Να επιστρέψει η Ευρώπη στον Ανθρωπισμό ζητούν 45 ακαδημαϊκοί και επιστήμονες

Να επιστρέψει η Ευρώπη στον Ανθρωπισμό  ζητούν 45 ακαδημαϊκοί και επιστήμονες

Στην ημερίδα που οργάνωσε και συντόνισε η υποψήφια ευρωβουλευτής Βίκυ Φλέσσα

Η επιτακτική ανάγκη να επιστρέψει η Ενωμένη Ευρώπη στις αξίες του Ανθρωπισμού, οι ρίζες του οποίου ευρίσκονται στην Αρχαία Ελληνική Σκέψη, ήταν το κοινό συμπέρασμα 45 επιφανών ακαδημαϊκών και επιστημόνων που συμμετείχαν στην ημερίδα «Η Ευρώπη στο Μέλλον, Επιστροφή στον Άνθρωπο», την οποία διοργάνωσε και συντόνισε στο Ωδείο Αθηνών την περασμένη Δευτέρα η δημοσιογράφος-κλασική φιλόλογος και υποψήφια ευρωβουλευτής Ν.Δ., Βίκυ Φλέσσα.

Στο κατάμεστο αμφιθέατρο, παρουσία του μακαριωτάτου αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ Ιερωνύμου, οι εκπρόσωποι της πνευματικής και καλλιτεχνικής «ελίτ» έδωσαν όχι μόνον το «παρών», αλλά πρότειναν δράσεις και παρεμβάσεις που μπορούν να συμβάλλουν στο όραμα της ευρωπαϊκής σύγκλισης.

Η μεσσηνιακής καταγωγής γνωστή δημοσιογράφος και υποψήφια ευρωβουλευτής, Βίκυ Φλέσσα, δεσμεύτηκε ότι σκοπός της θητείας της στο Ευρωκοινοβούλιο, εφόσον εκλεγεί, είναι να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προώθησης ευρωπαϊκής νομοθεσίας και κοινών δράσεων, για την ανάδειξη του ελληνικού και ευρωπαϊκού πνεύματος στις πολιτικές της Ε.Ε. Στην προσπάθειά της αυτή οι συγκεκριμένοι ακαδημαϊκοί και επιστήμονες, καθώς και άλλοι επιστήμονες και ειδικοί, θα αποτελούν τις επιστημονικές ομάδες οι οποίες θα στηρίζουν τις παρεμβάσεις της στο Ευρωκοινοβούλιο ανάλογα με την δράση.

Στο χαιρετισμό του ο κ.κ Ιερώνυμος ευχήθηκε ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός να βρουν στην Ευρώπη την θέση που τους αρμόζει και ο Άνθρωπος να είναι στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής μέριμνας. Ο μητροπολίτης Βελγίου Αθηναγόρας ζήτησε «η Ευρώπη να βρει την ψυχή της» μέσα στη δυστοπία που σκέπει την καθημερινότητα, κυρίως των νέων ανθρώπων.

Ο καθηγητής Γλωσσολογίας, πρ. πρύτανης του ΕΚΠΑ και πρ. υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γεώργιος Μπαμπινιώτης, αναφέρθηκε στον Παναγιώτη Κανελλόπουλο και την Ιστορία του Ευρωπαϊκού Πνεύματος, το οποίο βασίστηκε στο Αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα, στη Ρωμαϊκή Πολιτειακή Παράδοση και Νομοθεσία, στο Χριστιανισμό και στο βάρβαρο και ακμαίο αίμα των λαών του Βορρά. Ο κ. Μπαμπινιώτης επισήμανε την ανάγκη να επιστρέψει η διδασκαλία των Κλασικών Γραμμάτων στα ευρωπαϊκά σχολεία, για να ενισχυθούν οι Έδρες τους στα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια, καθώς η Ευρώπη λησμονεί τον Πολιτισμό της. «Πήγαινα κατά το παρελθόν στην Ευρώπη ή σε συνέδρια της Unesco και μου μιλούσαν με στίχους από τον Όμηρο, τον Σοφοκλή, μου έλεγαν σκέψεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Θουκυδίδη. Τώρα, δυστυχώς, δε συμβαίνει αυτό…», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπαμπινιώτης.

Ο ίδιος πρότεινε να καθιερωθεί (ΟΗΕ, UNESCO) Παγκόσμια Ημέρα Εορτασμού της Ελληνικής Γλώσσας, ως ελάχιστη αναγνώριση για την προσφορά της Ελληνικής στη γλωσσική αποτύπωση και διάδοση του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.

Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, καθηγητής Διαστημικών Προγραμμάτων της NASA, Σταμάτης Κριμιζής, μίλησε για αλλαγή στην εκπαίδευση, με καλλιέργεια της κριτικής σκέψης μέσα από τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες.

Ο καθηγητής της Επιστήμης των Υπολογιστών στο ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, μιλώντας για την Τεχνητή Νοημοσύνη, επισήμανε πως ο αλγόριθμος από ανθρώπους εκπαιδεύεται και, άρα, πρέπει οι προγραμματιστές να έχουν ανθρωπιστική Παιδεία, να ξέρουν ποιος είναι και τι μας διδάσκει ο Αριστοτέλης.

Για τον «νεομεσαιωνικό μετακαπιταλισμό», ο οποίος παγκοσμιοποιεί τον Πολιτισμό, ισοπεδώνοντας τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες, μίλησε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου των Δελφών και καθηγητής στο Harvard, Παναγιώτης Ροϊλός, ενώ ο καθηγητής Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, Δημήτριος Γιατρομανωλάκης, ζήτησε μέσω των Ανθρωπιστικών Επιστημών να επαναπροσδιορίσουμε ριζικά τον άνθρωπο, ο οποίος ζει μέσα σε ένα πιεστικό περιβάλλον με όρους ανταγωνιστικής οικονομίας.

Στις προκλήσεις της εικονιστικής κοινωνίας αναφέρθηκε ο φιλόσοφος Θεοφάνης Τάσης, εστιάζοντας στους κινδύνους της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Ανθρώπινης Αναβάθμισης, προτείνοντας ως απάντηση τον Ψηφιακό Ανθρωπισμό.

Η καθηγήτρια Ιστορίας, Μαρία Ευθυμίου, μίλησε για την αναγκαιότητα να αναδείξουμε και να διδάξουμε στα παιδιά της Ευρώπης τα κοινά στοιχεία του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού και τα χαρακτηριστικά της ιδιοπροσωπίας των κρατών-μελών, για να καλλιεργηθεί η ευρωπαϊκή συνείδηση των νέων.

Για την αναγκαιότητα να ιδρυθεί μία Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κλασικών Γραμμάτων στην Ελλάδα μίλησε ο ακαδημαϊκός καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας, Θεόδωρος Παπαγγελής, και για μία νέα Αναγέννηση της Κλασικής Παιδείας ο ακαδημαϊκής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Αντώνιος Ρεγκάκος.

Στο Θέατρο, την «ιδρυτική συνθήκη» του Αρχαίου Ελληνικού, του Ευρωπαϊκού και του Οικουμενικού Πολιτισμού, αναφέρθηκε ο καθηγητής (και συνιδρυτής-μαζί με τον αείμνηστο Σπύρο Ευαγγελάτο) του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βάλτερ Πούχνερ, διερωτώμενος εάν αντέξει το Θέατρο «ως φιλοσοφική οντότητα σ’ έναν κόσμο όπου κυριαρχούν οι αριθμοί, οι μετρήσεις και οι ποσοστώσεις. Το μετρήσιμο που ευνοεί το μέτριο και καταλήγει στα μετρητά».

Στην Ευρώπη, η οποία σταμάτησε να παράγει πρωτογενή σκέψη, αναφέρθηκε ο γλύπτης και καθηγητής Εικαστικών Τεχνών του ΑΠΘ, Κώστας Βαρώτσος, καυτηριάζοντας την αντίληψη στη σύγχρονη Τέχνη: “ό,τι πωλείται ακριβά, έχει αξία”.

Στον παροξυσμό της αβίωτης νεωτερικότητας αναφέρθηκε ο διεθνής εικαστικός Κωστής Γεωργίου, επισημαίνοντας ότι “παρασύρει πολλούς δήθεν δημιουργούς σε ανούσιες ακρότητες και σε έργα επιφανειακά, τα οποία σοκάρουν, για να σοκάρουν, επιδιώκοντας έτσι αυτές οι αμήχανες ασημαντότητες σαν… αλεξιπτωτιστές της Τέχνης να επιβάλλουν έναν στρεβλό κώδικα, ο οποίος δήθεν αντιπροσωπεύει το σύγχρονο, αλλά ουδεμία σχέση έχει με την καλλιτεχνική δημιουργία”.

Ο κοσμήτωρ της Θεολογικὴς Σχολής και άρχων διδάσκαλος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, Χρυσόστομος Σταμούλης, τόνισε ότι «ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός στηρίζεται στο μυστήριο της αγάπης, που αποτελεί την καρδιά της Χριστιανικής Θεολογίας και ζωής. Από εκεί εκπορεύεται η ανθρώπινη ελευθερία και εκεί εκβάλλει».

Ο δρ. Φιλοσοφίας, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και συγγραφέας, Παναγιώτης Ηλιόπουλος διερωτήθηκε ποιους αφορά σήμερα ο Πολιτισμός στην Ευρώπη, επικαλέστηκε τη συνάντηση του Σωκράτη με το νεαρό Φαίδρο στον ομώνυμο πλατωνικό διάλογο, για να καταδείξει ότι τα θέματα Παιδείας και Πολιτισμού, όπως και η κατανίκηση της πλάνης δεν είναι ζητήματα που απασχολούν μόνον τις πνευματικές ελίτ, αλλά και τους ανθρώπους της καθημερινότητας.

Από την πλευρά του, ο ποιητής Αντώνης Φωστιέρης θύμισε ότι η Ποίηση αποτελεί ιδρυτική συνθήκη του Ελληνικού Πολιτισμού και προϊόντος του χρόνου, σε μία δυστοπική εποχή σαν τη σημερινή, «επιρρωνύεται η ηγεμονική της αξία στον βίο μας».

Οι ακαδημαϊκοί Χρήστος Ζερεφός (γ.γ. της Ακαδημίας Αθηνών) και Κώστας Συνολάκης (καθηγητής Φυσικών Καταστροφών) τόνισαν την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας, την εκπαίδευση των παιδιών και τον «αυτοπεριορισμό» για την προστασία του Περιβάλλοντος.

Ο ακαδημαϊκός καθηγητής Παιδιατρικής και Ενδοκρινολογίας, Γεώργιος Χρούσος, ανέφερε πως η Ευρώπη οφείλει να επενδύσει προγράμματα και χρήματα για τα βρέφη, στα πέντε προσχολικά χρόνια του βίου, οπότε τίθενται τα θεμέλια της προσωπικότητας.

Ο Άγις Τσουρός, διευθυντής ΠΟΥ στην Ευρώπη, μίλησε για την ανάγκη να στηριχθεί η «ευαλωτότητα», τα παιδιά από χαμηλά οικονομικά στρώματα και οι άνθρωποι της Τρίτης Ηλικίας, διότι αυτό σημαίνει Ανθρωπισμός και Πολιτισμός.

Στην προτεραιότητα της Ψυχικής Υγείας στην Ευρώπη αναφέρθηκε ο διευθυντής του Γραφείου της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ε.Ε., τακτικό μέλος της Εθνικής Επιτροπής Ψυχικής Υγείας, επίσκοπος Τανάγρας κ. Απόστολος.

Για τις επιπτώσεις στην Κλιματική Κρίση στο δημογραφικό και τη υπογονιμότητα μίλησαν οι καθηγητές Κωνσταντίνος Στρατάκης, Σοφία Καλανταρίδου, Αντώνης Μακρυγιαννάκης, Μελπομένη Πέππα και Παντελής Μεσσαρόπουλος, ενώ η αρχιτέκτων Εμμανουέλα Μυρτάκη παρουσίασε τη νέα οικολογική τάση της Αρχιτεκτονικής, τη βιομιμητική.

Για την αξιοποίηση της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς μίλησε η διευθύντρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, ενώ σε τρία προϊόντα πρεσβευτές μας διεθνώς, τη χιώτικη μαστίχα, τα μανιτάρια και τη σταφίδα, αναφέρθηκε ο πρύτανης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Γεώργιος Δεδούσης, μιλώντας για τις ευρωπαϊκές συνέργειες και την οικονομική ανάπτυξη, όπως και οι αντιπρυτάνεις του ΕΚΠΑ Αριστείδης Σάμιτας και Χρήστος Καραγιάννης.

Τον τρόπο με τον οποίον διδάσκονται τα παιδιά την αρχαία μας γλώσσα ανέλυσε η μουσικός-διευθύντρια της Ελληνικής Αγωγής, Ευγενία Μανωλίδου, ενώ ο πρόεδρος της Ένωσης για τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Επείγουσας Κλήσης 112, συντονιστής διευθυντής Ιατρικών Υπηρεσιών του ΕΚΑΒ, Δημήτρης Πύρρος, επισήμανε την αξία της εκπαίδευσης των παιδιών σε ευρωπαϊκά προγράμματα Παροχής Πρώτων Βοηθειών «Καλός Σαμαρείτης», καθώς και εκμάθησης κολύμβησης.

Ο ψυχίατρος Δημήτρης Καραγιάννης αναφέρθηκε στην επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπισθεί η κατάθλιψη, μάστιγα σε εφήβους και ηλικιωμένους, ενώ η παιδοψυχίατρος Ελένη Καραγιάννη τόνισε την ανάγκη στήριξης της οικογένειας, για να έχουμε στέρεη κοινωνική συνοχή.

Ο αρχιμανδρίτης κ. Μελέτιος Ζαχαρόπουλος επισήμανε την αναγκαιότητα να στηριχθούν ευρωπαϊκά προγράμματα Σχολών Γονέων, ενώ η καθηγήτρια Καρδιολογίας Αικατερίνη Νάκα τόνισε τη σημασία των Προγραμμάτων Πρόληψης για την Τρίτη Ηλικία.

Από την Επιστήμη των Υπολογιστών ο Νικόλας Μυρτάκης παρουσίασε τις προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στο χώρο της Υγείας, ενώ ο οστεοπαθητικός-φυσίατρος Γεώργιος Ηλ. Γουδέβενος πρότεινε, κατά το πρότυπο των Νοσοκομείων Παίδων, να επενδυθούν χρήματα για Θεραπευτήρια ειδικά για Ηλικιωμένους.

Η επιστημονική ημερίδα ολοκληρώθηκε συμβολικά με μια ποιητική αγκαλιά στους ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας, με την αείμνηστη Κική Δημουλά από την εκπομπή της Βίκυς Φλέσσα «ΣΤΑ ΑΚΡΑ» να διαβάζει το ποίημά της «Το σπάνιο δώρο».

-Όλη η επιστημονική ημερίδα στον Κανάλι YouTube της Βασιλικής (Βίκυς) Φλέσσα στο σύνδεσμο:

https://www.youtube.com/live/MmBl9rVrpUg