιόπιστη πηγή πληροφοριών για την Ελλάδα περιλαμβάνει τα https://www.greeka.com, https://www.vacation-in-greece.gr και https://www.visitgreece.gr/
Ας δούμε, λοιπόν, σε αυτές τις σελίδες τι θέση έχει η Μεσσηνία, και ας ξεκινήσουμε από την επίσημη ιστοσελίδα του ΕΟΤ, το visitgreece.gr
Στην αρχική σελίδα του Οργανισμού δε θα βρεις τίποτα απολύτως για τη Μεσσηνία. Στο μέσον της σελίδας υπάρχουν δύο επιλογές: “mainland” (ηπειρωτική χώρα) και “islands” (νησιά). Επιλέγοντας την πρώτη κατηγορία, βλέπεις τις Περιφέρειες. Επιλέγοντας προς το τέλος της σελίδας την Πελοπόννησο, ως δημοφιλείς προορισμοί με κείμενο – παραπομπή και φωτογραφία αναφέρονται ακριβώς με αυτή τη σειρά οι εξής: Ναύπλιο, Δημητσάνα, Μονεμβασιά, Ελαφόνησος, Επίδαυρος, Ολυμπία, Καλάβρυτα, Λεωνίδιο, Μέθανα, Νεμέα, Στεμνίτσα, Βυτίνα. Ούτε μια περιοχή της Μεσσηνίας!
Και ακριβώς από κάτω, ως κατηγορία με την ονομασία «άλλοι προορισμοί», αναφέρονται η Πάτρα, η Σπάρτη και η Τρίπολη. Μόνο αν κάνεις κύλιση προς τα δεξιά θα εμφανισθεί τελευταία στη σειρά η Καλαμάτα…
Αν ο επισκέπτης τα έχει καταφέρει, έχει φτάσει μέχρι εδώ και επιλέξει το κουτάκι με την Καλαμάτα, θα μεταφερθεί σε σελίδα με ένα αρχικό κείμενο και από κάτω θα δει την κατηγορία «Μοναδικές εμπειρίες», όπου προβάλλονται τα κάστρα της Μεθώνης και της Κορώνης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καλαμάτας και το… Μηναγιώτικο μονοπάτι. Πού πήγε το μυαλό σας; Στην Αρχαία Μεσσήνη; Απλώς δεν… υπάρχει σε αυτή την κατηγορία!
Η Μάνη, η Πύλος, η Κορώνη, η Μεθώνη και τόσα άλλα μέρη της Μεσσηνίας είναι άγνωστες λέξεις για το site του ΕΟΤ. Και αναζήτηση να κάνετε (δες φωτό), τίποτα δε θα βρείτε!
Στο δε εικονίδιο για το αεροδρόμιο αναφέρεται επί λέξει: «Η Καλαμάτα συνδέεται με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, η πτήση διαρκεί 45 λεπτά αλλά και με το Διεθνές Αεροδρόμιο Μακεδονία (Θεσσαλονίκη), συνδέεται και με άλλα αεροδρόμια της Ελλάδας».
Φυσικά, εννοείται ότι γι’ αυτό δεν ευθύνεται ο ΕΟΤ, αλλά ότι κανείς φορέας (και ιδιαίτερα η Περιφέρεια και οι Δήμοι) ΔΕΝ ενδιαφέρθηκε ποτέ να ζητήσει και να επιβάλλει, αν χρειασθεί, τη σωστή και ολική προβολή της Μεσσηνίας!
Το ίδιο και σε άλλα site
Το greeka.com είναι ένα μεγάλο site προβολής για την Ελλάδα, το οποίο φαίνεται να επισκέπτονται αρκετοί ξένοι που ενδιαφέρονται να δουν τη χώρα από κοντά.
Στα κορυφαία μέρη για να επισκεφθείς δεν υπάρχει καμία αναφορά σε περιοχή της Μεσσηνίας.
Κι όταν επισκεφθείς την κατηγορία Πελοπόννησος, τα μέρη που έχει και για τα οποία μπορείς να δεις πληροφορίες είναι η Ελαφόνησος, η Επίδαυρος, η Ερμιόνη, το Γύθειο, τα Καλάβρυτα, η Μονεμβασιά, οι Μυκήνες, ο Μυστράς, το Ναύπλιο, η Ολυμπία, η Πάτρα, το Πόρτο Χέλι, η Σπάρτη και… η Κυπαρισσία. Καμία άλλη περιοχή της Μεσσηνίας δεν προβάλλεται εκεί.
Το Greecetravelsecrets.com είναι το επόμενο site που επισκεφθήκαμε. Στην κατηγορία για την ηπειρωτική χώρα βρίσκεις την Πελοπόννησο και σε καλωσορίζει μια φωτογραφία της Μονεμβασιάς.
Σε κάποιο κουτάκι στο κάτω μέρος της σελίδας βρίσκεις και την Καλαμάτα, με ελάχιστες όμως και τρομερά ελλιπείς πληροφορίες, όπως ότι η Καλαμάτα χωροταξικά βρίσκεται στην «καρδιά της Πελοποννήσου».
Όταν, μάλιστα, πας στην επιλογή “How to get to Kalamata”, η φωτογραφία από το δρόμο που δείχνουν, όχι μόνο δε σου δημιουργεί επιθυμία να επισκεφθείς την πόλη, αλλά σίγουρα σε αποτρέπει κιόλας, αν θες να πας διακοπές και όχι για… camel trophy! Όποιος δει αυτή τη φωτογραφία, ούτε καν μπαίνει στη διαδικασία να διαβάσει στο κείμενο αν υπάρχει αυτοκινητόδρομος ή όχι.
Σε αυτό το site με αναζήτηση μπορείς να εντοπίσεις κι άλλα μέρη της Μεσσηνίας.
Στο site unforgettablegreece.com υπάρχει ξεχωριστή σελίδα για τη Μεσσηνία, αλλά πρέπει να ψάξεις λίγο για να την εντοπίσεις, με ένα κείμενο λίγων γραμμών, όπου γίνεται αναφορά μόνο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλαμάτας, το Ανάκτορο του Νέστορος και στις καταδύσεις.
Σε πολλές άλλες τουριστικές ιστοσελίδες που επισκεφτήκαμε, επίσης βρήκαμε από ελάχιστα έως καθόλου στοιχεία για τους προορισμούς της Μεσσηνίας.
Και η μεγάλη μας απορία είναι: Κανείς από όλους όσοι κόπτονται για τον τουρισμό στη Μεσσηνία και έχουν αρμοδιότητες δεν επισκέφθηκε αυτές τις ιστοσελίδες για να παρέμβει και να ζητήσει διορθώσεις και προσθήκες; Επισκέφθηκε ποτέ κανείς σελίδες ξένων τουριστικών πρακτόρων ή δράσεων που φιλοξενήθηκαν δωρεάν στη Μεσσηνία, για να δουν πώς προβάλλουν την περιοχή και ποιο είναι το αποτέλεσμα όσων παρείχαν;
Προφανώς και όχι. Διότι η εικόνα που σήμερα σας παρουσιάσαμε θα ήταν διαφορετική…
Της Βίκυς Βετουλάκη