«ΘΑΡΡΟΣ» 29 Αυγούστου 1931: Η τροχαία κίνησις της πόλεως πρέπει οπωσδήποτε να ρυθμισθή το ταχύτερον

«ΘΑΡΡΟΣ» 29 Αυγούστου 1931: Η τροχαία κίνησις της πόλεως πρέπει οπωσδήποτε να ρυθμισθή το ταχύτερον

Επειδή το ζήτημα της τροχαίας κινήσεως της πόλεως Καλαμών, υπό τας σημερινάς συγχρονισμένας συνθήκας της χρησιμοποιήσεως του αυτοκινήτου επί του αθλιεστάτου οδικού δικτύου της πόλεως και του τρόπου της ρυθμίσεως ταύτης υπό των αρμοδίων αρχών της Χωροφυλακής, αποτελεί ένα των σοβαρωτέρων εκκρεμούντων ζητημάτων της πόλεως, το οποίον πρέπει το ταχύτερον να ρυθμισθή επί τη βάσει μελέτης παρεχούσης την πλέον δυνατήν μεγαλυτέραν ασφάλειαν ζωής, οικονομίαν δυνάμεως επιβλεπόντων χωροφυλάκων και δικαιότερον τρόπον διευκολύνσεως σκληρώς βιοπαλευόντων επαγγελματιών, αναγκάζομαι να διατυπώσω από των στηλών του αγαπητού «Θάρρους» λεπτομερή μελέτην μου περί του καλυτέρου δυνατού τρόπου ρυθμίσεως του εκκρεμούντος τούτου σοβαρού ζητήματος, με την ελπίδα ότι αύτη θα δώση αφορμήν ώστε να τερματισθή μία μη ανερχομένη ακαταστασία.

Η πόλις μας έχει το ατύχημα η μοναδική της, λεγομένη, πλατεία 23ης Μαρτίου και η μετά ταύτης συνεχομένη Άνω Πλατεία, να χρησιμοποιούνται μάλλον ως αρτηρία συγκοινωνίας και σταθμός αυτοκινήτων παρά ως πλατείαι.

Ευρισκόμενος κανείς εις την λεγομένην Κεντρικήν Πλατείαν, η ζωή του κινδυνεύει υπό την ζωηροτάτην κίνησιν των αυτοκινήτων, περισσότερον από όσον θα εκινδύνευεν ευρισκόμενος εις τας διασταυρώσεις των Χαυτείων των Αθηνών, χωρίς βέβαια να παραλείψω να τονίσω ότι εις τούτο πταίουν, όχι μόνον η κακίστη ρύθμισις της τροχαίας κινήσεως υπό των αρμοδίων αρχών, αλλά και η έλλειψις οδικού δικτύου και οι σωφέρ οι οποίοι, εν παντί και πάντοτε, εννοούν να εξαντλούν όλη την αναπτυσσομένην ταχύτητα της μηχανής των.

Υπό τας συνθήκας, λοιπόν, που λειτουργεί σήμερον η Υπηρεσία της Τροχαίας Κινήσεως παρουσιάζει τα εξής, κατά σειράν σοβαρότητας, σημεία ευπαθή και χρειάζονται επιβλέψεως υπό χωροφυλάκων.

1) Η διασταύρωσις των οδών Αριστομένους και Κολοκοτρώνη

2) Η διασταύρωσις της οδού Αριστομένους και Πλατείας 23ης Μαρτίου

3) Η συμβολή της οδού Εδέμ και Αριστομένους

4) Η διασταύρωσις των οδών Εδέμ και Φαρών

5) Η διασταύρωσις των οδών Μεθώνης και Φαρών

6) Η καμπή Κίσκηλα

7) Η διασταύρωσις των οδών Αριστομένους και Αιπύτου

8) Η συμβολή της οδού Αιπύτου και Πλατείας 23ης Μαρτίου, χωρίς να παραλείψω να τονίσω ότι η χρησιμοποίησις της οδού Αιπύτου, λόγω της μεγάλης στενότητός της, αποτελεί άστοχον εκλογήν.

Απαιτούνται όθεν, δια την επίβλεψιν των ως άνω σημείων, 8 χωροφύλακες, ως και δύο εισέτι δια την επίβλεψιν των δύο ακραίων σταθμών, ήτοι του Αρτεσιανού και του Πανελληνίου της Παραλίας.

Το όλον δήλον, ότι απαιτούνται 10 χωροφύλακες δια την επίβλεψιν της ούτω λειτουργούσης Τροχαίας Κινήσεως, χωρίς καν τούτο ν’ αποτελή ούτε οικονομίαν δυνάμεως χωροφυλάκων, οι οποίοι και δεν υπάρχουν, ούτε παροχήν ασφαλείας ζωής και ανέσεως των κυκλοφορούντων εις την Κεντρικήν Πλατείαν εις την από του Κίσκηλα μέχρι του Πανελληνίου παραλίαν και εις τας αγοραίας οδούς Αιπύτου και Αριστομένους, εφ’ όσον εις ταύτας γίνεται διασταύρωσις των αυτοκινήτων.

Εν δε τη στενή οδώ Αιπύτου που μόλις χωρεί να κινήται το αυτοκίνητον, κατά τας βραδυνάς ιδίως ώρας που η συγκοινωνία είναι πυκνή, η κυκλοφορία των πολιτών είναι αδύνατος, χωρίς να παραλείψω να τονίσω ιδιαιτέρως ότι δεν αποφεύγεται η διασταύρωσις των αυτοκινήτων εις την καμπήν περιπτέρου Καλαθά και εις την καμπήν Κίσκηλα.

Λαμβάνων, λοιπόν, υπ’ όψιν μου όλα αυτά τα δεδομένα, είμαι της γνώμης ότι πρέπει όλα τα αυτοκίνητα, όταν πρόκειται να κάμουν το δρομολόγιον Καλαμών – παραλία – Καλάμαι ή και οπωσδήποτε όταν πρόκειται να κυκλοφορήσουν εις τας κατωτέρω οδούς, να ακολουθούν το εξής δρομολόγιον:

Α) Για την κάθοδόν των εις την παραλίαν, τα εκκινούντα από τον σταθμόν του Αρτεσιανού, να διέρχωνται δια της πλατείας 23ης Μαρτίου, οδούς Αριστομένους, Εδέμ, Φαρρών, Κορώνης, Ακρίτα, Πανελλήνιον.

Β) Εάν δε πρόκειται να διέλθουν τα κατερχόμενα εκ του Τελωνείου, να ακολουθούν τότε το εξής δρομολόγιον: Παραλία, Καμπή Κίσκηλα, οδούς Φαρρών, Εδέμ, Αριστομένους, Ζουμπούλη, Αναγνωσταρά, Αρτεσιανόν.

Εάν δεν θέλουν κατά την άνοδόν των να διέλθουν εκ του Τελωνείου, να ακολουθούν το εξής δρομολόγιον: Παραλία, καμπή Νικολοπούλου, οδούς Αριστομένους, Ζουμπούλη, Αναγνωσταρά, Αρτεσιανόν, δεδομένου όταν τα διερχόμενα κατά την άνοδόν των εκ του Τελωνείου αυτοκίνητα είναι ελάχιστα.

Ωσαύτως πρέπει:
1ον: Παραλλήλως της τροχιοδρομικής γραμμής και κατά μήκος της πλατείας 23ης Μαρτίου και της Λεωφόρου Αριστομένους μέχρι της οδού Κολοκοτρώνη, ένθα υποτίθεται ότι είναι τομεύς κεντρικής αγοράς πολυσύχναστος, να χαραχθή επί του οδοστρώματος δια λευκής ανεξιτήλου γραμμής, το πλάτος της διαδρομής, την οποίαν δέον να ακολουθούν τα κατερχόμενα προς την παραλίαν αυτοκίνητα, εις τρόπον ώστε ο πεζός να οδηγήται και να μη κινδυνεύη να σκοτωθή αφ’ ενός, αφ’ ετέρου δε να διευκολύνεται η συγκοινωνία της οποίας η διαδρομή θα είναι ούτω περισσότερον απηλλαγμένη πεζών.

2ον: Εις απόστασιν 30 μέτρων προ και μετά της εκάστης καμπής, να χαραχθή επί του οδοστρώματος (εάν ο δρόμος έχει πισσωθεί ή ασφαλτοστρωθεί) κατά πλάτος του δρόμου ανεξίτηλος λευκή και εμφανής γραμμή κατά την οποίαν φθάνων ο σωφέρ να είναι υποχρεωμένος να κορνάρη αφ’ ενός και αφ’ ετέρου να ανακόπτη την ταχύτητα εις τρόπον ώστε την καμπήν των 60 μέτρων να την διαδράμη με ταχύτητα ουχί μεγαλυτέραν των 10 χιλιομέτρων.

Κεντρικαί τοιαύται χρήζουσαι συνθηματικών γραμμών είναι:

1) Αριστομένους και Πλατεία 23ης Μαρτίου

2) Αριστομένους, Κολοκοτρώνη

3) Αριστομένους, Ζουμπούλη

4) Αριστομένους, Εδέμ

5) Εδέμ, Φαρρών

6) Φαρρών, Μεθώνης εν τη οποία ευρίσκεται το ταχυδρομείον Παραλίας.

7) Καμπή Κίσκηλα

3ον: Να διαπλατυνθή η καμπή Ζουμπούλη και Αναγνωσταρά δια επικαλύψεως 3-4 μέτρ. μήκους του οχετού.

Εκ παραλλήλου πρέπει ωσαύτως να ληφθώσι και τα εξής μέτρα ασφαλείας:

1) Να απαγορευθή αυστηρώς η κάθοδος παντός οχήματος δια της οδού Αναγνωσταρά – από πλατείας μέχρι Πολυκλινικής Ζουμπούλη.

2) Να απαγορευθή η άνοδος των αυτοκινήτων από της διασταυρώσεως Κολοκοτρώνη μέχρι του περιπτέρου Καλαθά και δια της κεντρικής πλατείας μέχρι του Αρτεσιανού, επιτρεπομένης εξαιρετικώς της ανόδου των αμαξών και διτρόχων, λόγω της εμπορικής και ξενοδοχειακής ανάγκης της κινήσεως των ξένων και διότι πρόκειται περί τάξεως πτωχών βιοπαλαιστών, η οποία πολλαπλώς υποφέρει και είναι θύμα της προόδου του πολιτισμού και της αστοργίας του κράτους.

3) Να απαγορευθή αυστηρώς η κάθοδος των αυτοκινήτων κατά μήκος της Παραλίας, υποχρεουμένων των αυτοκινήτων κατά την κάθοδόν των, εάν θέλουν να διέλθουν εκ του Τελωνείου, να διέρχωνται δια της ενούσης τας οδούς Φαρρών και Αριστομένους τρίτης παραλιακής παραλλήλου οδού Μεθώνης, της διερχομένης δια του τηλεγραφείου της παραλίας, απαγορευομένης απολύτως της ανόδου οιουδήποτε οχήματος δια της οδού ταύτης.

4) Να απαγορευθή απολύτως η άνοδος παντός οχήματος δια της δευτέρας παραλιακής παραλλήλου οδού Κορώνης από οδού Ακρίτα μέχρι Φαρρών.

5) Να απαγορευθή αυστηρώς η κάθοδος παντός οχήματος από της πλατείας των Κρεοπωλείων μέχρι της Τραπέζης Κωστοπούλου.

6) Να απαγορευθή αυστηρώς η διεκπεραίωσις των αυτοκινήτων προς το ανατολικόν τμήμα της πόλεως δια των στενωτάτων οδών Αβίας και Φουρνέ. Αφού δύναται αύτη να ενεργείται κάλλιστα δια των οδών Ζουμπούλη και Μαυρομιχάλη.

7) Να μην επιτρέπεται εις τα αυτοκίνητα να προσπερνούν το ένα το άλλο όταν διέρχωνται από την Πλατείαν 23ης Μαρτίου, Λεωφόρον Αριστομένους, από πλατείας μέχρις οδού Κολοκοτρώνη και από το Πανελλήνιον μέχρι της καμπής Κίσκηλα.

Δια της άνω ρυθμίσεως θα έχομεν τα εξής οφέλη:

1) Θα απαλλαγούν της απολύτως επικινδύνου διασταυρώσεως των αυτοκινήτων η καμπή Καλαθά, η καμπή Κίσκηλα και η καμπή Φαρρών και Κορώνης.

2) Θα απαλλαγούν της διασταυρώσεως των αυτοκινήτων η Πλατεία 23ης Μαρτίου, η Παραλία και το τμήμα της οδού Αριστομένους από της οδού Κολοκοτρώνη μέχρι της πλατείας.

3) Θα απαλλαγή της επικινδύνου κυκλοφορίας των αυτοκινήτων το τμήμα της πλατείας από του Αρτεσιανού μέχρι του καταστήματος Τσιντέα.

4) Θα απαλλαγή της επικινδύνου κυκλοφορίας το πολυσύχναστον τμήμα της οδού υπό Τραπέζης Κωστοπούλου μέχρι Καταστήματος Αφών Αγγελοπούλου.

5) Θα λυτρωθή η αγοραία και η στενή οδός Αιπύτου της επικινδύνου κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

Δια του τρόπου λοιπόν τούτου θα έχωμεν αφ’ ενός μεν πυκνωτέραν συγκοινωνία και αφ’ ετέρου ωφέλειαν οι σωφέρ καθ’ όσον εκείνο που ενδιαφέρει τούτους είναι εκκινώντες από τον σταθμόν του Αρτεσιανού δια την Παραλίαν να διέρχονται την Κεντρικήν Πλατείαν και την οδόν Αριστομένους, του μόνου δηλαδή μέρους ένθα υπάρχουν πελάται.

Πυκνωτέραν δε συγκοινωνίαν θα έχομεν και μικρότερον συνωστισμόν αυτοκινήτων και πεζών εις τους ακραίους σταθμούς καθ’ όσον ο σωφέρ και εάν δεν συμπληρώση όλας τας θέσεις, θα αναχωρή με την ελπίδα ότι διερχόμενος κατά μήκος της παραλίας ή κατά μήκος της Πλατείας και της Λεωφόρου Αριστομένους θα τας συμπληρώση.

Βεβαίως, αν δεν υπήρχε το εμπόδιον της δημαρχιακής αδιαφορίας, θα προέτεινον τον περιορισμόν του υπό αιωνίαν κατασκευήν κηπαρίου παρά το Αρτεσιανόν, εις τρόπον ώστε η ανατολική του πλευρά αφ’ ενός μεν να περιορισθή προς απόκτησιν ευρυτέρου χώρου, αφ’ ετέρου δε αύτη να λάβη σχήμα ημικυκλίου, εις τρόπον ώστε να διευκολύνεται μεγάλως η στροφή των αυτοκινήτων.

Ακόμη δε θα προέτεινον και την τοποθέτησιν φωτεινών πινακίδων εις μερικά μέρη προς καθοδήγησιν των αφικνουμένων ξένων αυτοκινήτων.

Δυστυχώς όμως δεν τολμώ να προτείνω μικροβελτιώσεις, οσονδήποτε και αν απαιτούν μικράν δαπάνην, καθ’ όσον το δούναι των δημοτικών μας οικονομικών είναι διαρκώς αγκαζέ υπό της δημαρχιακής εκπροσωπήσεως της απαιτούσης 118 χιλιάδες το τρίμηνον ή το τετράμηνον, δια της θαυμασίας μεθόδου των ταξειδίων του Δημάρχου.

Του συνεργάτου μας Σταύρου Τσιμπίδη