Πανελλήνια έρευνα δείχνει ότι το έτοιμο φαγητό προκρίνεται του σπιτικού – Ρεπορτάζ του «Θ» σε μαγειρεία, ψητοπωλεία και super market της Καλαμάτας
Οι γρήγοροι και απαιτητικοί ρυθμοί ζωής, η ευελιξία στις διάφορες επιλογές φαγητών και το παρατεταμένο κύμα ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, φαίνεται να είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων προτιμά το έτοιμο φαγητό.
Η τελευταία σχετική έρευνα της Focus Bari, άλλωστε, μιλά με αριθμούς οι οποίοι αποδεικνύουν ότι η τάση του φαγητού σε πακέτο έχει έρθει για να μείνει: τρεις στους πέντε Έλληνες επιλέγουν να αγοράζουν συχνά φαγητό απ’ έξω κι αυτό είναι κυρίως χαρακτηριστικό των νεαρών και μεσαίων ηλικιών. Ταυτόχρονα, ως αυθεντικά μεσογειακός λαός, οι Έλληνες αρέσκονται στο να βγαίνουν συχνά έξω για φαγητό κι αυτό αποτυπώνεται ιδίως στους νέους και τις μεγαλύτερες ηλικίες. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν 8 στους 10 Έλληνες, ηλικίας από 18 έως 24 ετών, επιλέγουν να τρώνε έξω συστηματικά/ πολύ συχνά, σύμφωνα με την ίδια έρευνα.
Σε τι βαθμό, όμως, αυτή η εικόνα παρατηρείται στην Καλαμάτα; Μπορεί η μεσσηνιακή πρωτεύουσα να μην έχει τους γρήγορους ρυθμούς ζωής μιας μεγάλης πόλης, ωστόσο οι αυξημένες τιμές των πρώτων υλών και το ενεργειακό κόστος δεν μπορούν να θεωρηθούν αμελητέα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ολιγομελείς οικογένειες ή ατομικά νοικοκυριά.
Θέλοντας, λοιπόν, να διαπιστώσουμε τι πραγματικά ισχύει στην Καλαμάτα, το «Θάρρος» μίλησε σχετικά με ιδιοκτήτες τοπικών μαγειρείων και ψητοπωλείων, αλλά και με υπευθύνους αλυσίδων super market, καθώς και αυτά διαθέτουν έτοιμες μερίδες φαγητών προς το καταναλωτικό κοινό.
Το μαγειρευτό φαγητό απέξω αποκτά ολοένα και περισσότερο χαρακτηριστικά καθημερινότητας
Γιώργος Χουλιάρας, ιδιοκτήτης του μαγειρείου «Αφοί Χουλιάρα»
Για την τάση έτοιμου φαγητού, ο κ. Χουλιάρας από το μαγειρείο «Αφοί Χουλιάρα» αναφέρει: «Έχουμε παρατηρήσει ότι έχει ανέβει η κίνηση στο φαγητό σε πακέτο. Θεωρώ ότι σε αυτό έχει παίξει ρόλο η ακρίβεια των πρώτων υλών, οπότε συμφέρει τον κόσμο να πάρει μια έτοιμη μερίδα απέξω. Την ίδια ώρα, το κόστος ενός νοικοκυριού για το μαγείρεμα συγκεκριμένου αριθμού μερίδων φαγητού έχει επιβαρυνθεί λόγω του ηλεκτρικού. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι σε συνδυασμό με την ποιότητα που προσφέρει ένα μαγειρείο της γειτονιάς, ο κόσμος προτιμά πλέον να πάρει ένα έτοιμο πακέτο, αφού σε πολλές περιπτώσεις εξοικονομεί και χρόνο, τον οποίο θα αφιέρωνε για να το μαγειρέψει».
Αναφερόμενος στο εάν οι πελάτες του μαγειρείου επιλέγουν το πακέτο έναντι της παραμονής τους στο κατάστημα για φαγητό, εξηγεί: «Ο κόσμος σε πολλές περιπτώσεις προτιμά να τρώει έξω, ενώ μεγάλη ζήτηση έχει και το πακέτο από εδώ για το σπίτι. Παρατηρούμε ότι όσοι τρώνε εδώ, είναι ξένοι τουρίστες και άτομα που έχουν επισκεφτεί την Καλαμάτα από άλλες πόλεις».
Βούλα Οικονομοπούλου, ιδιοκτήτρια του μαγειρείου «Μυρώνι»
Στο ίδιο μήκος κύματος γύρω από τη νέα συνήθεια αρκετών να προτιμούν το μαγειρευτό φαγητό σε πακέτο, κινείται και η κα Οικονομοπούλου από το μαγειρείο «Μυρώνι». Σύμφωνα με την ίδια: «Είχε μια μεγάλη πτώση το φαγητό σε πακέτο. Τους τελευταίους μήνες, όμως, ανεβαίνει σιγά σιγά. Από ό,τι καταλαβαίνω, αυτό οφείλεται στο ότι πολλοί δε μαγειρεύουν στο σπίτι. Εν τω μεταξύ, βολεύει κιόλας το πακέτο, είτε λόγω εργασίας είτε λόγω χρόνου. Στο τέλος του μήνα δε, θα έλεγα ότι παρατηρείται μικρή πτώση πάλι των μαζικών παραγγελιών, παρ’ όλα αυτά σε γενικές γραμμές θα έλεγα ότι το πακέτο γνωρίζει ιδιαίτερη άνθιση».
Και προσθέτει: «Οι περισσότεροι δεν κάθονται εδώ για φαγητό, αλλά επιλέγουν να το παραγγείλουν ή να περάσουν να το πάρουν για το σπίτι».
Η εύκολη και γρήγορη επιλογή φαγητού από ένα ψητοπωλείο υπήρχε, όμως τώρα φαίνεται να ενισχύεται
Γιάννης Τσαούσης, ιδιοκτήτης των ψητοπωλείων “Sef”
Τη δική του εικόνα αποτυπώνει ο κ. Τσαούσης, ιδιοκτήτης ψητοπωλείων “Sef”, σχετικά με το κατά πόσο οι ντόπιοι καταναλώνουν προϊόντα ψητοπωλείου για το καθημερινό τους γεύμα: «Μετά την εποχή της πανδημίας, αυτό που βλέπουμε είναι ότι έχει αυξηθεί η τάση να καταναλώνουν οι ντόπιοι φαγητό απέξω. Υπάρχει μια δεδομένη αύξηση στο delivery και στο take-away, αλλά υπάρχει και μια γενικότερη αύξηση στο σερβιριζόμενο φαγητό στο κατάστημα.
Θεωρώ ότι λόγω της ακρίβειας που υπάρχει στα τρόφιμα δε συμφέρει να μαγειρέψει κάποιος στο σπίτι. Έτσι αρκετοί στρέφονται στο έτοιμο φαγητό. Εμείς στα σουβλατζίδικα, και γενικά η “γρήγορη εστίαση”, είμαστε αυτοί που μπορούμε να προσφέρουμε γρήγορο και πιο οικονομικό φαγητό σε τέτοιες περιπτώσεις».
Γιάννης Κόσσυβας, ιδιοκτήτης του ψητοπωλείου «Ο Παναγιώτης»
Ως ιδιοκτήτης του τοπικού ψητοπωλείου «Ο Παναγιώτης», ο κ. Κόσσυβας εκτιμά ότι ο κόσμος στρέφεται σε αυτή την επιλογή λόγω ευκολίας: «Επειδή σε πολλές περιπτώσεις το σπιτικό φαγητό απαιτεί πολύ περισσότερα έξοδα, αλλά και διαθέσιμο χρόνο, πολλοί καταφεύγουν στην εύκολη λύση του έτοιμου, λύνοντας έτσι και το μεγάλο φορτίο του ενεργειακού που θα απαιτούσε η μαγειρική στο σπίτι. Ταυτόχρονα, η αγορά πολλών και διαφόρων υλικών ανεβάζει το κόστος ενός νοικοκυριού, ενώ έχει αποδειχθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις μπορεί και να μη χρησιμοποιούνταν στο σύνολό τους».
Σχετικά με το κατά πόσο προτιμάται το πακέτο από το να μείνουν στο χώρο του ψητοπωλείου , υπογραμμίζει: «Στο δικό μας χώρο, που είναι λίγο μικρότερος και ιδιαίτερος, βλέπουμε ότι αρκετοί κάθονται για φαγητό, όμως οι περισσότεροι παίρνουν πακέτο και φεύγουν».
Χρήστος Γάτσης, ιδιοκτήτης των ψητοπωλείων «Λαδορίγανη»
Την ίδια εικόνα περιγράφει και ο κ. Γάτσης, ιδιοκτήτης των ψητοπωλείων «Λαδορίγανη», σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Η κινητικότητα για έτοιμο φαγητό έχει αυξηθεί γενικά στην εστίαση της Καλαμάτας. Νομίζω ότι ο κόσμος στρέφεται στην κατανάλωση φαγητού απέξω, επειδή είναι πιο οικονομικό από το να μαγειρευτεί μια ποσότητα φαγητού τεσσάρων-πέντε ατόμων. Αυτό είναι ορατό, άλλωστε, και από τις τιμές που έχουν πλέον οι πρώτες ύλες».
Και συμπληρώνει: «Από ό,τι παρατηρούμε, ο κόσμος προτιμά τόσο να κάθεται για φαγητό στο κατάστημα όσο και να το παίρνει για το σπίτι, δεδομένου ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στην τιμή».
Το έτοιμο φαγητό σε περίοπτες θέσεις των super market ολοένα και διαδίδεται
Στη «μάχη» του έτοιμου φαγητού έχουν εισέλθει εδώ και αρκετό διάστημα μερικές από τις πιο μεγάλες αλυσίδες super market πανελλαδικά, καθώς διαφαίνεται ότι αφορά σε μια αναπτυσσόμενη συνήθεια των Ελλήνων.
«Σκλαβενίτης»
Γύρω από αυτό, ο υπεύθυνος υποκαταστήματος «Σκλαβενίτη» στην Καλαμάτα εξηγεί: «Σίγουρα, αυτή η εικόνα έχει ανέβει αρκετά το τελευταίο διάστημα, και δείχνει ότι θα συνεχίσει να ανεβαίνει εξίσου δυναμικά τους επόμενους μήνες. Αυτό είναι λογικό, μιας και στην πανδημία το φαγητό πακέτου είχε σταματήσει σε μεγάλο βαθμό να ζητείται, κάτι το οποίο δείχνει ότι ένας από τους βασικούς λόγους που πολλοί προτιμούν το έτοιμο φαγητό από το σπιτικό είναι η σημαντική έλλειψη χρόνου για την παρασκευή του».
«ΑΒ Βασιλόπουλος»
Παράλληλα, ο υπεύθυνος υποκαταστήματος «Βασιλόπουλου» στην Καλαμάτα αναφέρει: «Δε θα μπορούσα να πω ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση στο έτοιμο φαγητό από τον κόσμο. Στην πόλη της Καλαμάτας και τη Μεσσηνία γενικότερα, υπάρχουν πολλά μαγειρεία που προσφέρουν καθημερινά μαγειρευτά φαγητά σε μεγάλη ποικιλία. Αυτό που παρατηρούμε, όμως, είναι ότι ο κόσμος προτιμά από την αλυσίδα μας το ψητό κοτόπουλο, ημερησίως, το οποίο προσφέρεται σε πολύ πιο οικονομική τιμή σε σχέση με αντίστοιχα μαγειρεία ή ψητοπωλεία της περιοχής».
Της Χριστίνας Μανδρώνη