Κίνημα Σιδηροδρόμου προς περιφερειάρχη: «Ή ψεύδεστε ή είστε θύμα παραπληροφόρησης»

Κίνημα Σιδηροδρόμου προς περιφερειάρχη:  «Ή ψεύδεστε ή είστε θύμα παραπληροφόρησης»

Αιχμές για την άρνησή του να διασωθεί το δίκτυο

Δριμύτερο και καυστικότερο επανέρχεται το Κίνημα Διάσωσης και Επαναλειτουργίας του Σιδηροδρόμου Πελοποννήσου για τα όσα διημείφθησαν στην πρόσφατη συνάντηση που είχαν με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Δημήτρη Πτωχό, κατηγορώντας τον μάλιστα είτε ότι ψεύδεται είτε ότι έχει πέσει θύμα εσκεμμένης παραπληροφόρησης.

Αρχικά το Κίνημα αναφέρεται στον ισχυρισμό που είχε ο κ. Πτωχός ότι οι μελέτες για τη βιωσιμότητα του εναπομείναντος μετρικού δικτύου δείχνουν πως όποια μορφή εκμετάλλευσης κι αν ακολουθηθεί, θα είναι ζημιογόνος. «Αυτό είναι εξόχως ανακριβές και θεωρούμε ότι δεν μπορεί ένας περιφερειάρχης να ψεύδεται ωμά, παρά μόνο αν έχει πέσει ο ίδιος θύμα εσκεμμένης παραπληροφόρησης από τον υπηρεσιακό του μηχανισμό, διότι η πραγματικότητα είναι ότι ουδέποτε έχει υλοποιηθεί οποιαδήποτε ολοκληρωμένη επιστημονική μελέτη βιωσιμότητας για ολόκληρο το εναπομείναν μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο  στα όρια της Περιφέρειας Πελοποννήσου από κανέναν. Αν εσείς ή οι υπηρεσίες σας έχετε αντίθετη άποψη, σας καλούμε να δώσετε στη δημοσιότητα τις μελέτες τις οποίες επικαλεστήκατε», τονίζει το Κίνημα.

Παράπλευρα οφέλη

Ακολούθως, αναφέρει ότι μελέτη έχει υλοποιηθεί μόνο για το τμήμα Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο, από την οποία προέκυψε ότι η γραμμή Κόρινθος – Ναύπλιο είναι βιώσιμη και έλαβε την έγκριση της Ε.Ε. Ωστόσο, το Κίνημα δηλώνει άγνοια αν  η Περιφέρεια δραστηριοποιήθηκε προς την κατεύθυνση δέσμευσης αυτών των χρημάτων ή διατέθηκαν αλλού. «Μήπως αυτό συνδέεται και με τη μη παραχώρηση του ΟΣΕ, όπως μας είπατε, στην Περιφέρεια Πελοποννήσου του διαδρόμου της καταργημένης γραμμής από Κόρινθο έως το Δερβένι Κορινθίας για αστικές αναπλάσεις;», ερωτούν δημόσια τον κ. Πτωχό. 

Στη συνέχεια τονίζουν ότι δε συμφωνούν με την άποψή του «πως οτιδήποτε είναι “ζημιογόνο” και δε βγάζει τα έξοδά του, πρέπει να καταργηθεί», υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν και τα παράπλευρα οφέλη κοινωνικού, τουριστικού, περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Φέρουν, δε, ως παράδειγμα τον  Οδοντωτό Σιδηρόδρομο στα Καλάβρυτα, σχολιάζοντας ότι ακόμα και αν δε «βγάζει τα έξοδά του», καταλαμβάνει σημαντικό μερίδιο στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής. Το ίδιο συμβαίνει και στο Πήλιο.

«Αυτό είναι ένα εφαρμόσιμο πλάνο εμπορικής εκμετάλλευσης για ορεινής χάραξης σιδηροδρομικές γραμμές φτωχότερων γεωμετρικών χαρακτηριστικών (κλειστές καμπύλες) και επιδόσεων, που ισχύει σε όλη την Ευρώπη, και δεν είναι γραφικότητες ούτε υπερβάλλων ρομαντισμός, όπως μας το χαρακτηρίσατε. Δεν προτείναμε τακτική επιβατική συγκοινωνία Καλαμάτας – Τρίπολης – Αθήνας με ατμοκίνητους συρμούς και ξύλινα βαγόνια χωρίς κλιματισμό! Σε κάθε περίπτωση, αν επιμένετε πως οτιδήποτε είναι οικονομικά ζημιογόνο πρέπει να καταργηθεί (δαιμονοποιώντας έτσι την έννοια της κρατικής επιδότησης), οφείλετε να εξηγήσετε πώς είναι δυνατόν η Περιφέρεια να ανέχεται τη συνέχιση λειτουργίας των αυτοκινητόδρομων και των αεροδρομίων της Πελοποννήσου, αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, σχολείων και Κέντρων Υγείας, καθώς και τη συνέχιση παροχής ηλεκτροδότησης και τηλεπικοινωνιών σε απομακρυσμένους οικισμούς με λιγοστούς κατοίκους και συνεπώς ελάχιστη κατανάλωση;», αναρωτιέται το Κίνημα.

Αιχμές

Σε άλλο σημείο αναφέρει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις Περιφερειών που συγχρηματοδότησαν σιδηροδρομικά έργα μικρού βεληνεκούς (τμήμα του προαστιακού Πάτρας, Οδοντωτός Καλαβρύτων κ.ά.).

«Αλλά και η Περιφέρεια Πελοποννήσου χρηματοδότησε μέσω ΠΕΠ τη ριζική ανακατασκευή της μετρικής γραμμής Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας την περασμένη 20ετία. Είναι το περίφημο έργο με το οποίο εκσυγχρονίστηκε με βαριά επιδομή το σύνολο του σιδηροδρομικού άξονα, ο οποίος στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, πριν προλάβει να κυκλοφορήσει σε όλο το μήκος του ούτε ένα δρομολόγιο! Ένα έργο κόστους 80 εκατ. ευρώ. Είναι ο ίδιος άξονας στον οποίο η Περιφέρεια επένδυσε χρήματα, αλλά σήμερα αρνείται να πιέσει προς πάσα κατεύθυνση για την επαναλειτουργία του. Και αν ο σιδηροδρομικός αυτός άξονας έχει απολέσει πλέον τη χρηστικότητά του σε ταχέα υπεραστικά δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, δε συμβαίνει το ίδιο για την τμηματική εκμετάλλευσή του με προαστιακή επιβατική συγκοινωνία (π.χ. Καλαμάτα – Μεσσήνη – Διαβολίτσι – Κυπαρισσία και Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο, τουλάχιστον), εν δυνάμει την εμπορευματική και, κυρίως, την τουριστική εκμετάλλευση, που θα προσθέσει σημαντικούς πόντους στο τουριστικό προϊόν της Πελοποννήσου».

Καταλήγοντας αφήνει αιχμές, τονίζοντας: «Όπως φαίνεται, μάλλον δε σας ενδιαφέρει η διάσωση και επαναλειτουργία του υφισταμένου αυτού σιδηροδρομικού δικτύου, και πολύ περισσότερο, εκτιμούμε πως δεν έχετε καμία διάθεση να ενοχληθούν οποιαδήποτε συμφέροντα σχετίζονται με οδικές μεταφορές και αυτοκινητόδρομους».

Της Βίκυς Βετουλάκη